|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Efter att storebror skickat iväg e36 nummer zwei, en mauritsiusblå 318is (till en annan AutoPower-användare för övrigt). Tänkte han ta det lugnt och inte köpa bil direkt. FEL! E30 sjukan slog till, jag hade hittat en brilliantrot 325i med M-Technicpaket som såg ok ut utan spoilers, rieger paket och ”trimchips som ger 40hk”. Sagt och gjort, in i fars amerikalimpa (Z3 coupé) och bror min gav fullgas till Höganäs där bilen skulle vara. Efter lite kors och tvärs över den skånska prärien så hittar vi fram till garaget där bilen står. En medelålders trevlig kvinna möter oss och förklarar att bilen varit hennes i 7 år och gått mellan hemmet och golfbanan. Hon har tydligen försökt att sälja bilen till sina barn som tyckte att bilen var för gammal (dålig uppfostran?). Porten öppnas och blottar en blank och välhållen 325i av 1990 års modell, 15 tums original BBS fälgar skodda med Michelin MXV (behåller sin form även utan luft, torra mao) och kitschigt 80-tals plastpaket ála M-Technic. Vi båda kände den där rysningen av välbehag genom kroppen när hon öppnade porten vilket betyder KÖP! Formaliteter som provkörning (inga större fel) och dokumentstudier (servicebok och besiktningspapper fanns) klarades av rätt snabbt. Roliga detaljer är att bilen har samtliga originalnycklar kvar (även ”plånboksnyckeln”) och alla verktyg. Lagom prutning och bilen hämtades dagen därpå. Nu skall den bara genomgå en lättare uppsnyggning tänkte vi. Men vårt förra vinterprojekt, en simpel motortvätt slutade senare med en halvt nerskruvad bil och en plånbok tunnare än plåten på en Micra. Med andra ord detta har redan spårat ur, perfektionist som jag är (vilket har sina nackdelar) så hade jag inte väntat mig något annat. Alltså vet vi inte riktigt vad detta kommer att ta vägen. Men det blir ingen omlackering iaf och motorn skall inte öppnas. Men resten blir nog till att byta/se över bortsett från inredningen. Vi tänkte med denna tråd samla alla våra frågor som kommer att dyka upp under vårt (mitt, storebror betalar bara ;)…) arbete. Och även visa lite bilder osv för er som tycker det kan vara av intresse. Detta istället för att skapa x antal trådar, samtidigt kanske det kan hjälpa andra på traven. Lite mer info och bilder finns här: Länk /Johan & Erik Tryggvesson | |
|
Mycket trevligt initativ!! Jag kommer följa detta med nöje! Tänk vad bra att jag köpte E36:an med andra ord. ;-)) /Anton |
|
|
Kul! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Anton > Var nog tur att du köpte den började bli bekväm av mig när inga oförutsedda problem och konstiga ljud dök upp :) Du som banåkare har kanske något vettigt i chassieväg att rekommendera? Det som sitter där nu är sopslut. Funderat på ett HR cupkit med M3e30 framvagnsbussningar. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Johan: ;-) Det kit du/ni funderat på är säkert bra, men det finns bättre. Frågan är vad det får kosta... Är det körning på bana som är högst prioriterat? /Anton |
|
|
Nä till bankörningen är det ev. andra grejor på gång :) Söker mer ett allroundkit till vettig penning med ok kvalitet. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Då har du nog hittat rätt grejer. /Anton |
|
|
Är riktigt nyfiken på vad ni gav för bilen, vill ni säga? Kalasfin verkade den iaf! *avis* |
|
|
Hyvlade upp 36kkr för bilen. Svårt att hitta fina 325 med M-paket så priset var inte så farligt högt med tanke på helhetsintrycket. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Ser fram emot att läsa om detta. Riktigt kul :) Trevligt att det finns människor som har vett att uppskatta originalbilar och ta väl hand om dem. 36 lakan tycker jag inte är något att gnälla om, på en välbevarad iM. Blandar jag ihop det nu, eller har ni inte 2 röda 325:or som ni renoverar? /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Det blir tyvärr bara en som får en uppfräschning. Den andra får fulla som bruksis. Hoppas att jag hinner komma med bilen på åtminstonde en träff innan nästa sommar är slut... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Sikta på Knutstorp 2005 :) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Nu är sidan uppdaterad. Fråga: En av spridarna har ett fel där munstycket har lossnat från själva spridar kroppen (Länk finns denna del att köpa som reservdel eller krävs en helt ny spridare? Antar att man bör byta alla sex om man byter en... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Har nu lyckats nosa rätt på svaret till min fråga: Var i kontakt med Bosch kundtjänst och de gav mig svaret att de enda reservdelarna som finns till bränslespridare är o-ringar (skall införskaffas, dock från BMW) Så tyvärr blir det att nosa rätt på sex stycken fina spridare, nya verkar bli lite för kostsamt. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Ser riktgt bra ut! Verkligen en fin bil du och brorsan har fått tag på! Jag är ska själv förfina väghållningen på min touring. Hr kittet låter som ett bra anternativ tycker jag. Vet du vad dom ligger på i pris? Mvh David |
|
| *Ryser* | |
| David N : Har en 325 touring samma årsmodell som dig som jag tänkte rusta med ett m-paket... vore kul att se bilder på din yttre och inredning... Mvh | |
|
David N > Jo det är ett rätt bra utgångsobjekt måste jag säga... HR Cup kit kostar kring 6200:-, har funderat på Motor Nords sportpaket också då det verkar innehålla Bilstein dämpare medan Cup kitet verkar innehålla Koni grejor, frågan är vad som är bäst? Tufft med M-paket på en touring. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Mycket fin bil och mkt trevlig idé med denna tråden och hemsidan, bra jobbat :) Kollar själv just nu på främst E30 annonser för att börja leta lite mer seriöst till våren när körkortet närmar sig... Känns dock tungt att det är så mkt sunkhögar med eller utan grotesk styling! Jag vill ha en Orginal E30 325 helst med m-pkt, men det känns som att leta efter en diamant i en kolgruva. Känns nästan som att det finns risk för att förstabilen blir något annat än en BMW. :( /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
m_johan84 --> Vad trevligt! Bilder och info om min bil kan du hitta på: Länk Tryggve --> Okey! Det låter ju som ett rimligt pris! Speciellt om det är koni-dämpare! Var ifrån har du tänkt att handla? / David |
|
|
Erik och Johan, lycka till med ert roliga projekt! Ser fram emot att se 325:an på vårens träffar flankerad av Alpinan! David, Grattis till en väldigt, väldigt snygg bil! E30 Touring är så förbannat vacker i rätt utförande! Jag hade nog föredragit originalblinkers samt baklyktor, men annars är din bil synbarligen perfekt! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.