|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej! Sitter med spec på "min" nya 520i E60 framför mig och har beslutsvånda om att köpa eller ej, och om jag missat någon utrustning jag vill ha men glömt eller inte tänkt på.... Så här skulle den bli: 520i Sedan manuell Carbonsvart Dakota beige läder Komfortpaket 1 M sportpaket (Fälg 135M) Belysningspaket CD-vxl Navi proffesional + TV-funktion HIFI högtalarsystem PDC Servotronic Bakre sidoairbags Klimatautomatik Tonade bakre rutor Grön överkan på vindruta Elektrisk glastaklucka Avtagbar dragkrok Har fått ett pris på 482000:- Verkar OK va? Nåväl, synpunkter och förslag önskas. | |
|
bmwlundqvist: Utan att tittat noga på specen skulle jag inte köpa in ny bil utan dessa val: Adaptiv kurvbelysning, strålkastarna vrids i körriktningen beroende på hastighet, rattutslag och girhastighet (endast med Bi-Xenon-ljus) 4200kr Solskyddsgardin för bakrutan, elektrisk 3200kr Belysning, utökad, utvändigt för backspeglar och dörrhandtag, invändigt under instrumentpanel, vid bakdörrar och i bagageutrymmet 2700kr Baksätet fällbart, 1/3 resp 2/3, inkl skidsäck 5100kr |
|
|
Fattade för att belysningspaketet var just den belysning du beskriver, kan jag ha missuppfattat? Delbart säte ingår väl i komfortpaketet, har ingen stor betydelse för mig dock, är dev värdehöjande då bilen ska säljas? Adaptiv kurvbelysning vore kanske nåt... Kan ju plocka på grejor för ca 18k och rymma inom budgetramen. Solskyddsgardin hade varit ett enkelt val om jag ej valt individual mörktonade rutor. Tack för påpekandena! Aktiv styrning då ? Ska man ha det? |
|
|
Jag skulle banta lite på utrustningen och köpa en 525i i stället. 482 tkr för en 520i är ekonomiskt vansinne om du frågar mig. Du får inte mycket för utrustningeni andra hand. Men det är förstås ditt val. Trevlig bil i vilket fall. mvh |
|
|
bmwlundqvist: Delbart sättet: det jag ville lyfta fram är skisäcken är ett stort plus i mina ögon och xenon(+kurvbelysning)lampor är ett måste!! Den aktiva styrningen har jag testat för lite för att ha någon bra uppfattning om det jag har kört var i en 545,645 och visst var det skönt men tyvärr för få mil för att ge dig en riktig uppfattning. Tror att det finns en tråd om det på forumet. |
|
| Xenon är ju ett måste iaf. Och jo, jag har tänkt på alt att dra ner på utrustning och upp med motor... Svåra val... Där för jag hänger ut frågan. | |
|
Jag hade skippat servotronic, metalliclack, TV-funktionen (meningslös) samt dragkrok, och lagt till större motor+aktivstyrning och köpt Schwarz II solidlack eller Alpinvit :). Sen hade jag väntat tills Valvetronic-motorerna kommer. I övrigt tycker jag att specifikationen ser bra ut! Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
| Jag har sneglat åt alpin vit, men är nog för feg, hehe. Håller med om TV:n, faktiskt. Är osäker på navin också, men det vill jag nog ha iaf. Draget vill jag inte skippa, Kommer priserna ändras när de nya motorerna kommer? | |
|
bmwlundqvist: Behålla navin för gud skull!!! Och visst en 525 med lite mindre utrustning är nog ett klockare val eller en ren 545:)) |
|
|
Håller med Kalle, upp i motor och en alpinvit med mpaket och aktiv styrning, tv kan du kolla på när du kommer hem. Där har du en bil som kommer vara colast i sverige! |
|
|
Jag hade nog köpt en rätt naken 530 istället! /A |
|
Ante25 |
en 520 för nästan en halv mille!!?? hur kan man ens tänka tanken? hade hellre satsat på en fin e39 för ca 100" och resten på hus och hem. satsa mycket på en bil är vansinnig kapitalförstöring.Nya bilar är på tok för dyra iförhållande till vad man får. tycker jag. |
Ante25 |
rimligt pris för en dussinbil som 520 borde max. vara 250" men då skall den verkligen vara maxutrustad. |
andha45 |
Jag går på ollens linje: köp en 525! Det skiljer väl knappt 20 000 och jag tror att det är väl investerat. En svart II sparar några tusen. Dragkroken antar jag att du köper för att du behöver den =). Dessutom dyrare att sätta på i efterhand. Kan dock inte hålla med om att man inte får mycket för utrustningen i andra hand - det beror iofs på om du säljer bilen om tre eller om sju år - men på en beg. BMW är det stort plus med mycket utrustning. Tror att utrustningen du valt betalar sig bättre på en 525, för en riktig BMW-entusiast kommer att se 520 som för klen. Det är rätt stor skillnad på 520 och 525 i must. Antar att du är införstådd med värdeminskningen men en 525 skulle rädda lite. Jag skulle inte ha köpt aktivstyrningen, den har fått mycket kritik och om man är tveksam kan man ju spara 13 000. I Tyskland finns välutrustade 525 på BMW-firmor 04/01 för ca 30 000 euro med Navi Prof, met, skinn, soltak, PDC, fällb. baksäte etc. men då kommer du förstås sakna både ny bil, vissa garantier (vagnskada) och en del utrustning. Om man inte använder fällb. baksäte kan det vara idé att plocka bort det (komf-pkt ger inte mkt rabatt så det blir billigare utan, dessutom ingen direkt rabatt på komf-pkt) då sittkomforten blir bättre utan, men bra i andrahand är det säkert med fällb. baksäte. |
|
Håller med de föregående talare som förespråkar en större motor med mindre utrustning - sannorlikt för att jag själv gjorde det valet och inte ångrat mig. För personligen tror jag du får roligare i en mer snikutrustad bil med mer utrustning. Mitt råd: Köp en 530d (inkluderar läder -20'). Strunta i utrustning du inte vill ha själv (=fällbart baksäte -5') och om du är osäker på Navi - köp en handdator navi istället och spara 25' på det. Hifi högtalarna gör inte så stor skillnad (prova själv och se! -5.5')och jag tycker att std kliman fungerar utmärkt nu när fläktstyrningen är automatisk(-8'). Köp däremot gärna till adaptiva strålkastare (+4'). Skillnad i ursprungsläget mellan 520 och 530d är enligt lista ca 75' -> Genom att ta bort /ersätta den utrustning jag föreslagit så har du sparat in ca 60' av denna skillnad och borde nästan kunna få med den övriga utrustningen utan att knäcka din budget... //Örjan C |
|
|
Omöjligt att svara på utan att veta hur du tänker använda bilen och vad du är för person. Är du handelsresande, budbilsförare eller taxichafför så är väl en Navi kanon att ha. Eller om du är tekniknörd av stora mått. Jag har kört en hel del i europa och sverige och aldrig hamnat vilse så att jag skulle kunna motivera en navi, jag vet att den skulle kanske användas seriöst någon gång, Och kostnaden skulle bli absurd för mig utslaget på användningen. Jag skulle lägga alla pengar på sådant jag vet att jag använder hela tiden, t.ex mera motor (ju större desto bättre) och bra ljud t.ex . |
|
| Och varför taklucka, sista gången jag öppande en taklucka var när jag körde en bil utan klima. | |
|
Nytt alternativ 525i Alpinvit Komfortpaket M sportpaket Beige dakota läder Adaptiva kurvljus Aktiv Styrning Belysningspaket Cd-vxl Grön överkant vindruta HiFi högt. Individual tonade rutor Klimatautomatik Navi business PDC Ett pris enligt bmw.se 499.700:- förmobligen lite bättre hos min handlare. ELLER, ett "snikalternativ" och få pengar över till en "leksak" typ en fin M3 E30.... 520i Svart II Komfortpaket 1 Tyg slätväv beige LMfälg stjärneker 122 armstöd professional CD Grön överkant vindruta Individual tonade rutor Shadowline Sidoairbag bak Sportchassi Ädelträutförande Pris enl bmw.se 378.000:- Fler kommentarer.... |
|
|
alt 1 vilken dag som helst i veckan! |
|
| Taklucka och klima kompletterar, det är ju en njutning att köra med öppen lucka en ljummen sommarkväll, men en stekhet dag är ju klima att föredra. | |
|
Av dessa två skulle jag nog ha valt den senare, 520:n alltså. Men jag skulle ha valt den toksnygga olivlacken istället. Jag tror att en alpinvit E60 kan bli svårsåld i andra hand, vita bilar brukar ofta vara kalla fiskar som begagnade... Dessutom en hemskt besvärlig färg att hålla snygg, all skit syns direkt. Men en svart eller silverfärgad 525i M-sport... Klockren! När en bil börjar kosta uppemot halvmiljonen kan väl inte 8kkr hit eller dit vara hela världen. Slutpriset på en bil med ett listpris på ca 500k borde hamna på ca 465-470k efter en rabatt på ca 6-7%. Med metallic hamnar man kanske på 470-475k. Helt hypotetiskt... :) MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.