|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Gör mitt första inlägg på detta forum! Jag funderar på att köpa en 325ix -87. Har läst igenom era tips m.m. men jag undrar om det är något man särskild bör tänka på med denna bil? Det är ju 4-hjulsdrift, hur funkar den? Brukar den krångla eller håller är det inga problem? Det kostar väl lite att fixa sådant.. Skulle sedan vara tacksam för lite mera allmän info om bilen, vanliga fel m.m. Tack på förhand! Rashid Rachid | |
|
Hejsan Rash! :-) Att söka på detta ämne ger dig en hel del läsning. Det har diskuterats flitigt många gånger. Om man bortser från den vanliga E30 och dess sjukdomar som rost och bussningar som är slitna osv, plus att motorn i 325 bör kollas upp noga så den inte låter illa eller har misskötts tidigare så kan du läsa på länkarna här nedan. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Sök själv så hittar du mer ändå. /Anton |
|
|
Hallå Anton! Tack för alla länkar!! Skämms nästan lite att jag inte sökte själv först, brukar alltid göra det men....=) Har läst igenom alla trådar nu och det som oroar mig mest är toppen...4-hjulsdriften verkar ju funka fin fint. Men motorn verkar vara något av den svaga länken.. Rashid Rachid |
|
|
en motor som sköts håller länge. Alpina Power! |
|
|
På denna så var det tydligen ventilknack...:( Men han skulle ställa in ventilerna. Om de fortfarande låter, är det toppen det är fel på då? Och någon som har koll på vad det kostar att få den fixad? Och det kanske är mer saker som tagit skada om den vart dålig länge...? Rashid Rachid |
|
|
Kan vara kamaxeln som är sliten. En renovering kan kosta en slant. Min 320ik -88 var renoverad vid 15.000 mil på AutoSport i Limhamn med ny kamaxel och vipparmar - tror det landade på 12.000 kr. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Hur märker man om kamaxeln är sliten då? Antar att det inte finns några riktigt bra knep? Eller ska jag bara ta det för givet om ventilerna fortsätter att knacka? Rashid Rachid |
|
|
Svårt detta. Finns det dokumentation på att bilen är mycket välservad så kan man kanske tåla lite bruks-tickande. Det är vanligt på M20:n. Min 320ik tickade en aning, men där visste jag att den var välservad och kamaxeln hade bara gått knappt 10 000 mil, så troligen hade det hjälpt med en ventiljustering. Men har det utförts en korrekt ventiljustering nyligen och den tickar rejält ändå (knackar ska den inte göra), så hade jag nog faktiskt tittat på ett annat objekt. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Tänk på att en M20 alltid tickar lite pga. vipparmar och spridare som inte är direkt tysta. En sliten kamaxel ser du bäst om du skruvar av ventilkåpan och lyser med ficklampa på kamnockarna, ser du tydliga spår i dem alternativt; känner med nageln om det finns betydande nivåskillnader mellan vipparmens anläggningsyta och kamaxelnocken så är det finito med kamaxeln. Har du ont om tid kan du bara skruva av oljelocket för att kika på den främre delen. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Det jobbiga är ju att bilen haft 17ägare....så jag är tveksam om den är så välservad. Och det är ju sällan som äldre bilar har ifylld servicebok. När det är många ägare brukar jag kolla efter ett annat objekt men det finns ju inte speciellt många 325ix.... Antagligen åker jag och tittar på den nästa vecka och synar den. Han skulle justera in ventilerna tills dess... Rashid Rachid |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.