|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det har varit lite av en dröm för mig att få äga en lite "värre" bmw. Det har inte blivit av, än. Men nu till sommaren skulle jag vilja göra slag i saken och verkligen köpa en bmw. Vilken ska man nu välja av alla dessa, M5, Alpina, Hartge, Schnitzer (m.fl)? Det finns så mkt att välja på från och för bmw! Man försöker att få klarhet i bmw världen genom att bl a surfa runt på denna sida.. Och jag förmodar att alla, M, Alpina, Hartge, Schnitzer m.fl är mycket, mycket bra bilar. Men finns det ngn "mer el mindre status" på dom? Är det värre att äga en alpina än en m5 t.ex? Och vad skulle Ni välja? Själv vill jag vara värst el bland de värre iaf ;)! Ps. Vad står b3, b10, b12 osv hos alpina bilarna? Ds. Med vänlig hälsning | |
|
Länk Länk Länk |
|
|
M5 E39 Individual facelift Estorilblå med navi/tv, glaslucka, skinn gärna finare än standardskinnet men inte heritage gillar inte lodräta ränder i svart eller ljusgrått, elgardin+manuella sido, pdc, dubbla rutor, trä, cdvxl, telefon o.s.v........ det är mitt val en sådan kommer jag innförskaffa så fort det är möjligt, den som äger en sådan är kung i BMWvärlden resten av bilvärlden för den delen jag skulle hellre ha en sådan en vilken Ferrari som helst. Mvh Stephan |
|
V12 LeMans |
trevlig läsning på alpinaregistret (UK) kommande B5 med speedlimit på 203 mph (ca 325 km/h) förseriebilar till UK till våren , i Tyskland lite tidigare ? väntar på ett test i Automotorundsport och Sportauto , ;-) . |
bmw alpina b3 |
b3 grymm bil 0-100 på 5,5 toppar ca 275 mvh |
|
Tack för svar :). Om jag skulle valt en alpina då "b10alpina", vad skulle du valt? (kanske en dum fråga men jag frågar iaf). En Alpina b10V8S eller b10v8 skulle inte vara helt dumt. Eller en fullsmetad m5a. NÄr man väl bestämt sig vad man vill ha måste man ju hitta den också Vad är det för skillnad på dessa m, alpina och de andra som hartge och schnitzer...ngn som kan/orkar förklara? Jag fick ingen större klarhet i de olika betäckningarna b10, b11, b12 osv osv...men det kanske jag förstår ngn dag det med :). Alpina låter ju fräckare än m, men vad vet jag, jag är inte insatt i "bmw". Med vänlig hälsning |
|
|
En B10 biturbo skulle vara helt okej att äga. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Alpina B8:a vore ju drömmen alltså...eller en B12 5.7 kanske.. Superkomfort och supereffekt och massa lyx! MVH: Henrik ///M3 |
|
|
De nyare Alpinorna är så tråkiga, men det kanske blir bättre. Nya B7 baserad på 7 serien är grym och den som kommer baseras på E60 verkar också bli bra båda överladdade. I mina ögon så måste en Alpina vara värre an en BMW, som det var på 80-talet och början av 90-talet. Alpina B10 biturbo är en av mina absoluta drömbilar vid sidan av gammla B7an och Lotus Omegan. M5 E39 är en fd drömmbil för mig. Lite för slätstruken och klumpigare än M5 E34an. Dessutom en problem bil, det är synd att BMW är så snåla med garanti jobb på denna modell då felen är välkända och vanliga. Det har skadat deras rykte i mina ögon. Hoppas nya M5 inte dras med liknande fel. Om jag ska välja en lite nyare BMW så hade jag nog tagit en M3 E46. Det är en skit kul bil som passar både på bana och på gatan. Eller så hade jag väntat på att M5 E60 ska komma som begangnad. Själv letar jag Lotus Omega eller Alpina B10 biturbo eller B7. Man får se om det blir till sommaren eller till nästa höst, som student så är man ju lite begränsad ekonomiskt även om man jobbar på all sin lediga tid...men min M5a säljer jag aldrig! |
|
|
Om vi börjar med Alpinas modeller, så är B3 en 3-seriebil, B10 är en 5:a och B12 är en 7-serie ( kan ochså vara en 8-serie men då heter den B12 coupé). Nya 7-serien heter B7. Enkelt eller hur? Schnitzer och Hartge tillverkar visserligen kompletta bilar, men är sällsynt. Förekommer oftast som ombyggda "befintliga" bilar. M5 är vanligare än Alpina men har mer effekt än både B10 (340/347) och B10S (375hk). Jag pratar om E39 modeller med V8. Inte helt uttömmande men hoppas det blev lite klarare. Mvh |
|
|
Tack för alla svar, det blir lite klarare i mitt huvud ;). Så m5an e39 är alltså en problembil? Det låter inte bra. Blev genast osäker på ett m5 köp. Den nya m5an kanske har några hk mer än de nya alpina b10v8 och b10v8s (eller var de heter, som jag läst om) men det är inte så viktigt. Min uppfattning är att alpinorna är lite mer "bil" än m5orna, men jag har ingen som helst erfarenhet av bmw annat än att jag åkt en 535a (e34) med m5 3,8l(?) motor på 340hk(?), och den gick bra och det luktade bränt gummi när man stampade från ca 2000 varv till, vad blir det, 6000 nånting? Trots att motorn är i ganska dåligt skick! Jag har varit sugen på 3serien m46 också, m3 el alpina b3, det skulle inte vara dumt. Sen har jag även varit inne på 7 serien, då tänker jag på 750in. Det är ju stora lyxkryssare med både mkt muskler och lyx. Men då tänker jag även på Audi a8 och s8. A8orna är mkt billigare än både s8an och 750in. Och vad jag tycker mig sätt ligger s8an i runt samma kurs som 750in (kanske ngt dyrare i många fall?) Har läst mkt gott om S8an, bl a från en länk på detta forum. Det verkar vara en muskel och lyxbil. Skulle jag köpa en 7-serie, vilket jag också varit sugen på, och fortfarande är, så skulle jag försöka hitta en alpina med största motorn, den är väl på dryga 5l? (tkr det står så olika beroende vart man läser). Har hört att 750in går som ett skott efter 150, men kompisarna kan ju ha överdrivit också. Tänkte köpa en alpina b10 bi-turbo e34 (360hk?) 91-92 en gång, kanske ett 1 sedan, men ångrade mig. Den gick på 150'-160'kr. Jag vill ha en lite nyare bil, som inte är en direkt "dussin" bil. Vart man än vänder sig i sthlm så ser man bmw e39 överallt, det är inte roligt. Och även här där jag bor nu går det massor med bmws, både 3-serie och 5-serie av alla karosser. Majoriteren e34 och e39. Kul för mig att komma med en till sådan. Men det finns bara 2st 7-serie, e32 och e38. Och det finns varken ngn alpina el m här! Att rek. är alltså att köpa en b3 el en b12 e38? Det skulle ju vara ganska maffigt att ha en leksam som b3an och ett lyxmonster som b12an på uppfarten. Efter att ha läst vad ni skrivit så ligger tankarna på, den värsta alpina b3an (e36? (charmigare) / e46?) alt b12an (e38) och lägger b10 åt sidan. Vad tror ni? Tack en än gång för er hjälp! Med vänlig hälsning |
|
| En B12 E38 Länk med Alpinas 20" fälgar är en mäktig bil eller en B8 e36 Länk den vassaste 3-serien med V8! Ovanliga och snabba... | |
kilroy |
Att avstå från en bilmodell bara för att det finns andra i trakten som har likadana verkar något egendomligt. Man köper väl bilen för dess egen skull och inte för att den skall stå och glassa på garageuppfarten... |
|
kilroy, det får du gärna tycka :). Saken är den att jag är inte intresserad av ngn "vanlig" bmw, dussinbil. Lite roligare med en mer speciell sådan, även om det kostar skjortan ;). M femman, jag håller fullständigt med. Men det finns ju inte allt för många av dom. Och jag som nu är ute efter en bmw b3 4,6 e36 alt. bmw b12 5,7 e-cat/6,0 e-cat. Hur i h-vete skall jag lyckas få händerna på en sådan (till rätt kurs) vet jag inte, än. Med vänlig hälsning esset (s1) |
|
|
Fernstroem. Det är bra att du kan tänka dig många olika modeller - det ökar urvalet. VAD vill du ha din bil till? Det är en jäkla skillnad mellan en M3E46 och en BMW750.... Så stor skillnad att de knappt kan jämföras. Om du inte vill ha en dussinbil så skall du helt klart inrikta dig på någon av de förädlade varianterna som tex. Alpina. B10 Biturbo är verkligen ingen dussinbil, MEN den är också ganska diskret. Som sagt. Vad VILL du göra med din bil? Föreställer du dig tyskstuk à la monsterbakvinge (börja spana Schnitzer och Hartge) eller en mer sober och diskret bil (titta efter M och Alpina)? Lycka till!! |
|
|
Här är några B12or Länk Inte så fasligt dyra andå. Här är en B8 också Länk |
|
|
Jag vet ett par B8or som är till salu om du någon gång blir intresserad... /M |
|
|
Semper fi, jag är intresserad av en fet, diskret, stilrent muskelbil såsom alpina. De andra är inget för mig. M femman, tack så mkt skall kika. Darklight, har mailat dig. Så du äger en b8 4,6, kan du ge mig lite upplevelser? Tack ska ni ha! Med vänlig hälsning esset (s1) |
|
|
Semper fi, vill ha en muskelbil med allt lull lull man kan tänka sig. En diskret och snygg lyxkryssare som b12 e38, el diskret leksak som b8 4,6. M femman, tack de kostade en del de där b12orna. =) Säkert värt varenda krona! Darklight, tack, har mailat dig. Med vänlig hälsning esset (s1) |
|
|
Ursäkta mig för "spammet" har stora problem med nätet just nu. Hoppas att det löser sig. Med vänlig hälsning esset (s1) |
|
bmw alpina b3 |
FERNSTROEM LÄS DETTA LÄNK MVH Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.