|
|
|
|---|---|
|
Pga vibrationer vid inbromsning så undrar jag hur man kollar efter glapp på casterstagen? nån som kan förklara? mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" | |
|
Du har väl inget direkt casterstag på E36, utan det sitter en bumerang på E36, det troliga är då att bussningen är dålig i bumerangen och detta förstärker skevheten i bromsskivan. Mät upp skivans skevhet med indikatorklocka, bytt om dom är dåliga o ch bytt även bussningarna i bumerangen! Bussningarna kostar som sats hos Motornord 215 kr!, OBS:Gör en framvagnsjust efter bytet! O bromsskivan kostar 450kr/st, skall ALLTID bytas parvis inkl nya belägg! ///Magnus |
|
|
Bussningen sitter i bakkkant på bumerangen skruvad med ett fäste på rambalken! Vanligt att dom blir dåliga! Kan även vara andra saker som påverkar........ ///Magnus |
|
|
Saken e den att jag bytat belägg och skivor 2 gånger (Brembo) men att problemet kvarstått.. så jag försöker kolla runt efter andra orsaker... kan man kolla denna bussningen o "boomerangen" på nått sätt? "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
Ja, visst går det att kolla, visuellt av bussningen och genom skakplatts-funktionen på en billyft! Även bilprovningen kollar detta varje år vid besiktningen...... Kärvar ett bromsok får du också samma fenomen med vibrationer vid inbromsning samt att skivan ofta tar skada! BMW-skivorna har högre kvalitet och är o rekommendera framför allt annat! ///Magnus |
|
|
på förra bes. så fick jag ingen anmärkning på att den bussningen var kass iaf... får kanske kolla upp bromsoken eller nåt? svårt? .. mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
kanske ska tillägga att det vibrerade innan förra bes. oxå ... "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
hade samma på min! Var bussningen på boomerangen som ni kallar det. Gick att se ganska så lätt genom att hissa upp bilen och ruska på hjulet! Då såg man att denna bussning slog igenom. var jäkligt rolig att byta ska också tilläggas! Usch Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Var det krånligt att byta dem alltså? Har två som ligger så jag funderar på att byta ut dem på bilen i förebyggande syfte. Kanske man skall be att de byter dem vid nästa service i stället för att göra det själv då... En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW! |
|
|
Kan det vara så att bes har missat att det varit glapp då? Tycker det vore konstigt för det skakar en HEL del asså.. mvh Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
Mr_Fatise: hur svårt var det att byta denna då? ett helvete eller? får hissa upp bilen i dagarna o se om jag kan se nått glapp där. Har denna bussningen något namn? kräningningshammare eller nåt sådant? ha de fint! // Daniel "E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån" |
|
|
Den sitter limmad på länkarmen så den brukar sitta ganska hårt. Kallas för länkarmsbussning. _______ //Niklas |
|
|
Inte speciellt svår att byta med rätt verktyg, skruva loss fästet o tryck loss den från bumerangen, sen sätter man upp fästet i en press o pressar ur gamla o i nya bussningen, smörjer den invändigt o trycker fast den på bumerangen igen! Den är inte och behöver inte limmas......... Länkarmsbussning, länkarmslagring, bussning knäledsanrodning är den översatta benämningen från tyskan hos BMW, lite luddigt som vanligt........ ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.