|
|
|
|---|---|
|
Sitter å funderar över ett fenomen som jag tyckte mej uppleva i 323an innan den hamnade i garaget över vinter... Vid gävle träffen mitt under sommaren så pallade min koppling inte trycket vid 402 m. Den slirade som fan å värre blev de när jag prövade 2 gånger till. Jag körde lungt hem från gävle men efter det har jag inte upplevt något problem med kopplingen inte heller vid hårda accelerationer... kan en koppling bli överhettad? den kanske bara inte pallade många rivstarts repor...? hur som helst... kopplingen är ju inte i bra skick iaf... sen under sensommaren/hösten började jag uppleva det som om det var svårare att få i växlarna... det hände flera gånger att jag inte fick i tex. 2an ordetligt... de va precis som om man skulle dra hårdare i spaken. sen känndes det som om kopplingen högg mer än tidigare oxå... kunnde lätt bli ryckiga starter... jag har kört många 3-serien å vet att de e liet så från början... men de känndes som mer nu... kan allt detta ha med den slitna kopplingen att göra? är särskilt orolig över att de va svårare å få i växlarna... /Jonas | |
|
Troligen beror allt på att kopplingen är sliten o inte fungerar som den ska, att växlarna är svåra att få i tyder på att den inte frilägger helt, troligen kärvan lamellen på splinesen så lamellen ligger an även när du trampar ner, alt. kan stödlagret i växellådan också vara dåligt, bytt kopplingssatsen inkl stödlager o urtrampningslager, samt bytt olja i växellådan, häll sedan i Red Line som har en räddande effekt på en sliten o misshandlad låda! Att köra med en sliten koppling är bara dumt o du utsätter växellådan för onödigt slitage, synkringar mm tar skada! Demontera den s.k. backventilen på kopplingshydraliken också vid kopplingsbytet, CDV, tror jag BMW kalla den för, har till uppgift att smyga igång bilen utan ryck, den gör att kopplingen känns seg vid snabb växling o ger ryckigt ingrepp vi koppling, fungerar mycket bättre utan, sitter vid slavcylindern eller p ådess slang, kort liten nippel med en reduceringsventil inbyggd! ///Magnus |
|
|
Hehehehe.... Har samma problem som azkikr!! Men det gick så långt så jag knäckte kopplingspedalen!!! Lite kul när jag ringde till BMW, de sa att såna finns inte i hela Sverige, så de får beställa hem från Tyskland.... ///Petrus |
|
|
E21-racing: Bilen har inte rullat mer än max 200 mil sen kopplingen slirade första gången så jag hoppas att det inte blivit för mkt slitage... kan inte tycka att det ska hinna bli de då jag för det mesta även kör mkt lungt... men ja hade tänkt byta kopplingen på min vanliga verkstad när jag tar fram bilen i vår i samband med oljeservice... får väl be dom kolla de saker du tagit upp.... Enligt manualen ska man aldrig behöva byta växellåds olja på min bil, men de hade jag väl tänkt göra ändå... /Jonas |
|
|
Du skulle ha behållt M3:an så hade du inte haft det problemet idag! :-) (kanske) Mvh Abbe Länk |
|
|
Abbe: ne du har antagligen rätt... men den hade jag iofs. bytt koppling på :) köpte för övrigt en M3a till i sommras, men de gick bara inte å ha den kvar... försäkringen blev ju rent löjlig... får vänta en 5-10 år tills man har villa med garage å sånt innan de blir en M3a E30 igen... men då kostar vl en sån 200' /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.