|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om någon vet om man kan blanda olika dimensioner. Jag har idag 225x45x17 runt om. En kompis säljer två nya Pirelli P7000 billigt. Strulet är att dessa är 215x45x17. Jag har ringt till tre olika däckfirmor och fick tre olika svar!? En sa att det absolut inte gick (hastihetsmäteren skulle balla ur osv), en sa att det skulle se ut som en dragster!!! samt den sista att det möjligtvis skulle funka men isåfall skulle de sitta fram. Jag blev inte klokare på detta... kan någon reda lite klarhet idetta? /MFL | |
|
Om du har antispinn eller antisladd på din bil kan det bli problem med dessa system om du har mindre rullomkrets på framhjulen. Om du inte har det systemet, går det att lägga dessa däck fram. Hastighetsmätargivaren sitter på bakaxelklumpen så det spelar inte någon roll vilka däck du lägger på....men med mindre rullomkrets på bakdäcken blir det givetvis felvisning i hastigheten! Personligen skulle jag inte blanda olika däckfabrikat/däckmodeller mellan fram och bakaxeln - för det brukar sluta med att bilen blir spårkänslig och allmänt otrevlig att köra. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om man använder lathunden i vänsterkolumnen så ger 215 45 17 värdet 196,44 i rullomkrets 225 45 17 ger 199,27 SKillnaden är ju inom 5% gränsen men det gör ju inte att ev. spårkänslighet försvinner om det orsakas av olika dimensioner. Mats |
|
|
tack för dessa tips... Jag överväger att strunta i att köpa däcken, men de var svinbilliga! /MFL |
|
|
jag tror inte att dem kommer orsaka spårkänslighet. tvärt om dem kommer var mindre spårkänsliga än dem du har nu. Du har ju ändå inte original ,eller hur, 17" är inte original på 1.9 vad jag vet. 215 är ju närmare original än 225! Och delvis är dem smalare vilken minskar spårkänsligheten så klart. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Det jag syftade på var att om du har andra däck än Pirelli P7000 på bakaxeln, är risken stor att du får en spårkänslig bil med dessa Pirellidäck där fram! Blanda inte olika däckfabrikat/modeller mellan fram och bakaxel. Olika dimensioner (bredd/profil) på fram och bakaxel kan gå bra inom vissa gränser. Vad är "svinbilligt"? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har kört Z3 med olika fabrikat fram/bak utan problem (satt på när jag köpte bilen) men det är ju ingen garanti. Skulle aldrig själv köpa olika, man vill ju inte riska något. Någon (tror det var Fredrik M) fick rejäla problem med ASC+T systemet med mindre än 2% diff, så det kan bli problem. På samtliga M3 E36 & Z3 M sitter det orginal 245/40-17 bak och 225/45-17 fram. 245/40-17 har nästan exakt samma rullomkrets som 215/45 så uppenbarligen kan det fungera. Givetvis skall de smalare däcken sitta på fram. Jag kan tänka mig att spårigheten kan minska något, inte pga olka däck utan för att det är ett smalare däck. Vad har Du för fälgbredd MFL? Är det samma bredd fram & bak? /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Z3 4 Ever: På bilen satt det 225x45x17 på BMW orginalfälg runt om när jag köpte den och i dörren finns måttet angivet, men om det var orginal eller ej vet jag inte. Johan B: Svinbilligt är 500:-/st Caspar: Jag har ASC+T samt att bilen har M-fahrwerk så jag blir lite tveksam när du berättar att andra fått problem. Fälgbredden är samma fram och bak på bilen. /MFL |
|
|
MFL: jag hade chansat. 500 är ingenting för P9000. funkar det inte så säljer du på blocket. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
MFL: jag tror fortfarande inte att den kom med 17" från fabriken. både i dörren och i ditt registrerings bevis finns det även alternativa diametrar listade. Alla fyror såldes med 16" som standard men man kunde köpa till 17" som tillbehör nog. detta kan nog Masten svara bäst på. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3 4 ever: Det är P7000 och inte P9000. Har du någon erfarenhet från dessa däck (P7000) om de är bra eller? /mfl |
|
|
500 spänn är ju inget att bråka om, jag hade testat. Går det inte så finns ju alltid Blocket :) Dock har Johan B en stor poäng - det föreligger viss risk för märkligt beteende om man blandar däcksfabrikat fram och bak. Därmed inte sagt att det verkligen blir så! Men som sagt, för 500 spänn hade jag åtminstone testat! mvh Anders |
|
|
MFL: näää: min "tire of choice" är bridgestone. ( dock har i dag sunkiga hankook på bakaxeln som följde med på 18" fälgen och kändes kontigt att bara slänga nya däck.) Kan hålla med till en viss grad om att olika fabrikat på fram/bak axeln kan orsaka en viss instabilitet. Min kombinatin bridgestone fram hankook bak funkade rätt bra så länge däcken var nya. Kanske inte lika stabila i dag när gummit börjar försvinna, men jag förklarar den lilla spårkänsligeten vara mer resultat av slitna däck än olika däckfabrikat. men jag kan ha fel. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Z3c: Hankook däck har en tendens att bli väldigt oroliga när de slits, de består ju inte av gummi utan av plast!! (Känns så iallafall). MFL: Skulle inte välja två olika dimensioner om jag hade ASC+T. M Fahrwerket påverkas inte men... Kan Du inte fixa 4 däck?? P7000, är inte det ett gammal däck?? Ett gammalt däck är inte värt en spänn då däcken torkar... Kör själv med Pirelli PZero Nero och det är trevliga däck. Fast favoriterna är såklart Bridgestone, men jag får inte några bra priser på dem.. :-( /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.