AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.822

Erfarenheter ang. mont. av Shortshift sökes.

Sida 2 av 3
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
ATCO: Jag förlängde den under kulan 22-23mm. Det satt en balansvikt på kardanen just under spaken som jag fick slipa bort för annars slog den i spaken.

_______
//Niklas
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Koni och ni andra som förlängt.. hur lång blev den under kulan allt som allt? jag förmodar nämligen att vi fått helt åt he#%&#e fel stav... denna är 17-18mm i originalutförande... Känns som en 328 växelspak och det är ju det vi har... så trött jag blir...

----
Min Bimmer: Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag har inte måtten i skallen men så här såg den ut iallafall.

Före: Länk
Efter: Länk

_______
//Niklas
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
OK blev lite lugnare nu... Får hoppas att 328:ans spak ser ut som din före-bild. Enligt denna länken Länk så är det inte så nämligen. Den vi har köpt nu ser mycket ut som Z3 1.9... och det var inte den vi bad om... suck... jaja vi får se imorgon... återkommer...

----
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Jaja, nu har jag kollat upp det och artikelnumret på den nya spaken stämmer med den på länken ovan för Z3 1.9 så trött jag blir... Hur svårt är det?

"Ja tack vill beställa en M3:a"
"OK här får du din 318 som du beställt varsågod"

!!!USCH!!!

----
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Hoppas att ni även tänker på att flytta upp kulleden in i bilen motsvarande som ni förlänger under kulan, annars blir det dels väldigt tråkiga brytningar i växellänkaget (som medför att bussningar och leder slits, kanske även växelföraren i lådan inte mår så bra) och att det kanske tar i kardanen. Jag skulle inte vilja ha en växelspak som ev. tar i kardanen och hakar fast när det snurrar med så mycket varv.

Sen slipa bort balansvikter ??? HALLÅ.. hur bra kommer den växellådan, kardan, stödlager och bakaxel vara efter ett par tusen mil. Kardanen är balanserad av en anledning och det är inte för att dom har lite att göra på BMW när dom bygger bilar.

Men vill ni förstöra bilarna genom att hålla på med oseriösa grejor och inte göra det riktigt, så varsegod. Hoppas inte jag stöter på en sån bil när man ska köpa nån ny.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
318ST... Självklar vill vi göra det seriöst... en hur flyttar vi upp kulan i bilen, jag vet vad du menar men hur ska det gå till?

----
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Vad man måste göra är att höja kulans infästning (se Länk ) och flytta upp den motsvarande mått som man förlänger spaken.

Kan vara en del jobb för att få till det och alla kanske inte har dessa kontakter, men om man nu prompt ska göra shortshift utan att flytta upp kulan, så snälla förläng den inte så den är ett par millimeter från kardan utan ta en 5mm i marginal och slipa för i helskotta INTE bort balansvikter.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Vilket problem detta blev....

Är det ingen här inne som monterat en Z3-spak på sin E36:a. Isf. från vilken modell av Z3.an tog ni spaken ifrån?

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Skulle precis fråga samma sak Jimmy... En Z3M spak är ju RAK och en 328 spak är BÖJD... kolla denna länken: Länk Kan någon bekräfta min teori att det enda som händer är att lägena i coupén flyttas närmare intrumenten??? Vi behöver verkligen hjälp med detta då Jimmyboy ska ställa av sin bil snart och vi måste få det gjort innan dess...

Hur gick det med BMW i HBG Jimmy?

----
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Kan någon förklara hur man fixar detta problemet med spaken:
Länk gå längst ner på sidan till den rörliga bilden. Vill påpeka att mina spak är ny och den gör så också, det vill man ju inte. Tydligen är alla spakar såhär, skriver killen också. Hur ska jag lättast göra för att få bort sladdrigheten?

----
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Länk

Jag bytade bussningar nr:9-15 på min och då försvann det.
Dom kostar inte spec mycket om du köper dom på Bmw.

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

1BJÖRN: Bytet av bussningarna tar ju inte bort glappet i själva org.spaken i sig som ATCO länkar till. Du kollade nog på fel bild, eller? Det är den rörliga bilden långt ner på sidan som ATCO ref. till.

Mvh Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Aha det är glapp i själva spaken.

Om man tittar 2 sidor ner under: Metric Mechanic/Auto Solutions
och bilden ute till höger så hittar man den bussningen som ska bytas.
Den torkar tydligen och börjar glappa.....

Vet ej om den går och köpa lös eller man måste köpa hela spaken?

Länk
vad har man shortshift till?
dumfråga kanske..men men
Ji
2.380
Jimmyboy

Mert: Finns det dumma frågor? ;-). Shortshift är precis som det låter/skrivs... alltså att du får kortare läge mellan växlarna. Säg att du org. har tex 10 cm mellan mellan 1 och 2. Med en short shift kan du halvera det avståndet. Finns dock många fabrikat som förkorta olika långt.

Mvh Jimmy

Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Känns som att man får leva med det... blir i alla fall en märkbar skillnad jämfört med innan... Å andra sidan kan jag inte uttala mig om det innan FREDAG!!! FÖR DÅ SKA DEN DIT!!! WUHUU! ;)

Nä men allvar... Jag tror jag gör som så att jag trycker in lite saker i sprickan där den glappar (typ nån metall eller enklast ett par tandpetare) sedan limar jag som jag aldrig limmat förut... helst med värmetålig lim då... bra idé?

----
varför vill man ha kortare avstånd mellan växlarna? tycker att bmw har relativt kort avstånd ändå, jämfört mot ex en: ford Scorpio eller så :)
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Mert:
Det är givetvis en smaksak... Vissa gör det för att det ska bli "skönare" att växla, vissa för att få en mer sportkänsla och vissa för prestandans skull och verkligen kunna kapa tiondelar på växlingen. Jag gör det gärna för alla 3. För mig är det ett självklart val!

----
Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Mert: Efter och kört med short shift nästan ett år nu så vill jag aldrig mer ha en bil utan. Den ger en tok skön kännsla i växellådan.

Kör man en standard M3:a så känns det som där är 5 mil mellan växlarna =)

Short shiften kommer egentligen till sin rätt vid inspirerande körning tex bankörning.

Får du chansen o prova så gör det.....

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.