AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.824

Erfarenheter ang. mont. av Shortshift sökes.

Sida 1 av 3
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Tänkte köpa och mont. shortshift på min E36 328:a -97, men vill först samla upp lite erfarenheter och lite tips ang. själva bytet. Därför söker jag nån som har utfört detta montage och som kanske kan svara på dessa frågorna...

* Svårighet? (skala ungefär enl. "gör-det-själv" tipsen)
* Viktiga saker att tänka på?
* Specialverktyg?
* Vad börjar man med osv.?
* Inkörning efter montering?

Har sökt efter denna info men inte hittat något "tillfredställande".

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Vart köper man det då fyller jag på med :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Ji
2.380
Jimmyboy

Jag hade tänkt inhandla min på Nfs.nu.

Men typ Dalhems.se har oxå, fast dom tar 3,5 ggr så mycket. Isf. annat fabr. men den som Nfs har är samma tillverkare som lev. BMW, enl. uppgifter från Nfs.

Mvh Jimmy

Tack! Nu skall vi bara se om vi får svar på dina frågor också :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Jimmyboy... Jag tror inte någon vet. Då borde vi fått svar vid det här lagret... ;)

----
Min Bimmer: Länk
Tydligen var det dålig med erfarenheter inom detta område...
Finns det shortshift på hemsidan i sortimentet hos NFS.nu Jimmy?
Hittar inte nån?

Ji
2.380
Jimmyboy

ATCO: Nä det verkar dåligt med det. 3 st Shortshift är iaf. beställda nu på Nfs. Men nu hade dom inga i lager så tjejen där ska återkomma till mig idag. För har deras leverantör spakarna i lager så fick Nfs dom under dagen, och då är det bara för dig att hämta ;-)

Spookshow: Helt riktigt, Shortshiften finns av någon anledning inte med på deras hemsida. Vet att det är så med flera produkter. Man får helt enkelt ringa till dom.

/ Jimmy

Skall du ha 3st växelspakar i din Jimmy ;-)
Vad kostade en shortshift då? Och vad är det man byter exakt?

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Det är riktigt lätt att montera. Det finns ett specialverktyg (har gjort ett själv) för att lossa plastbussningen på kulan men det går med en skruvmejsel också.

Lossa damasken inne i bilen, kryp sedan under bilen och lossa clipset på växelföraren som sitter fast längst ner på spaken och ta bort staget. Sedan ska plastbussningen vridas 1/4 varv i hållaren för att frigöras (om det följer med en ny bussningen ser du åt vilket håll den ska vridas) Sedan är det bara att ta bort spaken innifrån bilen och montera i omvänd ordning.

_______
//Niklas
Ji
2.380
Jimmyboy

Spookshow: Visst ska jag ha tre spakar i min Coupé. Tänkte ge min passagerare en möjlighet att vara lite mer aktiva under sin åktur... :-)

Nä, jag ska ha en, ATCO ska ha en till sin Coupé och sen ska en annan kompis ha till sin cab.

Shortshiften kostar hos Nfs 355kr, vilket är mycket billigt om man jämnför med Dalhems som tar 1995kr för sin. Är ju naturligtvis olika fabrikat och material men Nfs använder sig av samma lev. som lev. till BMW. Så på det viset känns det tryggt tycker jag.

/ Jimmy

Ji
2.380
Jimmyboy

Koni: Haha...viste väl att det fanns en killen som du med koll där ute någonstans...tackar tackar! Beskrivningen är precis som jag har tänkt mig att bytet skulle gå till...skönt att få det bekräftat.

Var köpte du din Shortshift?

/ Jimmy

Tack för beskrivningen Koni! Det låter ju rätt simpelt. Blir det stor skillnad eller?

Det var ju ett väldigt bra pris det! Samma leverantör som BMW använder är ju aldrig fel :-) Återkom med upplevelsen om hur det blev med det monterat är du schysst! Eller ATCO kanske han skulle ju också ha :-)

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Det är väldigt lätt och byta till short shift om det bara är spaken som ska bytas. Jag fick sänka ner min växellåda för att få på min ac-schnitzer short shift iof så fick jag spakhållare och spak i samma paket.

Om du följer denna länk så kan du inte misslyckas
Länk

Annan bra läsning om short shift
Länk

Ännu en länk om montering
Länk

Länk
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Tack 1Björn...

Jimmyboy... Ingick några nya slitagedelar?

----
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack 1Björn...

ATCO: Funderade oxå på det! Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa igår. Ska höra med dom när dom ringer idag. Jag har iaf. beskrivningen som Björn länkade till utskriven nu så den tar jag med mig på lör.

Hörs ik. då då.

/ Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jimmyboy/ATCO:

Jag tror inte att det ingår några slitage delar, det är bara en modifierad växelspak.

Men ett tips är att byta alla plast bussningar i växellänkaget om växelspaken känns "sladdrig"

Bussningarna kostar under 100 lappen på Bmw.......
Hör med Niklas på Paulssons i Hbg, han har stenkoll på villka bussningar som behövs.

Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

1Björn: Okej, så det brukar inte följa med några bussningar. Lika bra att byta "allt" när man ändå har det nere. Brukar oxå snacka med Niklas, han har koll på det mesta.

Ställt av din M3:a än?

/ Jimmy

Visa användare
1.274
1BJÖRN
Porsche GT3
Jimmyboy:
Njae inte än, har efter 12 veckors väntan äntligen fått mina Powerflex bussningar till hela bakvagnen så dom ska monteras imorgon. Blir väl att jag ställer av den i nästa vecka.
Den står ändå bara i garaget när det är skitväder.
Har bara kört 600mil denna säsongen.

Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag har förlängt min originalspak så mycket det går (tar i kardanaxeln ibland =) ) och då har jag ett slag på ca 5cm mellan 3:an och 4:an, det är kanske lite tajt men jag gillar det. Blir lite trögare att växla men det är ingen fara.

_______
//Niklas
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Koni... Det var som fan ;) hur mycket förlängde du?

Jimmyboy... Om du orkar så kan du ju snacka med den här Niklas i HBG så kan du ju köpa en sats åt mig också... som sagt lika bra att byta allt när man ändå är igång...

----
Ji
2.380
Jimmyboy

ATCO: Japp det fixar jag ifall det inte följer med. Har dom inte delarna hemma i Hbg får vi jaga dom i Malmö.

Fick precis tag på Nfs. Tjejen som skulle ta tag i vår order va sjuk idag och det är därför ej ringt. Så nu skulle en kille kolla upp om deras lev. hade spakarna i lager och sen återkomma till mig ik.

Hoppas nu bara det löser sig så vi kan fixa det i helgen.

/ Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.