|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om en Sachs sporttryckplatta + original lamell är en vettig kombination till 3.6:an? Som en del känner till så finns inte den hårdtrampade originalkopplingen till 3,6 att få tag på längre så därför undrar jag om det här verkar vara en bra kombination, som kommer att likna fabriksoriginalet? Blir den mer trög att trampa på med sporttryckplattan? Hur blir hållbarheten jämfört med original? Slits lamellen hårdare med den tryckplattan? Synpunkter tack, jag är usel på kopplingar och deras funktion! -M5 E34 Limousine register Länk | |
|
Ingen som kan något om kopplingar? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Går det inte att få tag på originalkoppling till 3.6:an längre? Vad ska man då köpa för koppling om man vill ha original? 3,8:an har ju dubbelmassesvänghjul så den kopplingen lär ju inte passa. Jag trodde det var annan kopplingshydraulik som gorde 3,8 mer lättrampad. Att köpa original lamell och annan tryckplatta tror jag inte är någon vits. Då kan du nog lika gärna en köpa komplett sportkoppling. Såg för ett tag sen att dom inte var alltför dyra på bildelsimporten. Hur trögtrampad kopplingen beror på hur kraftig fjäder det sitter i tryckplattan och utväxlingen i hydrauliken. Försök att få uppgifter om kopplingen av sachs, du är väl en fena på tyska, och jämför dom med original. Är din koppling slut, det kanske räcker med att bara byta lamell? Borde gå att ta reda på slitage toleransen och kolla om tryckplattan är slut. /J |
|
|
Kopplingen på min förra M5(3,6) tog slut efter ett verkstads besök :( När jag bytte fick jag 3,8 kopplingen (vet ej hur det funkar med dubbelmassa svänghjulet) Den var lätttrampad och slirig, inte kul... HD91: satsa på någon sportkoppling istället om det finns. |
|
|
Tack. Var hittar man en komplett sportkoppling, har ni länkar till firmor? Sachs rekommenderade tydligen original lamell till sport-tryckplattan, men är det inte bra? Blir den inte tungtrampad? Hur vet jag om min tryckplatta är frisk? Det slirade på lamellen vid upprepade gaspådrag på ettan och/eller tvåan, så den är i alla fall skrot. Kopplingen tog också högre upp än vad den brukar märkte jag sista gången jag körde med bilen. Jag vill helst slippa den lättrampade ersättningskopplingen från BMW, en av de fina grejerna med bilen är ju den tunga kopplingen. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Enligt etk:n är det olika koppling och olika slavcylinder för 3,6 och 3,8. Kan iofs jag som har en gammal version av etk:n. Jag hade satsat på en sportkoppling, har sett såna på bildelsimporten för en rimlig peng. Blir det tyngre än original så se det som gratis träning :) |
|
|
Nej, det är nog inte samma koppling som 3.8:an har, utan det är troligen bara så att den körmässigt känns identisk med 3.8:ans, men det är olika grejer. Jag ska kolla runt lite efter sportkopplingar. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
| HD91: det vore kul att höra vad du hittar. | |
|
Nu har jag letat ett tag, men det verkar inte finnas mycket att tillgå. Valet står mellan: 1. Sportkoppling från G-Power med tryckplatta och förstärkt lamell samt original urtrampningslager. EUR 650. 2. "Race" koppling från G-Power bestående av sport-tryckplatta och förstärkt Rennsport-lamell samt urtrampningslager. EUR 1250. 3. Sachs sport-tryckplatta och original BMW lamell och urtrampningslager. SEK 2700 för tryckplattan. Lamell och urtrampningslager kostar runt SEK 2000 från BMW. 2:an verkar nästan vara för extrem tycker jag, den lär vara lynnigare än original till och med, någon form av sinterlamell kanske? Valet står därför mellan 1 och 3. Jag har talat med säljaren av Sachs som utlovade en garanterat hårdtrampad koppling med den tryckplattan. Samma uppgift har jag fått från folk som köpt Sachs tryckplatta, så det låter ju bra. Sachs sport-tryckplatta i kombination med original lamell har använts av många personer tydligen, till bl.a E30 turbo-byggen, även motorstarkare bilar än min, och det har enligt uppgift fungerat bra, så det lutar åt den kombinationen tror jag, den liknar original bäst och jag är inte ute efter att åka accelerationsrepor utan det är körkänslan som söks i första hand. Skillnaden i hårdhet verkar nämligen ligga i just tryckplattan om jag förstått saken rätt, så det bör vara den som skiljer i BMW:s ersättningskoppling? -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Jag tar upp en gammal tråd: Står i färd med att byta koppling på en 3.6 -90 m5a. Och vad är det jag läser!!! Ska de ta den sköna kopplingen i från mig??? Nej men skämt åsido.. M-5an: du skriver att kopplingen blev slirig efter byte. Är det verkligen så? Du mernar väl inte att den slirar? Jag kan tänka mig att leva med en mer lättrampad koppling även om det inte är önskvärt. Jag vill nämligen inte betala det dubbla för att få sachs sporttryckplatta då jag har hittat ett kopplingskit för 2 lakan(bmw original). Jag utgår från att den nya kopplinge kommer att greppa fint men att man kanske får leva med en något mer lättrampad koppling. Stämmer detta? Lite tips och information hade varit högst uppskattat. |
|
| Hmm. Nu blir jag förvirrad. Jag läste i en annan tråd här på forumet att tryckplattorna INTE passar mellan 3.6an och 3.8an. ??????Vad får man igentligen i kopplingsbyteskittet från bmw??? | |
|
Ingen som har koll? Jag ringe til bmw och dom påstod promt att det varken var samma lamell eller tryckplatta till 3.6/3.8 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.