|
|
|
|---|---|
|
Bytte till en ny större spolarburk, lika som Touring-Mickes; Länk. Den gamla nivågivaren vill dock av någon outgrundlig anledning inte funka i denna burk. Den varnar hela tiden för låg nivå. Det skumma är att så fort jag lyfter ut den ur burken så funkar den som den ska, dvs när jag manuellt för ihop flottören så att den får kontakt med "mothållet" på givaren så slutar den varna. Det är således inget elektriskt fel på givaren... Instoppad i burken igen så varnar den... Tyder på att flottören inte flyter upp till givarstycket som den ska. Det finns inget smuts som hindrar och den ser ut att flyta fritt som den ska när man kikar snett ner i burken efter påfyllning, men tydligen saknas det någon mm för att den ska sluta kretsen. Givare som givare, eller finns det olika modeller beroende på typ av spolarburk? Vad annars kan vara knas? ______ /Pewe | |
|
Du har inte bara satt den 180 grader fel? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Nope, det kan ju egentligen bara sitta på ett sätt (urfasning på givaren som passar mot motsvarande kant på burken). Hur som helst så funkar den som den ska utanför burken (dvs kontaktstyckena isär=varnar, kontaktstyckena ihop=varnar inte). Jag skulle ju (teoretiskt) kunna karva lite och vrida den 180 grader så att den har ständig kontakt. Då slipper jag i alla fall det konstanta varnandet, men då lär den ju inte heller varna när den verkligen ska och då mister den ju sin funktion helt och då kan man ju lika gärna plugga igen hålet med en propp... Nej, det måste vara något som hindrar flottören från flyta upp fritt som den ska, fanken vet bara vad?!?! Hela givaren är ordentlig rengjord och flottörens gångjärn löper lätt och fint. Har definitivt ingen lust att köpa en ny givare eftersom denna bevisligen funkar, såvida det inte finns olika givare för olika burkar...? ______ /Pewe |
|
|
Sorry, feltänkt av mig... En vridning 180 grader gör ju att flöttören flyter uppåt när vätskan ligger över givaren så då blir det ju inte ständig kontakt... Problemet blir istället tvärtom (om den i övrigt funkar som den ska), dvs den lär varna när nivån är tillräcklig och sluta varna när nivån sjunker under givaren. Så vill jag ju inte ha det. Det blev krångligt det här... Hur som helst är det som jag skrev inget elektriskt fel på givaren. Utanför burken varnar den vid bruten krets och slutar varna när kretsen är sluten. Problemet är att den inte vill sluta kretsen (genom att kontaktstyckena går ihop) så fort den kommer in i burken....!?! ______ /Pewe |
|
|
Jag använde samma som satt i den lilla behållaren. Vill dock minnas att jag satte den upp o ner först och fick då samma fel som du. Nu kommer jag inte ihåg HUR den ska sitta men det verkar rimligt som som på bilden här. Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Givaren ska vara öppen (=nerfälld) om det är för lite vätska, skall alltså monteras som på bilden. Mycket vanligt är att magneten rostar bort, och då blir givaren "känsligare" och slutar till sist att fungera. Hur ser magneten ut? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Jupp, den sitter som den ska göra, dvs precis som på bilden med den flytande delen nedåt! Magneten (om det nu är den lilla rundstav som sitter i den nedfällbara flottören?) VAR väldigt rostig innan jag rengjorde och putsade till den. Det är kanske där problemet ligger, dvs den uppbyggnad som rostflagorna åstadkom kanske utgjorde just den där lilla extra millimetern som behövdes för att sluta kretsen. Efter renputsning kanske avståndet blivit för långt...? Långsökt kanske... Jag måste dock upprepa; den funkar som den ska utanför burken och utan att jag på något sätt måste tvinga ihop de båda armarna, men så fort givaren sticks in i burken så vill inte flottören flyta ända upp till den fasta armen med kontaktstycket. Flottören skulla s.a.s. behöva större lyft- eller flytkraft. Kanske ska fästa en ballong i den, eller montera en ytupptagande vinge av något slag... ;-)) ______ /Pewe |
|
|
Jadu, det låter onekligen som om den är sönder då. Det KAN ju vara så att "flytprylen" har fått punka och läcker in spolarvätska och därmed inte flyter. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Punka i flottören låter helt klart som en trolig orsak! Hur som helst, jag resignerade igår och åkte och köpte en ny givare. Priset var inte så blodigt trots allt. Hoppas få tid att byta den i helgen. Blir spännande att se om det funkar med den nya och vad felet egentligen var med den gamla. Återkommer... ______ /Pewe |
|
|
Uppföljning: Köpte som sagt en ny givare, dock till ingen nytta eftersom problemet kvarstod enligt exakt samma mönster (funkade utanför burken, men inte så fort den stoppades in). Drog därför slutsatsen att felet måste ha att göra med själva burken, vilket det också visade sig ha. Hålet för givaren sitter nämligen vinkelrätt mot en inbuktning i burken där spolarmotorn ska sitta. Tydligen är det så tajt med plats där att givarens flottör tar emot på insidan av inbuktningen. Visserligen inte mycket, men tydligen tillräckligt för att flottören inte ska kunna flyta fritt. Fick lösa det lite temporärt genom att dra ut givaren något på ena sidan med en plastplugg som stopp/mellanlägg, så att den går fritt från inbuktningen och istället vinklas lite mer in mot spolarburkens mitt (krångligt att förklara men enkelt i praktiken). Skitsak egentligen, men trots allt en konstruktionsmiss från herrarna i Munchen, alternativt ett "måndagsexemplar" av spolarburken.... Nåväl, nu funkar det iaf... ______ /Pewe |
|
|
Ok, skumt. Jag hade inte dom problemen med min burk och har inte hör någon annan heller ha det. Nåja, skönt att det funkar igen iaf. :- Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.