AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
747

Vad ska man begära för en 316i -93?

dumdum
Jag funderar på att sälja min 316i -93 till förmån för en 320i -95 med 12 000 mil på nacken.

Men vad skulle man kunna tänka sig att begära för min 316?
Fakta om bilen:
Fulltecknad Servicebok
19 800mil
Nybytt kamrem
Nyservad
Nyligen nerlackad
Nya dimljus
Ny cd/mp3/wma spelare. ( JVC KDG-R801)
17" fälgar med 2 bra däck och 2 dåliga däck. (Finns 15" Y-eker aluminium med bra däck också)
Bra Vinterdäck på plåtfälg med kapslar.
Dragkrok
Taklucka
Seriöst rostlagade skärmkanter ( numera rostfri )
Ny termostat
4x vitablinkers
Ny sänksats ( fjädrar och dämpare från Hova ) 40mm fram 30mm bak (hämtades ut idag 041123 ) dock ej monterad än.
Motor och drivlina i bra skick

Hur som helst så är den i rätt hyfsat skick.

Vore glad över synpunkter.

Min 316 börjar bli rolig på vintern :)
dumdum
Glömde bort det att jag har kvitton på nästan allt med.

Hej

Tidiga E36 verkar ha fallit rejält det senaste året i pris. Jag tror det är svårt att idag få ut mycket mer än 25-30kkr för en 316 med M40 motorn som rullat uppåt 20kkmil. Att slitage delar är bytt tar kunden förgivet och höjer inte andrahandsvärdet.
Om den har en trevlig metallic färg kan den vara något mer lättsåld än en vit eller solid röd. Stort plus för dokumentation.

Jag skulle sätta ut den för drygt 30kkr och testa sig fram.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Jag tror som Kristoffer.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
dumdum
Den är diamantsvart metallic. Jag ska prova mig fram, men eftersom man inte får ut så mycket mer är det inte riktigt värt att sälja den, då kan jag lika väl behålla den ett tag till. Det som motiverar ett byte är det att jag vill ha sexan och att jag har ett bra tillfälle att byta nu eftersom jag har fått ett bra pris på den 320:in.

Diamantsvart är en av mina favoritfärger (och delar detta med många andra här på forumet) vilket bör göra den lättsåld. Om du har råd så trafikförsäkra den, behåll den som vinterbil och köp en BMW med sexa.

Om du vill ha en BMW med sexa bör du absolut glömma 320 och istället titta närmare på en 323 -95/96 istället. Bör kunna få loss en sådan för nedåt 50 idag. Denna motor är helt klart en pärla och bättre än 150hk spisen på alla punkter, inklusive driftskostnaderna!! Och nej, försäkringen är inte högre för 323 heller :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Köp inte en 320, skillnaden mot 316 är ganska liten. Köpte själv en 316 för ett par månader sedan. Jag tittade på flera 316, 318 och 320. De för 25.000:- var bara skit, rostiga och tikande. Till slut hittade jag en fin 316-92 för 26.000:- den hade gått över 25.000 mil men var fin i karossen och motorn. Många såldes samma dag som annonsen kom ut. Små billiga BMW verkar poppis. Du borde utan problem få 30.000:- för din om den är så fin som du skriver.
dumdum
Jag kan garantera att den är i bra skick. Visst lacken är inte den mest välvårdade men jag har inte ägt bilen mer än ett par månader. Ska ge mig på en polering inom en snar framtid när tid och tillfälle ges.

Aldrig att jag skulle trafiksäkra den, just nu är den helförsäkrad. Jag är på tok för rädd om den för att få för mig att ta en lägre försäkring.
Men jag måste medge att gillar den här motorn, men har påverkats lite av allt ont som har sagts om motorn här på forumet.
Jag är lite ny på bmw-ägandet, hade en Volvo 760 -88 innan bmw:n, sålde volvon för 27k.

När jag köpte den här bmw:n var den faktiskt ganska nergången, men ytrosten har jag grejat, det som var bra på bilen var motorn och växellåda, jag har kört en polering på lacken och det blev en jätteskillnad men är inte riktigt nöjd med detta och ska gå över den mera seriöst inom en snar framtid.

Det var roligt att höra lite positiva saker om bmw:n, hittils har alla hånat mitt köp.. ;) Men som fattig student och vill åka bmw fick man priotera en mindre motor.

Just nu är jag sugen på m3 optik utvändigt, men än så länge saknas det kulor till detta.

Antagligen blir det en försäljning efter vintern om ekonomin tillåter ett byte.

dumdum
Jo jag har lagt undan en liten budget för kamaxelbyte, vippor och lyftare om detta skulle bli nödvändigt. Men om man byter detta borde den väl bli något mera attraktiv?

dumdum,

Renovering av toppen gör helt klart bilen mer attraktiv, men höjer tyvärr inte värdet. Jag tycker inte alls att du ska "glömma" 320i. Visst är en 323i mycket roligare på precis alla sätt och vis, men jag tycker att det verkar väldigt svårt att hitta en sådan i bra skick för 50 000:-. Hellre en 320i i bra skick än en risig 323i. Om bilarna är i samma skick så är väl 323i i snitt värd 10-15 000:- mer.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
dumdum
Jag har fått nys om en 323iA Coupé -95 som är tillsalu i hemmatrakterna. Killen har inte råd att ha kvar den.
Jag var och tittade på den igår och den var verkligen fin. Inga missljud någonstans. sv-såld. Ingen rost, komplett service-bok bra utrustning. Han ville ha 45-50k för den. Låter rätt vettigt i mina öron. Men vi får se hur det blir, måste bli av med min 316 först isf.. Ingen som är sugen?

dumdum: Om du inte har något emot automat så låter 45kkr för en 323 i coupe utförande för 45kkr som ett riktigt bra pris.
Tänk bara på att automat i E36 är riktigt kinkigt, nästan inga vill ha detta när du sedan skall sälja den vidare. Det är synd för just M52 motorerna med sitt bottenvrid passar mycket bra med automat.
Men du lär ändå inte göra någon större kapitalförslust om du kan få den för 45kkr.

Sen såldes (vad jag vet) inte 323 i sverige som 95:a. Den kom först 96 hit.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Små billiga BMW verkar mer lättsålda än 5 och 7-serien.
dumdum
hmm.. låter konstigt, det kanske är en 96:a då, han säger att han har nybilspapprena kvar på den. Får kolla upp detta.
Sen skrev jag fel, de e en 323i, den har alltså ingen automat. Blandade ihop den med en 325:a jag tittade på.
Jag ska iväg ikväll och prata med honom.. Om man har tur kanske han vill byta och få en slant emellan..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.