|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu kommer herr Reeder att bli glad. (: Jag har en 635 CSi -85 med automat, utan körlägen. Det borde ju rimligvis vara en ZF 4HP22 jag har? Lådan växlar mycket fint. Man märker över huvud taget inte att den växlar. Det är som att åka iväg i ett gummiband. När man gasar på ger den mycket bra respons. Så långt är allt bra. Men i läge D går den ner på tomgång så fort man släpper gasen - livsfarligt att köra inspirerat. I läge 3 ligger den kvar på varvet, så länge det är någorlunda högt, liksom i läge 2. Dock växlar den inte riktigt som jag själv skulle vilja. Två växlar är lite lite när man kör inspirerat, så läge 2 fungerar inte speciellt bra. Och i läge 3 blir det oftast att den ligger kvar på trean under inbromsningen, men går ned på nästan tomgång om farten blir för låg. Och ligger man på mellanvarv på tvåan och släpper gasen växlar den ju upp. Dessutom växlar den så tidigt. Jag har haft två M535:or innan och man vill ju dra motorn till ungefär 6500 varv, men automaten växlar vid knappt 6000 varv, om jag inte minns fel. Varför? Växlar era automater också så tidigt? Så, det jag undrar är hur man själv kan rodda omkring mellan växlarna? Att man kan växla manuellt mellan till exempel läge 2 och 3 förstår jag, men kan man även gå åt motsatt håll, till exempel från läge D till läge 3 och sedan till läge 2, för att få motorbroms och få bättre balans genom kurvor? Jag har inte velat prova, då jag inte haft någon instruktionsbok att läsa i. En annan fråga jag har är om toppfarten uppnås på trean, fyran eller till och med med lock-up? Jag vet inte vad som är gjort med min motor, men original är den inte. I 210 km/h (på mätaren) har den ännu inte växlat till fyran. Rakan tog tyvärr slut, så jag hann inte vänta och se om den skulle göra det. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. | |
|
Att växla ner är ingen fara, gör du det för tidigt, på för högt varv händer ingenting, dvs lådan växlar inte förrän den tyckera att rätt varv har uppnåtts, du kan knappast övervarva motorn. I min (E23 735iA -83) står det i instruktionsboken att toppfarten kan uppnås på både 3:an o fyran, har dock aldrig testat...... Mats |
|
Paap Reeder |
Hej J.Lindgren! Både den gamla och den nya växellådan jag nyss monterade växlar vid 5800-6000 med "full kick-down". Vill jag flytta vxlpunkten uppåt - jag har med chipp lagt varvstoppet på dryga 6500 vill jag minnas - så måste jag köra lådan manuellt. Nu har jag ju 3,91 vilket innebär att vid ca 180-183 (mätarfart) så lägger den i trean för min del. Det du beskriver om din låda tyder på att motorbromsfunktionen falerar. Har nu inte läst på på nått år men tror att den sitter i själva konvertern som ju skall kunna "köra olja" åt båda hållen. Vi utgår från att allt typ oljebyten, silar, nivåer o s v är i sin ordning. Att vxla nedåt är precis som t80196 skriver inga problem. Ligger man "litet" fel i hastighet kan man mycket väl lägga i exvis 2:an och möta med varvet så att 2:an går i och man är taggad inför nästa rondell eller vad det nu kan var för nått man skall åstadkomma. Ligger man helt fel i hastighet händer heller inget för ligger man utanför intervallet för "gasmötning" (fackutryck för automatåkare) ... bestämmer lådan till slut ändå hur det skall vara. Min nya låda är för härlig. Ligger man med litet hjulspinn i snön så ser man att "kvastarna" från bakhjulen inte ens "sänker sig" mellan 2->3:an ..... det bara blir ett "blås". Gamla lådan ville ta litet mer tid på sig att rodda med växlarna. Tänk på alla stackare som inte har automat och måste sitta och kontinuerligt vispa med spaken .... dom kanske även har manuell blinkers så man sitter och duttar med spaken varje gång det skall blinka té ..... fast jag tror att jesperado inte skulle godkänna sånt .... men skulle det vara okej tror jag att vissa skulle gilla manuell blinkers. MVH /// Paap R |
|
Hej! Tack för mycket intressanta svar! Jag blev genast mycket upplyst! Jag har nu fått ytterligare några frågor: Kan man växla upp manuellt och hålla full gas eller måste man släppa på gasen? Och hur skulle ni beskriva era lådors motorbroms? Min låda bromsar hyfsat väl, men det är just när man kommer ner under kanske 3000 varv, till exempel i läge 3 som den tycker att den skall gå ned på tomgång. Skall det vara någon skillnad med avseende på motorbroms mellan läge D och de övriga? Paap: Ju mer jag kör med automaten, desto bättre tycker jag att det är. Och när jag väl har fått en E34 M5-diff på plats kommer den att bli en killer. Det blir ju vansinniga skillnader i prestanda. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Har hört att automataren i E24 skall undvikas att varvas i neutral då detta sliter enormt och slutligen kan ruinera lådan? Någon mer som hört detta? MVH, E38B!2 |
|
Paap Reeder |
... hej! Jag reisar så här ... säkert gjort det minst flera 100 ggr: - P I M ...... och när rpm kommer upp på 6500 petar jag i nästa kugg ... rakt av utan pardon. (Förr bråkade hustrun alltid ... men numera så böjer hon sig bara framåt och kikar i hö backspegel för att se vad det var .... ty nån bättring blir det inte på Reeder ... och hon har gett upp) Däremot tror jag inte att ZF tål att ta emot D med stillastående bil och rpm på 5000. I a f inte på torr asfalt. Jänkarlådor fixar det - sägs det - men jag tror de har en fördröjning inbyggd i konvertrarna så kraften hinner "sätta sig" på ett annat sätt. ... alltså man klarar sig inte utan en 3,91:a - helt rätt! MVH /// Paap R |
|
Äldre ZF ska ej varvas i P eller N, om man dessförinnan haft D eller R i. Skall man varva , måste man ha motorn avstängd i 30 sekunder, och inte röra spaken innan man varvar. BMW & ZF har gått ut med ett servicemeddelande om detta, det var visst många lådor som rasade vi den amerikanska "bilbesiktningen". Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Paap: Men det låter ju alldeles ypperligt. Automat är inte så dumt! (: Erikw: Det där tror jag att jag har hört förut, minsann. Då vet man vad man inte skall göra. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
E38B12 Precis detta hände mig när jag stod hemma på gården(som tur var). Tydligen så bränner man bromsbandet till de lägre växlarna,eller...? Ska plocka ner lådan och kolla. Nå´n som vet om det går att byta detta band utan att riva lådeländet? Skulle så vara så får jag plocka i lådan från min skrotade -86:a. If it don´t run, crome it!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.