|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jaha, då har jag fått svar på min fråga. Stort tack för alla inlägg och all hjälp, och synpunkter såklart! Får nog bli en 330 E46 istället då. God Jul och Gott Nytt År all BMW-fans! //Anders |
|
hampe m3 |
blocket annonsen |
|
Enligt vägvärket så står det visserligen "max tillåten släpvagnsvikt 1550kg" på den bilen som togs upp tidigare i tråden. Men informationenen man kan få om andras bilar på vägverkets hemsida är ganska sparsmakad och jag är inte helt säker på att man kan lita på vad som står där. Vem vet 1550 kgkan ju lika väl vara bilens skattevikt eller nåt. Men sen kan det ju vara så att årsmodeller från 1996 och fram till och med 1999 får ha dragkrok, det är mycket möjligt. Men jag betvivlar det starkt. mvh/Flisan |
|
|
flisan: Killen var intersserad av att byta den bilen med en jag hade han nämnde då att den hade avtagbart drag. I och med att det står "max tillåten släpvagnsvikt..." i regbeviset så kan det ju inte vara olagligt... |
|
|
Jo det kanske är så då att nyare modeller får ha dragkrok. Men mellan 93 - 95 så går det med största sannolikhet inte. Sen finns det ju en del som sätter på dragkrok ändå, och sedan när det är dags för besiktning så tar de bort den. Inte så smart men fullt genomförbart. mvh/Flisan |
|
|
Nån som har en bil från 96- och framåt som kan kolla på sitt regbevis? //Anders |
|
| Anders> Ring han som säljer den... Han måste ju veta.... | |
|
På mitt regbevis står att jag får dra ett släp som väger max 1550kg, men passar en Dkrok från tex en 325a så är det väl bara att sätta dit den. Då har man en godkänd krok och det är ju det pappret som besiktningen tittar på ----BMW ///M3--- |
|
|
Står så på mitt också. |
|
|
Hej! Är era bilar av senare modellen s.k.? 96 och framåt? Tack för er hjälp grabbar! Anders |
|
nikkieb0y |
flisan -> min far har då drag monterat från fabrik på sin st220. |
|
Hej igen, Jag har nu pratat med Auktoriserad BMW verkstad i ett annat ärende och passade då på att fråga om dragkrok till E36 M3. De säger att det inte finns några dragkrokar till salu till dessa bilar. Om det står en släpvagnsvikt i regbeviset så är det sannolikt en importbil där bilprovningen vid reg.besiktningen gjort ett misstag. I ett sådant fall så är det förmodligen fritt fram att köra vidare med dragkroken eftersom misstaget redan är begånget så att säga. En dragkrok till en 325:a passar tydligen på M3 också och det har nog hänt att besiktningen inte uppmärksammar att man monterat en sådan. De sa också anledningen till att dragkrok inte var godkänd på E36 M3 var att de inte var byggda för att klara så tunga vikter under så lång tid. Alltså motorn är inte byggd för att påfrestas på detta sättet. Det finns säkert två själ till att tillverkarna väljer att inte godkänna drag på vissa modeller och de är: 1. Bilen tål inte länga perioder med den ökade påfrestning som en husvagn eller tungt släp innebär. Eller 2. De lägger inte ner någon tid och provning alls vid framtagandet av bilmodellen för de tycker/tror inte att folk köper bilen för det ändamålet. Tillverkarna måste ju trots allt lägga ner en hel del jobb och provning för att få godkännande fr¨ån myndigheter vad gäller dragvikt. Prov ska ju utföras i vissa lutningar med olika vikter, med och utan bromsfunktion på släpet osv..... mvh/Flisan |
|
|
Hej alla ihopa och Flisan! Stort tack för hjälpen och allt engagemang. Kontentan av det hela är väl att det år montera ett drag och man borde kunna få det godkänt om det står så i reg-beviset. Om motorn och drivlinan är byggd för det eller i låter jag vara osakt. Men en släp med tot.vikt på 800kg är väl inte sååå mycket tyngre än 4 personer på shoppingresa i Europa? Hälsningar Anders |
|
| Hade en M3 från 93 som var importerad och fick dra runt 1500 kg enligt reg.beviset (hade ingen krok på bilen). Ni som har svensksålda M3or, står det något om maxvikt på släp i era reg.bevis? | |
|
Hej! En kompis till mig har haft en M3 GT med dragkrok, BMW original avtagbar, väldigt snyggt gjort. --- Christian Ryman Mini Cooper S - 04 |
|
|
Har haft en svensksåld 94a, där stog det ingen släpvagnsvikt. Är ganska övertygad om att en M3as motor o bromsar klarar av att dra släp betydligt bättre än många andra bilar. Det där med att M5 E39 är den enda M-bilen med bottendrag har jag lite svårt att hålla med om... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.