AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.109

M3 med dragkrok

Sida 1 av 2
An
13
Anders Lund
320 cupé -95
Hej!
Vill gärna ha en M3'a. Dock behöver jag en dragbil till min tävlingsbil och tycker att M3'an skulle passa bra.
Tidigare hade jag för mig att det inte var tillåtet med drag på en M3 E36 men kollar man på VV så står det angivet max släpvagnsvikt med B-behörighet. Nån som vet hur det hänger ihop?
Tacksam för alla tips och svar!
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Finns en till salu här på auto power Länk

/M
An
13
Anders Lund
320 cupé -95
Hej!
Ser ju fin ut, men är den utrustad med drag eller kan man utrusta en M3 E36 med drag?
Inget drag=Ingen M3'a.

//Anders
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Den är utrustad med avtagbart drag, så det borde inte vara några problem att eftermontera på någon annan M3 heller...

Hade varit en perfekt vinterbil med kärra efter i älgskogen :)
Förstör inte en M3 med dragkrok, snälla!
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

Enligt min lokala BMW serviceverkstad kan man INTE montera drag på min M3:a. Jag låter det vara osagt om man kan det senare varianter, men jag tror inte det.

I mitt regbevis så står det inget om tillåten släpvagnsvikt.

mvh/Flisan

An
13
Anders Lund
320 cupé -95
Hej!

Vad står det på bilens reg-bevis då? Nån som har en M3'a och kan kolla?
Är det fel med drag på en M3'a? Kan ju inte bli bättre; Jag får en skitkul vardagsbil och en fruktansvärt stark och stabil dragbil till min racerbil!
Correct me if I'm wrong.
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

M-femman> Ser inget fel i att ha drag på en M3'a, tycker snarare att det skulle se jävligt coolt ut med en M3:a och ett par crossar på släpet eller kanske en älg!?
Inte fel att såga i diffusern...snälla, kan man inte förstöra en annan bil. Det är väl inte så kul att dra ett släp så man måste ha en M3. Motorkaraktären på en M3 passar inte heller specielt bra, köp en 540 istället.
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Det är väl inte olagligt med dragkrok på en M3a men BMW rekomenderar det inte.

----BMW ///M3---
An
13
Anders Lund
320 cupé -95
Hej!

Håller med, min cross och tävlingsbil kommer se väldigt balla ut på släp bakom en maffig M3'a. Är nog mångas dröm.
Har ni inte sett killen som tävlar med en Morgan +8 och drar med en Morgan +4?
Som dragbil är M3'an nog ganska bra, låg, stum, och motorns karaktär och breda register måste vara en fördel. Sen om man sågar hål i den s.k. "diffusorn" så finns det säkert hundra till att få tag i från alla som kraschar och bygger om sina bilar.

Nån som vet om karrosen och infästningspunkter för drag är samma som på 320 kupé? (Sån har jag nu med drag.)

Tacksam för all hjälp och tips!

//Anders
32
46
325Power
BMW 320/325 - 85
BMW 323- 85
Köp en 325 och sätt i en M3 motor!! och lite väghållningskit och sätt ett M3 märke bakom!
An
13
Anders Lund
320 cupé -95
Då får jag väl ingen ekonomi i det? För att inte tala om andrahandsvärdet, driftsäkerhet och allt jobbet som ska göras!
anders
Anders Lund: har du kört en M3 någon gång? Den har inget brett register, den enda M-bilen som har det är M5 E39. Nästan alla bilar jag kört är bättre dragbilar än en E36.
32
46
325Power
BMW 320/325 - 85
BMW 323- 85
Nä de är inget lysande alternativ! Då är de nog lättare att sätta dit en dragkrok själv! Även fast de kanske inte finns nått BMW verkstäder gör! Kan väl jämföras med att sätte störtbur de finns inga färdiga hål att skruva fast den i!!
ErikNilsson
Om han köper en M3 får han väl göra precis vad han vill med den!!! Hans fråga var ju knappast om det var snyggt eller ej.

Varenda gång ska dessa originalfjantar hålla på...grrrr
[M
242
[MaNgE]
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Köp en M3 med krok färdigmonterad så slipper du bekymmret med infässtnnnnnng osv... Visade bara ett exempel, måste väl finnas fler även om det inte är så vanligt direkt...
An
13
Anders Lund
320 cupé -95
Hej allihopa!
Ja, kul med så många inlägg. Jag vill ju ha en M3'a men samtidigt måste jag ha en dragbil till min tävlingsbil och cross. Rör sig inte om särskilt många mil per år och inga större laster på släpet. Drar ju med en 320 nu och tycker det är okej...som dragbil, inte vardagsbil! Då blir en M3'a bättre! ;o)
Ja, det lättaste är ju som MaNgE säger, köp en färdig bil.

Letar vidare!

//Anders
hampe m3
står det inte i bruksen att drag/släpp anordning är ett starkt nej, chasi sättning mm eller blandar ja ihop det m viggen ja hade???????
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Kontant:

Jo det är olagligt med dragkrok på E36 M3:orna.
Den är inte godkänd för att ha dragkrok, det är därför det inte står något om dragvikt på reg.beviset. Om den hade varit godkänd för att dra så står det klart och tydligt på reg. beviset, det går inte att missa.
När du kommer till bilprovningen och ska besiktiga din nymonterade dragkrok så kommer de inte att godkänna detta eftersom bilen varken är utprovad eller på något annat sätt är godkänd för detta ändamål.

Detta fenomen är inte helt ovanligt på denna typ av bil, det finns ett stort antal andra bilmärken som gör likadant på lite extremare modeller.
Ett exempel på bil där dragkrok ej får monteras är Fords "snabbaste" familjebil, ST220.
Den tycker man annars vore ganska lämplig för ändamålet, men inte då. En kompis till mig var intresserad av att köpa en sådan men det föll på att han inte fick montera dragkrok. Fords motivering till detta var rent ut sagt löjlig, de sa:
"Man sätter inte dragkrok på en racerbil".
Vad ska man säga?

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
ManGe:
Jag bara undrar men var i M3-annonsen på Autopower står det att det finns en avtagbar dragkrok monterad?

mvh/Flisan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.