AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
638

Priser i Danmark

IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Är det någon som sålt sin bil till Danmark? Var där i helgen och råkade på en tidningen med annonser och kollade naturligtvis priserna på BMW. Helt sanslösa... Bland annat en handlare som begärde 199900 DKK (över 240000SEK) för en 316 -99!! Och med tanke på hur de andra annonserna såg ut så verkade det inte vara några fantasipriser. Börjar ångra att jag inte annonserade där när jag sålde min 328 för någon vecka sedan...

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
IQ=pi,

funkar säkert att annonsera där, dock måste dansken betala enorma skatter för att registrera bilen i Danmark....

/Simon
Är det inte så att drygt 60% av bilens pris består av skatter i DK? Dvs. den där 316i:n kostar egentligen ca 95.000 kr + moms/skatt... På nya bilar pressar generalagenterna priserna till botten för att bruttopriset ska bli någorlunda överkomligt för vanligt folk.

MVH
chrille,

Helt korrekt!

Är dock osäker på hur stor skattesatsen är, men den är BRUTAL!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Bilskatterna i Danmark är mycket riktigt brutala som Kalle påpekar. Jag tror bilar klassas som "lyxvaror" och därför får en massa extra skatter.

Jag är själv halvdansk och en kusin till farsan kör en ny Alfa 156 som tjänstebil...fast med 1.6 liters motor. Så brukar det se ut, gissar på att 316 och 318 hör till volym modellerna i Danmark vad gäller BMW.

Vi skall vara tacksamma för att vi har vår inhemska bilindustri! Jag vågar inte tänka på vad bilacciserna hade varit om vi inte haft Volvo/saab fast med dessa gröngölingar och deportations nostalgiker som nu sitter vid makten i detta land...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Evol-79
En ganska kul grej var när jag jobbade med ett marknadsföringsprojekt i Danmark för ett par år sedan. Låg på rummet och glode lite på Tv och det var ett program som handlade om problem med att invandrare som körde runt i "lyx-" och "sportbilar" men som inte hade någon inkomst. De nämnde att de bland annat körde BMW så jag tänkte att det här kan vara lite kul att se lite schyssta bilar.

Katastrof, den ena killen som var en riktig player körde en gammal sänkt E30 med silvriga fälgar och framställdes som en riktig lyxlirare. Nu börjar man småle lite åt hela programmet men när hans polare kommer fräsandes i en ljusgul Nissan 100Nx så höll jag på att garva ihjäl mig.

Inget ont om deras bilar (jo Nissan) men just att de lyftes fram som dyra sportbilar var ganska kul. Sen fattade man ju varför när man såg bilpriserna i vårt kära granland. Resten av tiden i Danmark kände jag mig nästan lite exklusiv när jag körde runt i gammla Bettan (328:an) och man fick faktiskt en viss uppmärksamhet speciellt ute på landet (läs Jylland) :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.