|
|
|
|---|---|
|
Om man tänker på de 4 cyl modellerna. Fanns compact modellen med M40 eller satt det M43 i de redan från start? När kom M43 motorerna på E36? har både hört 94 och 96 vilket stämmer? Kom M43 motorerna samtidigt på alla E36 varianterna? Hur stor skillnad i förbrukning kan man tänka sig att det är mellan en 316i sedan och en 316i compact (gäller bilar med M43). 4 Cylindrar är 2 för lite! | |
|
Compacten har aldrig haft M40 utan hade M43 vid lanseringen 1994 (vilket även besvarar en av dina andra frågor). //Stenback |
|
|
Intressant "Mugge" Är själv lite "småintresserad" av compacten så det vore bra om man fick lite info nu i din tråd :) Har kikat lite på "compactfrågor" här men inte riktigt fått kläm på om det är någon vits med denna biltyp mot låt säga 316i sedanen,compacten verkar dessutom vara dyrare än denna, vilket då skulle tyda på ett "bättre köp" rent generellt..kanske? Men som sagt vore kul med lite jämförelser dem båda. T.ex förbrukning,komfort,kvalitét överlag kontra sedanen...mm. Mvh Janne. |
|
|
Jaha, felsyftning..Menar>>>bättre köpet skulle alltså vara 316i sedan. Mvh Janne. |
|
|
tror det är lättare att hitta en compact i bra skick än en sedan... 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
En annan betydande skillnad är att bakvagnen i compacten härstammar från e30n dvs. den har inte e36ans Z-axel utan har bakåtriktade länkarmar. Gör den dock bara mer spännande att köra :) /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Just så....Undrar vilket år antispinn kom till compacten?..-98? Krävs nog om "gumman" ska börja köra denna sladdgiriga vagn :) Mvh Janne. |
|
|
102 hk... du lär inte behöva antispinn..... :-) 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Jag var och tittade på 2 E36or idag... inte för att jag vill köpa en men bara för att se skillnaden mellan sedan och compact.... besvikelsen var stor...både vad gäller plastighet och komfort.... känns som att E34 så ett mycket bättre val 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
känns som att E34 är ett mycket bättre val skulle det vara 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Har faktiskt själv övningskört med en nyare modell av compact, de verkar vara lite piggare än deras sedan motsvarigheter. Brukar kolla på dem ibland i olika annonser bl a. De brukar vara mer teknisk avancerade, dvs att de har mer utrustning. Jag tror att compctarna e mer bensinsnåla också. D e enklare att parkera med compacterna. Poängen att de har M43 motorer som e med kedja o inte med kamrem. Det tycker jag, e en mkt stor plus. Men: de e mindre stabila när d gäller att köra fort på motorvägar och aerodynamiken e inte alls bra. Ändå, i slutändan, d alltid beror helt på va man vill ha!! |
|
|
Har själv ägt en 316i compact och håller inte med om att de skulle vara instabila i hög fart! Körde på autobahn med den bilen vid några tillfällen och 150km/h+ var helt odramatiskt! Compacten är en bil som verkar tilltala en liten annorlunda kundgrupp än framförallt coupén! Compacten är en populär andrabil i lite mer "välbärgade" familjer och inte sällan verkar det vara frun i huset som rattar compacten. Detta kan nog förklara varför det är relativt ovanligt med "buskörda" och sönderkörda compacter. Den är smidig i stan, har ett ganska praktiskt och flexibelt lastutrymme med halvkombilucka och fällbara baksäten. Dessutom är den ganska bensinsnål och hyffsat bekväm. Motorn är betydligt piggare än man kan tro om man läser databladet. Det som är direkt dåligt på den modellen är baksätet! Där kan du inte klämma in fullvuxna personer med gott samvete. I det stora hela är Compacten en ganska trevlig bil. Provkör innan du bestämmer dig! Hittar du en 318ti, får du en riktig liten GTI-vagn med härlig motor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan då kanske vara ett intressant val för den som snabbt vill hitta en fin "shoppingbil" m.a.o. Som sagt så ser man en del compacter med kvinnliga lite äldre(nåja) kvinnor vid ratten,kanske borgar för ett lungt "billiv" :) Hmmm...Vet att Ford(Umeå) här i dagarna annonserade ut en 318ti-97 för,läs o häpna>>>>89900 spänn,obegripligt dyrt ändå...F-n man får ju en fin E39 för dessa pengar.. Nåja,den kanske blir såld ändå...Men inte åt mig iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Nja.. Compacten är inte så snygg som en Coupe/Sedan.. |
|
| Compacten äger men den har bara en nackdel. De är instabila på snön. Ni kanske såg på nyheterna den där röda compacten på E4an som fick sladd. Det vara jag :) | |
| Det kan oxå kännas obekvämt om man ofta har fler passagerare än 1. :) | |
|
Compacten är ruggigt ful annars är det säkert en ok bil. Skulle aldrig ens överväga en sådan. Golf 3 och 4 känns som betydligt bättre val då. /Simon |
|
|
Min första BMW var en 316 compact, och jag har aldrig varit utan en BMW sedan dess. Mycket trevlig, men som påpekats tidigare, ett antispinsystem är inte fel. Jag hade inget å hamna i diket... Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.