|
|
|
|---|---|
|
Har varit ute i snövädret för första gången med BMW'n och är lyriskt imponerad. Framkomligheten är helt överväldigande då man inte slirar trots måttligt provocerande. Likaså sladdtendenser, då man får provocera mycket för att den ska tappa fattningen. ABS'n är även den av välavvägd så man känner det mer naturligt. Kunde inte fårstå varför alla körde så sakta, men förstod då jag gick ut och kände hur halt det var. Den är näst intill "idiotsäker" men mycket trevlig i vinterväglag, det bästa jag någonsin kört och jag har lita att referera till. Toson | |
| Kul att du tycker din bmw går bra i snö, dock tycker jag det låter lite farligt när du säger att den är "idiotsäker". Man bör alltid vara extra försktig när det är halt, och inte ligga och pressa gränserna. | |
|
Jag känner igen din beskrivning, jag upplever samma sak med min sedán. Jag brukar vid lämpligt tillfälle koppla ur ASC+T för att känna hur halt det verkligen är, för att sedan återgå till ASC+T. /Lazze Länk |
|
|
Håller med---Denna där ASC(den utan T) som jag har på 735:an blir man lite imponerad av iaf,känns fint att den fungerar så bra som den gör..Trodde faktiskt inte speciellt mycket på denna "pryl" när jag köpte bilen... Men som sagt,blev impad trots en simplare variant av antispinn än vad ni har. Mvh Janne. |
|
andha45 |
Jag håller med, jämfört med äldre BMW-modeller utan ASC/DSC är det en fantastisk skillnad. Min far, som tidigare kört Volvo 850, håller inte med. Han tycker e39:an är sämre på vinterväg... men man kan väl säga att huvudskälet för att köra framhjulsdrivet på vintern - säkerheten - har eliminerats. |
| Det jag tycker är "farligt" med våra stora bilar, är att de går så j...la bra fram. Med DSC o allt, vilket gör att när man kommer i en gathörn eller kurva så får man veta vart all tyngd i bilen tycker vägen skulle ha gått. DSC fixar ofta detta i landsväg, men det är snarast när man kör sakta som jag känner den understyr lite väl mycket. Mar nya däck. Samma känsla på alla mina tre E39or, dock är den nuvarande första med DSC så den hjälper. | |
|
Kan inte annat än att hålla med, satte på nya Hakkapelitta 2 215x55x16 och den går som tåget, är lite spårkänslig när det är tjock snömodd men ABS och ASC ärtokbra. //Benny "V8 owners have more fun" |
|
andha45 |
Kul att höra att många använder dubbdäck. Får ibland höra att dubbdäck inte passar på BMW. Och att dubbfria alltså skulle vara mer sofisitkerat. Det tyder på en överskattning av den egna bilen och körsättet, tycker jag. En BMW med 300 hk mår bra av dubbdäck... men det kan förstås finnas skäl att köra dubbfritt om man t ex bor i Malmö el Sthlm. |
andha45 |
Kul att höra att många använder dubbdäck. Får ibland höra att dubbdäck inte passar på BMW. Och att dubbfria alltså skulle vara mer sofisitkerat. Det tyder på en överskattning av den egna bilen och körsättet, tycker jag. En BMW med 300 hk mår bra av dubbdäck... men det kan förstås finnas skäl att köra dubbfritt om man t ex bor i Malmö el Sthlm. |
|
Fick med dubbdäck (Hakka) som troligen gått ett par år och har rätt slitna dubb, så jag hade inte så stora förhoppningar på att det skulle gå så bra. Men överaskningar åt det positiva hållet tackar man för. Har lite svårt att sluta köra nu! Trots allt finns det ingen elektronik i världen som kan upphäva naturlagarna, men det är på god väg...... Toson |
|
Camaro |
Jag kör på dubb fritt men jag är nöjd ...... men visst är det skoj att koppla ur antisaldd & spinn för att sen ligga och växla mauellt, det går att sladda rätt bra ..... det ända jag inte gillar är att iblad släper det med lita väl bra första kast när man provoserar fram sladdarna ...... men men skoj är det |
|
Tacka vet jag e30:n. Den vet man exakt var man har...! 1mm stamp på gasen och det resulterar i bakvagnssläpp. Men låter man bli att trycka den millimetern går det som tåget! Dock i makligt tempo. |
|
andha45 |
Stavros: jag håller faktiskt med. Minns hur otroligt lätthanterlig (men förstås sladdbenägen i en mening) den lätta e30:n var. Det var ingen som trodde på mig för alla hade ju hört hur farliga bmw är på vintern och hur lätta de är i baken. Svårt att hitta en bil som är så lätthanterlig och kommunikativ i halka. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.