|
|
|
|---|---|
|
Min 525 -89 har ett problem, vänster bakhjul blir varmt. Är det någon som har ett tips hur man fixar det. "Det är den late mannen (eller kvinnan) som får utvecklingen att gå framåt" | |
|
Plocka ner bromsen, gör rent kör kolven ut och in för att se så den inte kärvar. Gör rent med fil eller dylikt så att du får väck all rost som kan kärva beläggen. Kolla glidtapparna ( om det nu är samma konstruktion som på min 525 -93 ) kort sagt plocka ner och se till att allt går lätt och inte är rostigt/skitigt. Men pilla bara med bromsarna om du verkligen vet vad du gör, det är ju bra att kunna stanna ibland.... //Tobbe |
|
|
Att fila kolven så den går lätt är ingen bra ide! Om kolven är repig så bör den bytas ut. Små repor kan man putsa bort försiktigt, kolvloppet ska du hona med rätt verktyg. Det är lätt att göra fel när det gäller bromsar. Glidtappar samt gummibälgar för dessa är en bra sak att köpa nytt. Kostar inte många kronor och gör i vnaliga fall underverk för funktionen i glidok. Som tobbeviking säger så ska du vara helt på det klara med vad du gör om du tar ned bromsarna för renovering. /Anton |
|
|
Nej men det vet man ju om man vet vad man gör, att man inte ska fila på kolvens glidyta menar jag. Men alla övriga ytor är ganska smart att fila så man får jämna och rena ytor för beläggen att glida i. På min vagn var det förövrigt rost på just kolven mellan belägg och kolv som var orsak till att bromsen låg på. Rost är "fjädrande" och därför gick inte kolven tillbaka tillräckligt in i oket. Men fila på kolvens ytor som tätar mot packningarn i oket är en våldsamt korkad ide. Men en god regel innan man plockar isär oket så pass är att försöka få igång det utan att just plocka packningar och tätningar. Man ska inte göra det klurigare än det verkligen behövs. Det man egentligen skulle göra är ju att plocka ur beläggen varje gång man skiftar sommar/vinterhjul och putsa upp allt så att det går lätt och fint, men gör man det då? Nä "det funkar ju" he he //Tobbe |
|
| Kolla också handbromsen! Det är oftast den som felar när det kärvar "där bak." För att inspektera den, måste du bort med bromsskivan. | |
|
Bra ifyllt per_j82! Tänkte inte på att skriva det. :) //Tobbe |
|
|
En får tacke för alla tips, har en del att gå på nu. "Det är den late mannen (eller kvinnan) som får utvecklingen att gå framåt" |
|
|
När du kollar upp handbromsen (som du BÖR göra) så ta isär hela grunkan. Du slår ur den lilla pluggen som sitter i wire-öglan. Han skruva lös den där järnsaken runtom denna mekanism för lättare mek. Slipa/fila och smörj upp, sen är handbromsen som NY! Sen när du spänner handbromsen så är det motsols = utspänning (på backarna, alltså! Glöm inte att spänna lös innan du sliter bort skivan! Spännaren sitter bakåt på båda sidor.). Spänn lös wiren på handbromshandtaget så mkt det går och sedan spänner du på hjulen tills det just rullar fritt. Efter det så knäpper du handbromsen fyra steg/klick och justerar vardera hjul innifrån kupén. Verktyg: spårmejsel, 5-56/WD-40 (eller dito), 12-13mm lednyckel, 17mm långhylsa (hjulbultar), dragskaft/mutterknackare, litet spärrskaft+förlängare+10mm långhylsa, polygrip (för fjädrarna), 5mm insexhylsa/bits/nyckel (tror det var 5mm, för backarna iaf!), litet dorn. OK, det var väl det. Lite akut på toa nu, reserverar mig för utelämnade saker. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.