|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte sommar- till vinterdäck i helgen och fick en obehaglig överraskning. Jag är nu 100% säker på att sommardäcken är stålradialdäck för höger bak var så snedslitet att metallen syns genom gummit i innerkanten, samtidigt som det är 3mm mönster kvar i ytterkanten. Tur det inte sa pang under färd. Nåväl, jag tittade i hjulhuset och ser inga spår av att det ha gått mot i hjulhuset. Jag gjorde en 4hjulsinställning som jag har papper på sommaren 2002 och jag kan inte minnas att jag kört på något hårt under de 2000 mil bilen rullat sedan dess. Vid hjulinst var alla värden inom marginalerna. Är det dax för 4hjulinställning igen? Kan det vara felbalanserade hjul (tappat balansvikt)? Fel på fjädrar eller dämpare? Bakfjädrarna är bytta sommaren 2003 (dvs efter 4hjulsinställning) eftersom ena fjädern var brusten (1,5 varv låg löst och skramlade runt i skålen runt dämparen). Måste man göra om 4hjulsinst efter fjäderbyte? Jag har för mig att verkstaden sa att det inte behövs. Fjädrar både före och efter är BMW M sportpaket för E36. Tror jag märkte ganska direkt att fjädern var av (efter Mantorp med BMWklubben ;-). Men det kan väl ändå inte vara så att de gjort 4hjulsinställning med bruten fjäder (och att jag inte skulle märkt det på ett år) och att då när fjädern är bytt till en hel så blir justeringen heltokig. En mekaniker borde väl se om man har en bruten bakfjäder när de gör 4hjulinställning? Sökte i forumet och det verkar troligast med ny 4hjulinställning. Vad ska det kosta isåfall (med laser etc)? Ha en bra dag! /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk | |
|
Tror Peter tar 400 på AutoMek. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Det kan vara den stora främre bärarmsbussningen som tagit slut, då kan man få väldigt konstiga toe-vinklar. (Den som sitter framför bakhjulet). Iofs borde det ha märkts på rattens mittläge ifall ena bakhjulet hamnat så fel att det sliter däcket så snett. | |
|
Verkstaden trodde som du Adelson och på måndag ska de kolla upp det och åtgärda. De byter på båda sidor i så fall. /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
=( Låter Surt! Nej, Du behöver itne göra 4-hjulsinställning efter fjäder byte så länge som du använder "samma" fjädrar! Dock kan det hända att om du använder dig utan klister vikter på fälgarna, och du kört hårt med bilen direkt efter balanseringen så kan dom förflytta sig litet! Men borde inte påverka så pass mkt att hjulet sliter snett! + Du skulle nog kännt av obalansen! Däremot kan det vara Excenter bulten bak som dom inte spännt åt ordentligt vid 4-hjulsmätningen, så den KAN ha rört på sig... O är du säker på att du har kört med rätt tryck i däcken? Annars är det nog killen som gjort mätningen som varit ett jon, För Bmw har ett x antal olika utföranden på chassin mm när man ska välja efter vilket chassi (Tex sport mm) man ska inställa efter! Shake That Ass |
|
|
Tror inte lufttrycket är boven då jag kört med samma däck och ungefär samma tryck hela tiden, 2.7bar i 225/45-17. Enl protokollet för hjulinst så är det rätt inställt, för där står alla "bildata" rätt (e36,325i cabrio,-94 sportpaket) och det funkar ju bra för de andra 3 hjulen som inte är snedslitna. Återkommer efter måndag så verkstaden förhoppningsvis konstaterat vad som var fel. /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.