AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.357

Matta Bakljus!

Hur kan jag få mina bakljus fina igen? Dom är helt sol-matta. Måste jag köpa nya ? Finns det något sätt att polera dom fina igen?

Tacksam För Tips!!

-BeeMWe-
Prova lägg någon fet hinna på dem. Det KAN funka.
Jag har hört att även de vitaste bakljus kan bli som nya om man lägger ett lager klarlack på. Det är inget jag har provat eller sett själv, utan bara något jag har hört alltså. :-)
Klarlack hjälper! På min Volvo 740 var ena bakljuset matt(standard på de skitbilarna) köpte en burk klarlack och sedan var det fint igen!
Meguiars har ett medel för polering av genomskinlig plast såsom lyktglas. Tror att det heter Plastix eller något liknande. Kolla på Länk

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
dumdum
Prova med en grov rubbing, sen en lite snällare rubbing, cleaner och sen vax.. Jag gjorde detta på min förra bil och bakljusen såg ut som nya..

Min 316 börjar bli rolig på vintern :)
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Icajohan: Funkar med klarlack som några har nämt ovan. Spraya på i många tunna lager. Finns att köpa på tex. Micro, AD-biltillbehör mfl.

Gör INTE som dumdum föreslår, av rubbing som innehåller slipmedel så blir din yta ännu mer matt.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Även jag har använt rubbing, cleaner och vax på många bakljus som varit matta och repiga, resultatet har varit mycket bra!

Nu vet jag inte hur icajohans bakljus ser ut, är de så där mjölkiga (som många Volvo 740-90) kanske det inte fungerar.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Erikw: Nä du har helt rätt, helt beroende på vad blekningen är orsakad av. Tänkte på det när jag själv läste mitt tidigare inlägg.

dumdum: Inte meningen att klanka ner på någon annans tips om det i praktiken fungerat.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
Tack för alla svar!!!!

Lycktorna är mjölkvita, tyvärr. Jag tror att det börfade med att jag inte har sköljt bilen ordentligt, efter avfettning och tvättning. Har nu lärt mig en läxa.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det för bil förresten?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Börja med autosol, sen tar du sonax bilpolish. Du kan vara lite försiktig med autosolen, den slipar rätt friskt.

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Ja nog sjutton är det avfettningsmedlet som "dödat" dina bakljus...
har varit med om det själv, många bakljus ( och framljus ) är av polykarbonatplast och tål inte lösningsmedel eller ammoniak.
Varning för billiga fönsterputsmedel och avfettning på lyktorna !
Det börjar med att de blir "mjölkiga" och sedan krackelerar de.
Ol
99
OlofM
e60-520
icajohan,

När jag gör iordning bilar så använder jag Meguiars PlastX som Kalle rekommenderar. Det fungerar overkligt bra!

Tyvärr så har jag slängt de före och efter bilder jag tog för skojs skull i somras...
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
I min andra stora passion, flipperspel, så brukar jag använda ett medel som heter Novus på plastdetaljer och spelplaner som blivit matta och repiga. Det borde också funka i detta fallet, skall testa på bakljusen på min E24 som är lite matta.

Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag fixade mina "nya" blinkersglas (tillv.år -76 och-78) med först autosol sedan rubbing, polish och sonax hårdvax.
De blev tamejkatten som nya och extremt orangea. Jag som hade tänkt byta till vita blinkers, DOUH!... (typ Homer Simpsons uttryck).

mvh Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.