AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.338

Var nyss och kollade på en 318is -90. Lite frågor...

Var å kikade på en 318is som sagt och tog ett litet snack med Haglund sen på msn så jag klistrar in lite ur den konversationen så jag slipper skriva två gånger. Hoppas det är okej ;)

Röd, 318is -90. 14800mil, fyra ägare.
Nuvarande ägaren ~45årig man, hemmaskruvare men inte sååå duktig för det.. Han har haft den i 7år. Står i varmgarage. Motorolja bytt för några veckor sedan men det är lite vitt klegg i botten på stickan. Kunde dock inte se något innanför oljepåfyllningslocket.
liiiiite rost på bakluckan i nederkant, pyyttelite på vänstra skärmen i bakkant (du vet vart...) samt på passagerarsidan var det superlite precis bakom instegslisten
Nytt oljetråg med hasplåt, såg ut att sitta jäääkligt utsatt.

Sänkt var den också, såg mer sänkt ut än orginal.
Supersprint avgas som det var lagat... Katten var överöst med någon slags pasta.
Vinterdäck med några år på nacken. Fula fälgar sommar med två kassa däck. 15".
K&N luftfilter i orginalboxen. Några år gammalt dock men nytvättat
Oljebehandlad för 3 år sedan
Var gräslig träratt (momo iofs..), träknopp och träpaneler
Men inredningen var skitfräsch
Var taklucka och dragkrok på den.

Spräckt ruta var det också... Inte i sikfältet dock men måste bytas.
var ett grovt Supersprint system annars köpt på Motornord i S-vall men lagat så där åker man på helt nytt.
Men runt katten var det illa
Var lagat så mycket så...
Han sa att jag kunde komma å kika på den igen så kunde vi hissa upp den på macken.

Ett av sommardäcken var inte ens lagligt

Det var iallafall renoverade bromsar bak. Skivor, belägg, ok...
Fram såg bra ut men var inte nya.

30k vill han ha för denna. Men han verkade vara en snåljåp... Inget fick kosta och gick det att göra själv så skulle det göras själv.

(Sorry igen om det blev lite osammanhängande ;))

Men som sagt. Klegget nere på stickan? Bara kondens eller topplockspackningen? Det kom ingen vitrök. Oljan var helt nybytt, kanske han vill dölja något?
Han hade även en sådan återställare så han gjorde all service själv.

Ge mig lite bra svar nu så man kan bli en BMW ägare någongång :)

MVH Johan
Länk Alla i v-norrland, regga er!
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det du ska kolla upp är om den där lilla packningen i framkant utav toppen är hel...är den trasig så kan kylarvätska och olja blandas...
annars får man känslan av att den verkar vara lite "buskig" och definitivt inte värd 30 000:-
det fanns en på blocker förra veckan för ca 30 000 som såg tok fräsch ut...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
30' låter mycket för en bil i det skicket, du kan säkert hitta bättre för de pengarna.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Tycker det låter överpris, sen om han inte är så duktig att skruva heller, så kan det vara så att man åker på att göra om en del lagningar / renoveringar som gjorts. Verkar skumt med oljan, pga nybytt och fortfarande klet på stickan. (vet av erfarenhet då jag nyss bytt en sprucken topp på 525:an och den är numera helt vattenfri i oljan, trots 10 mils körning endast).

Prisbilden tycker jag låter som 15-20' för den. Dåliga däck, avgassystem och trasig ruta drar ner priset.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
överpris! håller med 318ST om prisbilden, dom felen kostar ändå litegrann att åtgärda...sen det där med oljan kan ju vara den packningen eller så kan det vara ännu värre...

MVH
Johan K
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Det där med oljan kan bero på mycket korta körningar, det var lika med min bil på vintern men på sommarn var det borta. Det blir tydligen lätt kondens i den motorn.(förklaringen jag fick av en BMW mekaniker.)

Mvh Abbe

Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Tänk också på att äldre BMW utan massa finesser som farthållare, ASC, Hastighetsberoende vindrutetorkare osv. kan lättare köras utan hastighetsmätare. Är han hemmamekare, snål, så lär han veta att en kontakt i bakaxeln som ska ur för att stoppa milen, kan vara därför miltalet är så lågt.

Sedan tycker jag han låter väldigt snål, det vore en annan sak om han hade plöjt ned en massa stålar i bilen de senaste åren, men så verkar inte fallet vara, erbjud 20 eller skit i det.
skit i det....köp en annan bil....har du tur kan du pruta till 20...sen så kanske du måste laga den för 20 oxå..

Tackar för alla svar :)
Får se hur jag gör som...

De skumma är att det vita klegget var längst ner på stickan, som en klump! Inte på hela oljedelen alltså eller något på oljepåfyllningslocket.

MVH Johan
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Percis så var de på min bil också, det var docj ingn klump mera en "sträng" på stickan.

Mvh Abbe

Länk
Rent spontant så tycker jag att du ska leta reda på en annan 318is.
30 000 kronor innebär i mitt tycke en bil i väldigt fint skick.
Att dom är svåra att hitta hjälper inte, leta vidare, det är mitt tips.

Om jag anar rätt så ska du köra på bana med bilen. Det känns som att du kommer få lägga en hel del pengar på denna bil innan den skulle kännas färdig för bana, även om det rör sig om vanliga standarddelar.

/Anton
Testa på lite bana ska jag nog göra, men inget sådär seriöst just :)

MVH Johan
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Jag skulle nog kunna tänka mig att du får lägga ut ungefär:

5000 kr sommardäck

2500 kr universalkatalysator

2000 kr hemmapulat avgassystem

2000 kr oförutsedda utgifter

Summa: 11 500 kr

Dessutom vill du inte ha orignalfjädrar och stötdämpare om du skall köra bana:

6500 kr Koni justerbara på stötdämparexperten i sthlm.

Priset 30 000 kr är högt, skulle själv använda ovanstående argument excl. Koni kittet för att försöka reducera priset.

Personligen skulle jag inte ge mer än 20 000 kr, vilket tyvärr säkert blir svårt då han dels är snål och dels tror att bilen är en klenod som har ett enormt värde på begagnatmarknaden.

Att du söker en 318is för att ha på bana ser jag dock som ett sundhetstecken, lycka till i letandet.

mvh John

JohnC
Ska vänta ett tag och sen komma med ett bud på 20k tror jag.
Går ju att ha som vinterbil om inte annat ;)
Men jag gillar verkligen inte klegget på oljestickan...

MVH Johan
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
exakt 20000kr är ett förhållandevis bra pris och kanske någon eller några lappar över det och bara pga miltalet och skicket invändigt + dragkroken. Han lär märka att ingen kommer att bjuda i närheten av 30000kr och tillslut inser han dagens sanning.
Annars om den hade gått runt 20-25' som så många andra hade 15' varit ett rimligt pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.