AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.216

sportstolar i Z3?

Sida 3 av 4
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
menar du verkligen 24 högtalare?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Helt Off-Topic:

Black: Jo 24 högtalare i kupen och tre i skuffen. En öppen bil förlorar extremt mycket ljud till kråkorna (eller grannarna) så min tanke är att dubbla alla högtalarna i front- och baksystemen. Dessa är dessutom trevägskit.

MBQuart har stämt av sina 6,5" (highbase 125-250hz) 4" (midrange 250-4200hz) och 0,75" (tweeter 4.2-32Khz) perfekt. Som motor till dess kommer också ett MBQuart steg på 4 x 200W RMS.

De stora basarna som skall in i skuffen är 2 x 10" (midbase 50-125hz) och 1 x 15" (lowbase 16-50hz). Dessa kommer ev att drivas av 2-3 G.A.S Silver steg på 500W RMS styck (som finns hemma) eller eventuellt 2 st MBQuart monoblock på 1000W RMS styck.. (om jag tycker mig ha råd) :-)

Det riktigt fiffiga är att när man lyfter ut de stora basarna kan man koppla om stereon så att de små 6,5" spelar ned till ca 50hz fast då inte med samma tryck (nåja spöar alla orginalstereos som BMW monterat..)

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Caspar: jag hoppas att du hittar ett bra garage då - det måste kännas bra att lämna bilen "halvnaken". Om jag orkar börja dra i stereon i min bil vet jag precis vem jag ska ringa till då för inspiration ;) jag borde ju få plats med en drös till, jag som nästan har baksäte :)

mvh
Anders
För vrida tråde tillbaka på topic: tror inte du att högtalare i sport stolens rygg skulle kuna vara nåt?
Caspar: det är en massa vikt som ska in i bilen med andra ord;)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Matrox: Jupp.. :-( Men skall jag köra RoadSportA och trycker in kompressor får jag inte tappa mer vikt så....

Dessutom stolar -30kg, sidokjolar+fenders -5-6kg, jag själv -40kg.. ev Batteri -15kg

Z3c: Njääee, inte i ryggarna, men väl bakom, som sagt en av anledningarna till Sparco stolarna. Högtalarna måste spela fritt framåt om det skall låta bra. Ev kommer de 2 x 10" in i kupen och då snett bakom/under sätena vilket torde ge rätt skön känsla samtidigt som man brummar runt på Mantorp!! he he

Kan man bli diskad i ett lopp för att stereon stör andra förare??

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Firren: 3-serien har väl ett alldeles utmärkt baksäte? Är det nya versionen??

/Caspar
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
Caspar: i en BMW tidining såg jag att en kanadensare placerade bas i handskfacket på en z3. han tog bort hela luckan och satte ditt en högtalare i stället. är det optimalt eller bara en kompromiss?
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag är ingen expert direkt, men det låter som en riktigt dålig kompromiss...

/Caspar
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Caspar: BMWn (E46) ska jag försöka låta vara original så länge det går (lycka till), det är 993an som har mer tveksamt baksäte! Fast det är ändå rätt allvarliga planer på båge/halvbur, så platserna försvinner ändå, liksom.

mvh
Anders
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Firren: Sportstolar fram och sedan 10st 15" basar mm istället för baksäte!! Man kanske skulle köpa en Porsche istället, bara för att det är så lätt att bygga stereo i en stor bil!!

/Caspar
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Hahaha, ja, just plats är ju verkligen det man har alldeles för mycket av i kupén ;) Klart du ska köpa en Påse, "there is no substitute".

Har det löst sig med garage för dig?

mvh
Anders
här har vi dem ultimata stolarna i en Coupe !!! : Länk

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Riktigt snyggt! :D

mvh
Anders
gör ACS stolar? hittade inget på deras hemsida. det stog nämligen att det är ACS i URLen.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
ACS-stolarna uppfattar jag som i princip identiska med Recaro Pole Position-stolarna, men det svenska listpriset för de förra ligger (eller låg senast jag kollade) på 60 tkr paret -- plus moms (jämfört med ca 20 tkr paret plus moms för de senare)!

Även om en skillnad (förutom loggan i nackstödet...) skulle vara att ACS kör med kolfiber och Recaro med glasfiber (båda f.ö. i svart skinn) så är prisskillnaden anmärkningsvärd och viktbesparingen i mina ögon väldigt marginell, för att inte säga försumbar, för en gatbil.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Caspar: har det löst sig med garage och stolsmek? Bilder från den stora stereoinstallationen vore lite skoj att se :)

mvh
Anders
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Firren: Näe... Inget garage.. bara massa sura grannar för att jag "råkat" provspela stereon nattetid.... Fick en lapp i lådan av dem... Suck..

Stolarna Känns dom det minsta problemet att få in, behöver bara lite värme ute så jag kan skruva i bilen. Väntar annars på material för stereon. Lådorna skall antagligen byggas i kevlar.. he he..

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Nu är första stolen äntligen lossmonterad, men det gick inte att få in Sparco Evo L stolarna då bilen är för smal, skrev lite en tråden om sportstolar i M Roadster.

Det intressanta är då snarare de beryktade airbagsensorerna.. Hmm.. .

Enligt Länk finns det ju reparationsdelar till kablaget, men jag fattar inte var de skull gå..

Det finns tre kontakter till stolen, två grova varav den ena bara har två stift och den andra fyra, jag antar att dessa går till stolsjusteringen (den med 2 stift, + & -) och den andra till värmen i sätet (med flera nivåer på effekt, helt enkelt flera stift som används vid högre värme.

Den lilla kontakten har bara två stift och dessa går såvitt jag kan se bara till bältessträckar-laddningen.. jag antar att vid en krock så får sträckaren en strömimpuls som gör att den detonerar...

Det enda jag kan tänka mig, om det finns en sensor, är det 4'e stiftet på värmekabeln, då tre borde räcka för värmens två effektsteg.

Det finns också en tom kontakt i stolen. Kan det vara så att sätes-airbagsensor kom först på senare årsmodeller eller bara var standard i vissa länder (min bil är tysk)..??

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
En ytterliggare tanke, eller egentligen en fråga till Z3c4Ever.. Om det är en sensormatta som Du har beskrivit som går sönder hela tiden. Vart sitter den?? Sprättar de upp skinnet varje gång de byter den??

Jag har inte heller bältesvarnare i min bil, har Ni det i Era??

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.