AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.220

sportstolar i Z3?

Sida 1 av 4
Tror ni att denna stol passar i en Z3 Coupe?
Länk skrolla ner till Cobra Evolution.
Jag et att Emm hade problem med att hitta passande "mounts" för sin M coupe, men kanske finns det till Cobran?

P.s Visst finns dessa i läder oxå?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Med sportstolar bygger Du ett fäste som passar Dig och där får de sitta. Skall Du ha underrede som är justerbart tappar Du hälften av viktminskningen.

Läder.. Inte många sportstolar finns i läder (inte de riktigt lätta ialafall) men det går ju att klä dem med BMW orginal skinn!!

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
i min GT3:a är stolarna i läder, Porsches recaro stolar. Hur går det med Emms coupe?
Finns egentligen ingen anledning för dig att sätta in sådana stolar om du inte har tänkt köra bana.
Dom var nästan lite overkill :)

med de där där uppe :) men schyst o sätta in sportstolar i z3!

// Pantzare
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
MatroxMGA: Bana tror jag har funnits i Z3c's tankar länge och nu när Hobbe, eFx, Masten och jag har börjat nosa på banor så dröjer det nog inte länge.

Z3c: Varför inte Sparco Evo? Under 10k för 2 stolar och 7kg per stol!! Du kan komma förbi och provsitta mina Evo L om Du vill.

/Caspar
just coberas evolution stolar såg jag klädda i läder i den TVR som var med i bilsport på våren. det som pantzare tycker är överkil är jui en säkerhetsdetalj. jag ska ha bara en halvbur och då är det inte fel i kevlarbågar runt huvudet.
Caspar, jo, vi pratade om att klä sportstolar i original läder på mässan men det skulle bli rätt dyrt att göra det hos en sadelmakare och själv vågar jag mig inte på så piligt jobb
Och varför just dessa? Jo jag tycker att dem är assnygga!

____

Z3c: Visste inte om dina bur o ban planer! tar tillbaks det där med overkill :)

// Pantzare
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Efter att ha provsuttit en miljard olika stolar (ja! eller det känns som en miljard, jag har räknat ;) och åkt runt i en Sparco Evo 3000 gatmil o diverse banåka måste jag säga att det är en riktigt bra stol! Snygg och lagom trång. Det som bör styra stolsvalet är hur bra man sitter! Vill man smiska mycket bana, välj en stol som nästan känns för trång - när det väl börjar svänga är den helt plötsligt lite större, märkte jag. GT3-stolarna, toksnygga som de är, är för stora för mig. Recaro tar ganska bra betalt för att det råkar vara just Recaro.

En stol med stora öronlappar gör gatkörningen lite mekig, döda vinkeln går från död till stendöd. Vad SBP säger om stolen vet jag ej, möjligtvis kan de ha synpunkter om den tar bort för mycket runtomsikt! Här kanske Jesperado vet mer, jag har läst om det här nånstans som jag inte minns. Vidare är det för mig en kompromiss - en stol med bra sidostöd för låren (höga kanter) är ett litet helvete att komma i och ur. Skjutbart underrede hjälper helt klart! En glasfiberstol är lätt överlägsen en rörramsstol, IMHO.

T ex har Realcar ett antal stolar som går att testsitta i sin affär på Birger Jarlsgatan.

Till sist tycker jag personligen att det känns tryggt med en stol som är FIA-godkänd, även om man inte avser att smiska bana.

Jag är 175cm och väger kring 75 pannor, jag sitter grymt bra i min Sparco och stortrivs!

Halvbur/båge är inte alls en dum idé, ffa om man avser att montera 4-, 5- el 6-pktsbälte (säkerhet + nånstans att enkelt fästa axelbanden).

mvh
Anders
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Nu var det risk för att ovanstående lät rätt bessrigt och som en stor reklamkampanj för Sparco Evo, det var förstås inte riktigt min avsikt :)

z3c: jag tror att vår gamle polare zodiaken har småkoll på hur stora stolar som ryms i en z3c, då kupén är rätt smal. Kan ju vara lite halvviktig input...

mvh
Anders
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Firren: Låter strålande att Du inte klagar efter 3000 mil i Evo stolarna. Jag ser nu fram emot att montera mina (Evo L för att jag är lite större än Du).

/Caspar
Firren, vore givetviss bra om Jesperado uttalade sig i frågan. ser inte han inlägget så mailar jag honom. Jag skulle vilja provsitta cobran, finns det nån återförsäljare i stockholmstrakten? jag trodde att öppningarna i huvudskyddet skulle ge tillräkligt med sikt bakåt/åt sidan nämligen.

____

just det. jag glömde att MH-GTR hade gjutit egna stolar i kolfiber. kanske dyker det up på hans hemsida när nu den blir klar?

____

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Eller så kan man nog ringa och fråga SBP. Jag har dock för mig att det var just någonting med stolar med stora öron. hm. Var lätt nojjig själv i våras då jag inte orkade byta stol inför besiktningen men de sa ingenting. Om du inte har tittat/suttit i på så många stolar än är ett tips att åtminstone kika förbi Realcar och testa baken i några stolar, de har dock inte Cobrastolar såvitt jag vet. Andra ställen att testa stolar är Forsman Motor i Segeltorp, Trendab i S-tälje. Svårt att hitta bra ställen för test, jag gick mycket på rekommendation när jag köpte min stol och jag är i alla fall jättenöjd :)
Trendab: Länk
Forsman: Länk

Caspar: hahah, ja, det beror förstås på hur kräsen man är :) Jag funderar på en Evo 2 till passagerarsidan, om det får plats. Vi får se :)

mvh
Anders
Hur sätter man fast dessa stolar? Följer det med nånting?
Eller måste man tillverka själv?? dom får väl inte bara vara dit skruvade?

// Pantzare
Satt o titta, ja jävlar, ja vill HA!!!!!!

// Pantzare
Ja kan ta en pro2000 svart! eller... ja kan ta två :)

// Pantzare
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Firren: Vi får hålla tummarna att Evo2 passar, det är nämligen gamla namnet på Evo L... :-)

Pantzare: Det finns adaptrar för många stolar till många bilar. Jag vill dock inte ha justerbara stolar utan färster den direkt där jag vill ha dem och får helt enkelt skapa ett alufäste som skruvas fast i orginalhålen. Varför ha justerbara stolar, lånar helst inte ut bilen så...

/Caspar
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Caspar: Vilken tur att jag sitter bra i förarsätet i din bil med den inställningen du har! :)

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Jag har (tillfälligt?) lagt ned viktminskningsdelen av mitt coupéprojekt (kolfiberhuv, stolar, torrcellsbatteri, tredjepartsfälgar o.s.v.) och sålde Recaro-stolarna (glasfiber, svart skinn) till en kille som skulle sätta in dem i sin E46 M3. Skulle jag dock återuppväcka dessa planer skulle jag nog köpa samma stolar igen. Glidskenorna som gör att man kan justera stolen i längsled väger inte alls så fasligt mycket, problemet var att få tag i monteringsfästen för dessa då de ej passade rakt av utan att ingrepp måste göras i chassiet (vilket jag alltid tycker känns lite vanskligt), och den enda leverantör jag lyckades hitta (med RS2:s hjälp) som hade utvecklat egna sådana i USA var helt hopplös att ha att göra med (en bidragande faktor till att det gick stiltje i stolbytet).

För den som vill köpa Recaro Pole Position rekommenderar jag att ta kontakt med johann (aktiv i detta forum, bara att söka), eller att kontakta Manuel på MH-GTR i Jönköping som torde vara en av landets främsta experter på Z3 (han gjuter egna stolar i kolfiber).

Prestandamässigt börjar jag bli rätt färdig med bilen (380 hk/425 Nm), och likaså på chassiesidan har jag i stort gjort det vill jag göra (uppdatering av projekttråden på hemsidan kommer inom kort), men bilen är som sagt till salu om någon vill ta över (jag har redan ställt mig i kö för kommande E90 M3, men då den lär dröja ett par år så skall jag nog njuta av M Coupén en eller två somrar till... :-).
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Caspar: aha, Sparco verkar ha piffat till stolarna något i samband med namnbytet. Får se om det blir en Evo L då till passageraren :)

pantzare: att montera ex en Evostol är mest en småfrustrerande historia som blir lättare andra gången. Just Evo monteras med sidostycken som sedan skruvas antingen i golvet eller via glidskenor. Jag hade nog inte fått till installationen utan glidskenor - var tvungen att skjuta stolen fram o tillbaks i skenorna för att få plats med verktygen. Att sedan hitta bra fästpunkter för bälteshandsken på insidan är nästa äventyr... jag ville inte borra i kardantunneln så det var lite funderande och testande ett tag. Skoj men lite pillrigt! Bra om man har lite tid på sig, helt klart :)

mvh
Anders
ville bara bekräfta något: visst är det så att om man byter till sport tol så kan man glömma airbags?

____

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.