|
|
|
|---|---|
|
Vi har tänkt köpa en 328 Touring 96-97 helst med automat. Nåt man ska titta på speciellt efter? Det blir nog tyskimport! Hur rymliga är dom? Får man ner en barnvagn utan problems? och så med barnstol i baksätet, hur är det med det? ont om plats? ASC är det standart eller klarar man sig utan den? Har någon en instruktionsbok som kan maila över? (roligt att kolla vad för utrustning som finns på dom). Vad får ni dra på b-kortet med era svensk eller tysk sålda 328iat? MvH Bmw 4-ever | |
|
Att titta efter? De vanliga E36 symptomen dvs bakvagnsbussningar, styrleder, abs-givare, rost längs dörrar/bakluckan. Barnstol? Visst finns det plats men en dvärg får möjligen plats i framstolen framför. Kanske finns mindre barnstolar. En barnvagn modell mindre går men inte mycket mer, dvs ica-kassarna får vackert följa med i baksätet. ASC? Kanonbra att ha så här års! Inga problem att starta på is i uppförsbackarna. Skulle aldrig valt en 328 utan. Standard på alla svensksålda 328 efter 97. Tillval på importbilar. Släpvikt vet jag ej men kan kolla upp. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Inga fler komentarer? Det hade varit skoj med några småbarns fam. som kan höra av sig som har just har 328 t MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej, svårt att säga. Hade en Audi A2 innen jag köpte BMW, den var fantastiskt rymlig för sin storlek, även i bagageutrymmet. Körde sedan 320iT ett par dagar men den var trängre än Audin. Otroligt rolig att köra dock! Valet föll slutligen på en 5-serie. Bagageutrymmet är helt slätt utan tröskel eller hjulhus. Däremot lågt under insynsskyddet (inga stående resväskor). Därför tog vi bort skyddet när vi skulle söderut i höstas. Å andra sidan svalde bilen en massa last då, på Audin fick vi ha takbox för att få med motsvarande mängd.... När det gäller barnstol, koppla ur airbagen och ta den i framsätet. Annars blir det trångt p.g.a. BMW:s "liggande" framstolar. /M Min bil: Länk |
|
|
Hej! Här har du en småbarnsfar!! - Kan bara beklaga och förtydliga det som sagt redan. Det är jävligt trångt i kupén med en barnstol i baksätet (fram sitter ju tyvärr airbagen). I mitt bagage får i alla fall de flesta barnvagnar plats exempelvis Briovagnar med lufthjul. Den måste dock lastas på tvären, och därför blir inte mycket plats över i bagaget. Min lösning för att få GODKÄNT utrymme fram - observera att jag inte skriver tillräckligt - är jag har fällt baksätet bakom passagerarstolen och satt barnstolen där. Detta är ju ingen bra lösning om man har saker i bagaget som kan kastas fram på barnet! Ska försöka lösa detta problem också. Har varit med på en tråd förut om bmw och barnvänligheten och står fast vid att det inte finns lämpliga Bmw för barnfamiljer. Mvh Rikard |
|
cane |
hm, inte är det väl så trångt att ha en barnstol i en e36? Har gått igenom både babyskydd, bakvänd stol och förnärvarande framvänd stol i baksätet på min bil utan problem - och det är ju en cab, borde vara mindre plats än i en touring! Dock så är den enda barnvagn jag får plats med i bagaget en brio sulky med vanliga hjul, lufthjul är för stora :) |
|
Det svåra är inte att få plats med barnstolen. Det svåra är att få plats för övriga passagerare på den lilla plats som finns kvar... |
|
|
Jag är inte så kräsen men E36-karossen är för liten. Det blir skohornsmodellen och ett irritationsmoment för hela familjen när bagagerummet alltid är fullt. Men det kanske viktigaste av allt är ju att krocksäkerheten är BEDRÖVLIG! Det är en sak om man utsätter sig själv för livsfara. Men att utsätta det mest värdefulla man har ... nej, jag tycker du skall tänka om. Jag beklagar om jag trampar på någons ömma tår men det finns väsentligt krocksäkrare bilar som jag skulle satsa på som barnfamilj. |
|
andha45 |
Tror faktiskt (har ett starkt minne av det) att ASC är std på tyska 328 fr o m 97 års modell. Håller med Mixtus om krocksäkerheten. Anmärkningsvärt att en så ny bil har så miserabel krocksäkerhet. En 528 är inte mycket dyrare men mycket krocksäkrare (men du kanske inte vill ha en sån). |
| Var har ni fått det där om E36'ans miserabla krocksäkehet ifrån? Euro NCAP troligvis. Ta en titt på Folksams undersökning av verkliga krockar, i den är E36'an helt OK! Vad är sanningen? En konstjord testkrock eller en verklig krock? Personligen tror jag mer på verkliga krockar. | |
andha45 |
Länk Jag förstår inte riktigt varför man enbart ska titta på verkliga olyckor då många olika faktorer gör att det är svårt att jämföra bilar. Poängen med en definierad test är att bilar kan jämföras rakt av, som i NCap och Thatcham. Men det finns förstås också en poäng i att titta på utfallet vid verkliga olyckor. Thatcham placerade 3-serien i den sämsta av fyra kategorier: Länk NCap: Länk |
andha45 |
Ta bara en sådan sak som att vissa biltyper har ägare som i snitt är 60 år, andra 30 år. En yngre kropp klarar mycket mer utan att bli skadad/förolyckad. Eller vikt hos förare och passagerare: Länk I verkliga krockar kan sådana faktorer inte kontrolleras. |
| Tja, inte så mycket att tillägga. anda45 hann före ... som vanligt. | |
|
ja vi är ju bara 3 st i familjen så vi lär inte behöva så jätte mycket plats, plats för barnvagnen och barnstolen till killen och plats till frugan och lite till i fall man åker någonstans.....varför jag väljer just 328 är för att dra husvagnen som jag kan dra med på b-kortet MvH Bmw 4-ever |
|
| Jag håller med om att den e trång 328:an. en barnstol upp till 13kg va inga problem men när den större modellen kommer så får ingen plats i framsätet och barnvagnen var jag tvungen o lossa på hjulen för att den ska få plats. En 528 är ju rymligare men personligen är 328:an snyggare :D | |
| Har en 328 touring från 96, utan ASC. Funkar bra så länge man kan låta bli att trycka på för hårt när det är halt (vilket det är 3 gånger/år i Sverige). Se till att hitta en bil med värme i stolarna, det är underskattat. Är två i familjen och inga juniorer. Bilen är av lagom storlek för oss, men för en barnfamilj? Eh, det finns både 5-serie och X-serie att välja på istället. | |
|
Har en e36 touring och en liten tjej på 6månander. I somras va hela lilla familjen jag och mina två prinsessor ute på en bilsemester i e36an. Med nyfött, bilstolar och barnvagnar sen fanns det plats för lite packning. Det går om man planerar lite, tycker dom små yttermåtten och körglädjen mer än uppväger att man måste trixa lite. |
|
andha45 |
Ang. ASC och att undvika att trycka hårt när det är halt ute, beror det nog på vad man är van vid. Jag är van vid BMW och har inga problem att hantera en bil utan ASC/DSC. Däremot så uppskattar jag verkligen de systemen eftersom det är bekvämt att kunna köra över snösträngar och annat utan att behöva ägna sladdbenägenheten full uppmärksamhet. Min kollega har tidigare kört Audi och bytte till en BMW utan ASC. Katastrof (den står f ö på verkstan nu sen hans fru körde i diket). Min fru skulle jag ej släppa ut i en bil utan ASC. Hon är van vid framhjulsdrift och antisladdsystem. |
|
Bra sagt andha45. Jag glömde det där med obehagliga snösträngar på motorvägen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.