|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderingar på att byta ut motorn i min 318 mot en lite vassare... Är det någon utav bmw's andra motor som man kan tänkas få ner utan alltför stora ingrepp, såsom 6orna eller liknande.. passar det med växellådan mm... MVH Vintern äntligen här!! ---->bmw 318 -87 | |
|
Hejsan Jag håller på själv med en 318 som jag tänkte klämma ner en sexa i vet dock inte hur det är med växellådan. Hoppas på att någon annan kan svara på det |
|
|
detta har sagts tusen gånger, men jag upprepar :) stoppar du ner en sexa i en 318 så kan du aldrig besikta den, men om du tänker bygga banbil eller liknande så spelar det ju ingen roll... enda alternativen är isf 318is motorn, M42 16ventilers fyra med dubbla kammar och 136 hk original....sen finns ju S14, M3 E30 motorn också! MVH Johan K |
|
|
Välkomna till forumet! Gör en sökning Länk på t ex motorbyte, så hittar ni mycket läsning om varför det inte går. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Johan K, Det går inte att på laglig väg besiktiga med vare sig M42 eller S14 heller. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
de va mycket synd o höra... :( Ja läste att de inte heller va de lättaste att typa om en bmw, varför förstod jag inte riktigt... Så de är bara att trimma den befintliga motor om man vill ha lite effekt ökning... Är de ens värt att trimma en 318 eller ska man vänta o spara ihop till typ en 325 eller något ? MVH Gustav Vintern äntligen här!! ---->bmw 318 -87 |
|
|
Med tanke på att det är en M10 under huven på din, så skulle nog det "bästa" sättet o öka effekten på är att turbo-konvertera den. M10 är oftast en välldigt slittålig motor om oljebyten mm sköts. |
|
|
de är ju en tanke.. en ganska trevlig sådan också :) I sådant fall, gör man bäst i att försöka göra det själv genom att läsa in sig en jäkla massa, eller är de lika bra att lämna in den någonstanns o få de ordenkligt gjort och vad på ett ungefär står de på prislappen på de olika sätten ? MVH Gustav Vintern äntligen här!! ---->bmw 318 -87 |
|
|
Här på forumet kan du söka o läsa ordentligt med info om hur du ska göra, finns inte svaret du är ute efter där så finns folk här med kunskapen du kan fråga. Att lämna in den är nog inte att rekomendera, då vi pratar om "stora" summor. Du kommer heller aldrig få ut dom pengarna. Finns endel här på forumet, tex :"BMWiggen" som konverterat sin M10 för under 3000kr. Tror att han bänkade den o fick ungefär 170hk. |
|
|
Okej, tack så mycket.. Då är de bara o börja plugga på då ;) 3000kr är ju en lite rimlig summa... Men tack så mycket så länge, jag lär väl återkomma med frågor... MVH Gustav Vintern äntligen här!! ---->bmw 318 -87 |
|
|
Lite svårt o säga hur svårt det är för dig, vet inte hur mycket du meckat innan. Japp, bara o börja söka. Du kommer ha läsning i en vecka framöver :-) |
|
| Ska också börja konvertara min, men inte än. Har räknat med att börja under vinterns sista dagar. | |
|
Förstår inte vart alla fått det här med att det är omöjligt att besikta om en bil med utbytt motor. Däremot är det omöjligt om man byter och förändrar motorns avgasvärden (ex. turbo, kompressor, kraftigt sugtrim). Har pratat med besiktningen om detta och det ligger till så här: Så länge motorn finns i någon annan bmwmodell och inte avviker från original utförande (ex. turbokonvertering) så går det att byta, så länge man ligger inom angiven effekt- / vridmoments-ökning. Om man överskrider det, så går det fortfarande att besikta om man byter ut bromsar, drivlina och chassidetaljer (stötdämpare, fjädrar m.m.) till motsvarande från den bilen man tar motorn från, alltså så att grejorna håller för effekten. Vidare måste man hålla sig med samma typ av avgasrening, dvs inte stoppa i en icke kat. motor i en kat. renad bil. Om ni fortfarande tvivlar på detta så kan jag begära ett utdrag från SBP. // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
|
318ST: Det är just det som är grejjen i det här fallet. Effekt gränsen för vad som är ok är +10% och/eller +20% vrid. Där spricker det med M42 i 318i, även de med M40. Det andra fallet du pratar om är nästan rätt men då krävs regbesiktning som ombyggt fordon. Genom SFRO. |
|
|
men alltså... Jag gick o grunnade lite på detta idag.. Hur gör man med besiktning vid en turbokonvertering ? På något sätt måste de ju gå att lösa eftersom de vimlar av turbokonverterade bilar, samt med utbytta motorer... Och de känns som att vid en turbokonvertering så kommer effekten öka mer än 10%... Vintern äntligen här!! ---->bmw 318 -87 |
|
|
Pilsmo: Man besiktigar utan turbo... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Okej, så man konverterar.. o sen varje år så är de bara att plocka ur turbon ? Men isåfall... kan de inte komma massa skit från försäkringsbolaget vid eventuell olycka ? MVH Gustav Vintern äntligen här!! ---->bmw 318 -87 |
|
|
Helt rätt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.