|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 530D - 99. Nu har det börja osa varma dieselångor ur motorn. Inte så värst mycket men en doft känns inne i bilen och lyfter man på huven när det är varmt luktar det helt klart diesel. Någon som har något tips? Kan det vara någon slang eller packning? Tacksam för alla svar.. ej så van mekare! | |
|
Jag har exakt samma fenomen, upptäckte det idag. Hör av dig om du får reda på ngt. Polarbear |
|
|
Hej! Hade liknande problem på 530d -00. Luktade först bara lite diesel, med ganska raskt blev bilen "underredstvättad" med diesel..... Det visade sig vid närmare kontroll att spridarröret till 1:ans cylinder monterats "snett" i konan på spridaren och tydligen lossnat. JAg lossade muttern helt och "riktade om" röret (försiktigt med hjälp av två lämpliga tänger) så att det "kom rätt" i konan på spridaren, åtdragning av muttern och allt OK igen. Spridarna är lätt åtkomliga om man tar bort plastkåpan överst på motorn. Mvh/Saij |
|
|
Saji: Syntes det tydligt från vilken spridare som det kom diesel? Gick din bil sämre när du hade läckaget? Eller låt mig säga så här: märkte du någon skillnad före resp efter läckaget? Polarbear |
|
|
Hej! Jo det "syntes", med motorn igång formligen forsade det diesel från spridaranslutningen. Däremot märktes inte särskilt mycket på "gång" eller prestanda - körde själv bara nå't 100-tal meter efter att det börjat forsa, hustrun (som verkligen brukar märka minsta symtom på fel, särskilt på prestandan (!)) hade kört 2-3 mil utan att direkt märka nå't mer än diesellukten när man stannade. Men läckaget tilltog ju under resans gång, så att säga smög sig på och då är det ju svårare att märka - så den borde ju bli lite tröttare, common rail-pumpen måste ju haft svårt att hålla tryckkurvan med det läckaget. Lycka till med "läckaget" Mvh/Saij |
|
|
Hej! Problemet med min bil är nog lite annorlunda. Det forsar inte diesel, inte ens några fläckar på golvet.. men det luktar diesel från motorn som fan. Även om man går ur bilen så känner man lukten.. någon iden? Tack//Arrows |
|
|
Jag hittade felet på min bil idag. Slangklamret som sitter på bränsleledningen som kommer från filtret ner på pumpen var lös. Tips, kolla alla slagklammer på bränsleledningarna. Fan vad skönt, jag såg tusenlapparna flög iväg!! Hoppas du får ordning på din. Polarbear |
|
|
Tack jag ska ut och kolla! |
|
mogge64 |
Som sagt, kolla slangarna, min läckte vid slanganslutning från pump till motor, vid motor. Kan vara svårt att se under kåpan följ slangen och lys med stark lampa. mvh Roland |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.