|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada Sitter o funderar på att köpa en 525:a. Frågan är ska jag köpa 91 eller 93 års modell. Pga vanos, Är det stor skillnad på vrid o körbarhet. Något annat som skiljer mellan typ 91 -92 -93. Vad ska jag ge för en rikligt utr bil med under 16000 mil på mätaren. Tacksam för alla svar. mvh Kent | |
Perkka |
Hej Kent. Jag tror enda skillnaden e att den drar mindre soppa me Vanos.. Fast prestandan e de ingen större skillnad på. Men sen e jag osäker på de där me vridet.. En fin 91-92:a som har en mätarställning på under 16t mil, & me mycket utrustning ligger runt kanske 50-60 000 papp. |
raymondkoponen |
hej tänkte bara varna för vanos. variabla ventiltider e inget att leka me. om de går sönder e de svår fixat inget man kan göra hemma alltså blir det märkes verkstad och de = DYRT!!!! så jag skulle nog hellre köpa den utan vanos! mvh fr bmw mek |
Robert.O |
Poäng , men har bilen rullat 16000 "riktiga" mil så behöver du inte bekymmra dig om vanosbyte, den torde hålla bilen normala livslängd om bilen servas enligt plan.. R |
|
Hej Tack för svar. Är det många här på forumet som haft problem med vanos. mvh |
|
|
Min ix -93 har gått 25.600 mil och har under mina nästan 8.000 mil inte haft några problem med VANOS. Dock lär det vara dyrt OM det blir några. Mats E BMWCS 3050 Det blir nog 540 Touring nästa gång |
|
| Hmm, jag kanske har fel men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin hört talas om någon som haft problem med Vanos på de "klenare" varianterna. De enda som verkar strula är de dubbla som satt på -96 års M3. | |
|
Vanos'en på min -93 525iT er "sliten", det merker man ved at det vibrerer hvis man holder hånden ved siden av oljepåfyllingslokket når man holder ca. 1500 omdr. Min har gått 115000 km., alle servicer på BMW. Ellers er den kanonbra!!! Har også en kompis som har hatt problemer med sin 320i 24V E36 som har gått 130000 km. Koster ca. 5000 kr. å bytte på BMW... Mvh BMWPaul |
|
|
Lite nyfiken på vad det kan kosta. Stämmer 5000 kr så är det väl ett ok pris. |
|
Robert.O |
Är en sådan vital del av en motor som vanos-system eller motsvatande "sliten" , dvs dålig och behöver översyn efter 11500 mil är detta ett solklart fabrikationsfel, på fabrikationsfel har man normalt ingen tidsbegränsning, ecx volvo 740 styrsnäckor som spravk efter x antal vintrar. Man hade det ej heller på audi a4:or (tidiga) som hade problem med framvagnen, dem gav upp och började galappa på bilar som rullat allt mella 2-6 ooo mil, här gick vag in o sade att en framvagn skall intebörja göappa förrän efter ca 20 -50 ooo mil , lite beroende på användningsområde. Under inga omständigheter skall den glappainnan 17000 mil. Märk väl att detta är slitdelar såsåm gummi bussningar, det ni pratar om är vitala motor delar. De är inte , eller bör inte vara konstruerade såsom slitageprylar , dvs byte varannan inspektion 2. (ca 10000-11000 mil) (solklart ett fall av fabrikationsfel anser jag) R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.