AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.319

Montera motor & kupévärmare...dyrt?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Usch...nu är jag trött på kall bil på morgonen!

Någon som vet vad det går loss på att montera motor & kupévärmare ca? (323 touring -97)

Gärna tips på bra & prisvärd verkstad som utför detta i Stockholm också! :-)

/Klas
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Varför ska du montera ny motor, är det inte bättre att montera motor- och kupévärmare? ;-)

F'låt, kunde inte låta bli, men särskrivningar är fult och fel: Länk (numera tyvärr stängd, men det finns mycket att läsa ändå)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
DEFA har ju en variant med inbyggd batteriladdare, finns på Mekonomen har jag för mig...

Mvh
Kollade till min 328 jag och det skull gå på 3600:- ungefär inkl arbete, värmare och grenuttag

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Det var defa förresten...kalix var 700dyrare

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Har precis monterat själv.

Skitenkelt att montera själv och kosntaden är överkomlig.
Kolla på Mekonomen på priser. Material kostanden är ca 2000 kr om du ska ha basic. Vill du lyxa till det så slutar kalaset på ca 4600 inklusive batteriladdare, värmare och allt som behövs. Montera själv. Tar ca 5 timmar. Det som tar längst tid är genomföringen av kupekabeln. Man vill ju att det ska bli snyggt. Motorelementet tar ca 1½ timme med montering av intagskontakten i kofångaren.

Lycka till.
Köpte du Defa:s blockvärmare och monterade då? Hur svårt var det och hur sitter det? Vart gör man genomföringen någonstans till kupévärmaruttaget?

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det sitter en utanpåliggande blockvärmare. Man hissar bilen och tar bort höger framhjul så man kommer åt lite bättre utan att ducka hela tiden.

Under det sista grenröret så sitter det några skruvhål i blocket, precis till vänster ska blockvärmaren monteras.

Sedan är det tänkt att man ska dra kabeln under motorn och upp på förarsidan för att undvika värmen från grenröret. Se till att få med en extra förlängare till blockvärmaren, den ska räcka hela vägen från blockvärmaren under grenröret och runt motorn och bort till den plats där batteriet skulle ha varit.

Intags kabeln monterade jag på sidan av kofångaren, höger sida. Man skruvar bort en täckplatta under kofångaren och så ser man upp i kofångaren. Dra kabeln därifrån till batteri hållaren.

Kupekabeln är spännande :) Riv handskfacket så du kommer åt. Har du airbag är det rekomenderat att du bryter strömen medans du pillar där under, för säkerhets skull.
När du lyfter golvmattan så ser du var pluskabeln är genomdragen i karrosen. Till höger, ca 15-20 cm så ser du en utstansning i plåten, ca 40mm i diameter. I den ska du borra hålet för kupekabeln. Hålet kommer att vara lätt tillgängligt från batterihållaren.

Jag köpte stora DEFA kittet med batteriladdare och värmare. Monterade själv utan problem. Hålet i karrosen är svårast utan rätt verktyg. (20 mm hålborr).
Ok..det låter ju inte allt för tokavancerat. Hatar att ta ur frostpluggar...de sitter ju som berg..måste ju vara lättare att bara skruva fast den i blocket...men kommer man åt med spärrskaft och grejer där bra eller är det supertrångt? Sen låter ju inte resten så svårt heller...tack i alla fall för en väldigt bra instruktion...man kanske skall köpa på sig grejer och dona med det här nån helg...känns ju inte så bra att vara utan faktiskt..

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Ja, man kommer åt ordentligt, men man måste jobba underifrån eftersom motorn lutar :)

Några har tagit bort lambdasonden men det behövde jag itne göra, var hur enkelt som helst. Jag använde bara en vanligt 13 nyckel för att dra åt skruvarna och en hålsåg till kofångaren och så gjorde jag shwezier ost av torpedväggen och filade til ett 20 hål.

Si
765
Simon01
120dM -08
bader: Hur mycket stiger din tempmätare när du kör med motorvärmaren? Min går bara upp till underkanten av det blå fältet, tycker att det verkar lite dåligt?
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Har inet hunnit testa så mycket. Tjejen som kör mest och hon är inte så observant.

Det jag observerade var att den kommer till undrekanten på det blåa som du säger.. men den får arbetstemp VÄLDIGT snabbt. I vanliga fall får jag köra ca 3-4 gånger längre innan den kommer i normal temp.
Tror knappast motorvärmaren själv ska värma motorn till normaltemp, utan den ska nog bara värma till det blå, och sen går det snabbt upp till normaltemp. Skulle nog kräva mycket effekt för att värma till normaltemp med motorvärmare...
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
japp, men några värmare värmer halvägs upp i det blå medans andra värmer precis så mätaren börjar röra på sig.

Jag tror min är av den senare modellen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.