|
|
|
|---|---|
|
Har sökt men kan inte hitta "rätt" ... Bilen är en 750ia:-90 med 195/65/15" på alufälg , Vad ska jag ha för lufttryck fram resp. bak ? ps. har ingen instruktionsbok och klisterlappen på dörrstolpen är borta . ///MVH TONY | |
|
Med 2,3-2,5 kilo runt om så har du väl iallafall inte för lite (vilket är mycket sämre än något för mycket). Mvh |
|
|
Du ska ha betydligt mer än så: Länk 750 är egentligen för tung för dessa däcken, du ska ha 225/60-15 för att de ska orka. Ingen lätt dimension att få tag på, 205/65 är det närmaste jag hittade när det gäller dubbat. Kör på vad du vill, men du kan ju känna till det. Jag kan nämna att även jag körde på 195/65 förra säsongen... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för svar , jag vet att jag har fel däckdimensoner ... Så vad säger vi 2,5 runt om ? ///MVH TONY |
|
|
Med tanke på länken så minst 2,6 runt om, men inte högre än 2,7-2,8 iom att du ska köpa 195/205, inte 225:or. Måste säga att det är konstigt att det nästan alltid ska vara högre tryck bak än fram på så "framtunga" bilar, det borde ju snarare vara tvärtom, eller vad tycker du Erikw? Mvh |
|
| Har inte alla BMW 50 50 i viktfördelning ? | |
|
rob_t_j72 håller med om att det är konstigt att ex. 750:in skall ha högre tryck bak ... ///MVH TONY |
|
|
Jag har 2.5 i mina 195/65/15 Fungerar kanon... Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Rekommenderat däcktryck beror inte bara på lasten, också bilens uppträdande tas med. Man kan spela rätt mycket med under-/överstyrning genom att variera däcktrycket, ett känt knep i racingbranchen. Jag vet att många tycker att man ska köra med högre tryck, det får stå för dem. Själv kör jag alltid med biltillverkarens rekommandation, det är ändå de som kan och utvecklar hela bilen. 50/50 viktfördelning kan omöjligen gälla alla modeller, eftersom motorer och utrustning varierar i samma kaross. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.