AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.889

Ånglok i M62? Låter tjoff, tjoff

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Min M62 V8:a har börjat med ett tjoff-tjoff-tjoff ljud som jag undrar vad det är och vad jag skall göra åt det. Ljudet påmminner inte så litet om det ett ånglok åstadkommer.

Har gjort följade för att eliminera/lokalisera ljudet utan framgång:
* Tagit bort remmarna fram så att alla aggregat står stilla, dvs vattenpump, a/c kompressor, servopump, remspännare, fläkt samt generator - ljudet består
* Bytt det förgömmade membranet - ljudet kvar
* Noga kollat hela insugskjedjan - ljudet fortsätter

En märklighet är att frekvensen på tjoff-tjoff-tjoff-ljudet INTE varierar i takt med motorvarvtalet vilket ju utesluter rent mekaniska ljud som från kamdriving etc. Dessutom är karaktären på ljudet sådant att det iaf låter som det är gasturbulens som ger upphov till det. Gasar man till ordentligt fortsätter ljudet men om man plötsligt släpper av gasen upphör ljudet en kort stund medans motorn går ner i varv för att sedan återkomma.

Har känt på alla spridarna samt tomgångsmotorn med motorn i gång. Har kollat alla slangar utan resultant. Till saken hör att den går himla bra; jämt, starkt och fint utan något att klaga på egentligen utom att den är lätt ryckig under den allra första uppvärmningen efter kallstart, lite mer än jag tror det är meningen.

Jag tror ljudet kommer ifrån plenumkammarens insida på höger cylinderbank men tvekar lite inför att riva hela insuget och finna att ljudet fortsätter ändå. Membranet var ju inte så lustigt att byta i onödan även om det gick bra.

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Björn
Visa användare
1.621
balmgren
Har nu haft den på verkstad och fått bytt insugspackingarna mellan plenumkammare och toppar, O-ringarna till spridarna samt packingen i framkant mellan spjällhuset och plenumkammaren bytt. Inga felkoder fanns lagrade heller.

Men ljudet är kvar! :(

Verkstaden vill ha tillbaks bilen i några dagar för att fortsätta försöka lista ut vad det är.

Mvh Björn
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen har både de och du missat nån slang med spricka...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Grenrörspackningen? Fast då borde ljudet följa motorvarvtalet...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Min tanke var en otät ventil i toppen, men eftersom det inte följer med varvet så kanske det är något annat? Jag hade nog ändå testat med ett kompressionsprov.

Mvh. Richard
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Svårt det där med ljud. Är du säker på att det är motorn som alstrar ljudet, inte automatlådan? Det skulle kunna vara så enkelt som fel nivå på transmissionsoljan.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Kanske är någe med avgassystemet, men då borde det också följa varvtalet....

Visa användare
1.621
balmgren
Oljudet har hunnit bli lite värre med något ojämnare tomgång efter diverse semesterresor söderut i några hundra mil utan andra problem. Verkstaden lämnade igen bilen här hemma vid 8-tiden på kvällen dagen innan vi skulle på första semesterrundan så man får ge dem all heder, de jobbade in i det sista.

Har sedan dess läst massor med inlägg på forumet om ojämn tomgång på V8:or - tack alla - så inspirerad av dessa när jag höll på och donade idag provade jag att plugga ur kontakten till tomgångsmotorn med motorn igång varvid ljudet upphör och tomgången blir helt lugn, pluggar jag i den igen återuppstår problemet - heureka - äntligen ett framsteg! Kör jag bilen med tomgångsmotorn urkopplad känns den tämligen orkeslös men går annars bra.

Innan jag provade detta sprejade jag en massa startgas runt hela plenumkammaren, i synnerhet vid skarvar, slangar och sådant utan en tillstymmelse till reaktion. Provade även en skvätt in luftburken och motorn höll på att stanna men en mycket tydlig reaktion blev det.

Har provat att göra rent tomgångsmotorn med startgas (eter - verkar lösa upp nästan allt :) och den går lätt och fint men ingen som helst skillnad mot tidigare i hur motorn går med den inkopplad.

Som nästa steg skall jag mäta upp trottelswitcharna; nr 2 här: Länk samt nr 12 här: Länk och beroende på resultatet av detta bestämma mig för om jag skall beställa en ny tomgångsmotor på måndag...

Fler tips och ideér är mycket välkommna.

Mvh Björn
parolof
Du borde få tomgångsmotorn gratis av verkstaden, eftersom du gjorde jobbet åt dom;-)
Visa användare
1.621
balmgren
Problemet VAR 'gunk' i tomgångsmotorn. Tvättade ur den igen, nu med med stora mängder eter/startgas och en massa usch kom ut.

Nu går det jämt och fint igen, även med tomgångsmotorn ansluten och aktiv, utan att låta som ett ånglok.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.