AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.048

Hur mycket extra effekt (bränsle) tar A/C:n?

Sida 2 av 2
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Om effektförlust:

Min 520 E34 blir märkbart svagare upp till ca 2500 rpm med AC:n påslagen.

Om man vill iväg snabbt (t ex i en korsning) och har AC:n på, måste man gasa betydligt mer för att få samma effekt som med AC:n avslagen.

Antagligen märks detta mest på en bil som har relativt lite vrid på låga varv. Som en 520, till exempel.

Om behovet att köra AC:n jämt:

Bör man köra AC:n jämt för att den ska fungera? Min svärfar (i Umeå) frågade en som jobbar med kylmedier och dylika anläggningar. Denne person, som borde veta hur man ska köra en AC-anläggning, sade så här: "-Kör den minst en gång i veckan, det räcker."

Personligen kör jag den nästan hela tiden. Även på vintern gör AC:n nytta.
andha45
ErikBerg: tack för informationen. Jag har hört samma men blir ofta emotsagd. Jag kör också oftast med ac:n på men blir förundrad av att vissa uppmanar mig att inte stänga av den en stund.
Jag har läst någonstans att man bör köra AC:n 10 minuter en gång per vecka för att förhindra att packningar o dyl torkar ut under vintern.

På en del bilar aktiveras dessutom AC:n när man kör defrost.
andha45
på alla bilar med klimatanläggning skulle jag tro att ac:n aktiverass vid defrost, alla jag har kört iaf.
Ja
760
JanF
530i-93
Har en toyota här som är 16 år nu. Den har original AC, aldrig fylld, ACn är av i 10 månader per år. Körs bara vid högsommarvärme. Den fungerar ändå perfekt efter 15 år.

Att man med en BMW skulle behöva köra den kostant för att den inte ska paja med en japs klarar sig i 15 år verkar ju märkligt.

Förresten har inte BMW en japansk kompressor .....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.