AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.049

Hur mycket extra effekt (bränsle) tar A/C:n?

Sida 1 av 2
32
57
328i
328i Coupe -95
Hur mycket extra bränsle går det när man har på A/C:n?
Någon som vet eller kollat upp detta?
Tar en bil med A/C åxå extra effekt fast inte A/C:n är i gång, i jämförelse med en bil som är utan?
ACn mår bäst att vara på året runt, du sparar inga synliga pengar på att stänga av ACn under vinterhalvåret som en del gör. vad det gäller besinförbrukning rent praktiskt så är det så liten skillnad att den lätt äts upp av trafikförhållanden där du kanske får stanna en gånger mer än vanligt.
Om du har färddator i din bil kan du noggrant följa bensinförbrukningen där.

MVH // Harris
andha45
Så lite skiljer det inte.

Tyska AMS testade en Opel Astra 1,6 och en Mercedes E-klass, 230 tror jag, häromåret.

En varm sommardag kördes en runda. Opeln ökade från 6,8 till 8,1, Mercan från 8,5 till 9,1.

Naturligtvis mindre på vintern men några procent är det nog.

Avstängd tar den nog 0,5% mer pga högre vikt... vad jag kan tänka mig.
Att det kan öka från 6,8 till 8,1 finner jag som orimligt om testrundan var exakt lika, dvs lika många stopp, samma körstil osv. Jag håller fast vid att trafiksituationen ofta lätt kan äta upp det lilla man sparar på att stänga av AC. Dessutom kan kompressorn börja strula om den inte är igång regelbundet. Så mitt tips är: har du en bil utrustad med ac så använd den för att det finns bilar som är snålare än bmw 328 om bensinförbrukning är det främsta argumentet för ett bilköp.

MVH // Harris
kilroy
Att använda AC tar mer bensin än folk tror. Däremot håller jag med Harris_85 om att den mår bäst av att vara igång...AC på= större bensinförbrukningAC av= större risk för att den felfungerar
andha45
Gäller detta samband även om man (som jag) kör med ac:n på 50% av tiden, och på 50% av tiden.

Somliga säger att det är farligt att stänga av ac:n, det måste vara en överdrift.

Att det är farligt att låta ac:n vara avstängd 15 okt - 23 mars är en välkänd sanning.
kilroy
AC:n fungerar bäst när den är på kontinuerligt enligt min uppfattning. Jag har förståelse för dom som kör med den avslagen under vintern men jag är övertygad om att det förkortar livslängden...
Tux Thunderbird
Det ska sparas rätt mycket soppa för att betala en AC renovering för 15000 spänn :)

/TT

"Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650
andha45
Det är sant, även om renoveringarna ibland stannar på 9300...
jag har hört detta argument många ggr men inte funnit ngt samband, kan det beläggas?
Vi har en Volvo i familjen med original AC (850), efter 9 år fylldes köldmedium på, den gick rätt sällan på vintrarna i början. Alltså 1200 i totalkostnad på 9,5 år.
Hade en Merca 500 som vi sålde för ett år sedan, 93:a, nästan 11 år med original ac utan problem. Avställd flera vintrar.
Om man kör den varannan dag, borde inte det räcka? Det viktiga är ju att den går rätt ofta antar jag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett riktvärde som man brukar använda när det gäller merförbrukning med påslagen AC, är ca 0,5 - 1 dl/milen mer.

Det beror lite på hur stor motor och hur kraftig AC-pump som bilen har.

Det räcker att man "motionerar" kompressorn med jämna mellanrum så att grafittätningen smörjer axeln. AC:n behöver alltså inte vara konstant påslagen av den anledningen!

På vintern stänger AC-kompressorn av sig automatiskt när det blir kallt, annars skulle man få isbildning vid kondensorn mm. Så man kan ha AC-knappen aktiverad året runt om man vill!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
andha45
Jag använder ac:n minst en gång i veckan (sommar alt. avfrostning vintertid, och då lär den ju slås på), kanske med något längre mellanrum höst och vår (lagom temp, ingen fukt, ev. soltak öppet). Det borde alltså räcka?!
Jag har inget emot att alltid köra med ac:n på, vill bara veta om det är nödvändigt. Tidvis använder jag soltaket rätt flitigt, och då har man fått lära sig i 70-talets instruktionsböcker att ac:n definitivt skall vara avstängd.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Det beror väl i hög grad på hur varmt det är. Vid +30 och hög luftfuktighet är den värd varenda hästkraft och deciliter den gör av med för mig iaf.

Jag kan dessutom ärligen inte känna skillnad på motoreffekten om den är på (och inkopplad) eller inte.

Så här års i Sverige tvivlar jag på att ev merförbrukning över huvud taget är mätbar även om den är "påslagen" jämt då den inte lär vara aktiv under särskilt många sekunder per resa med rådande temperaturer.

Så; att slå av den när det är kallt hindar bara kompressorn från att motionera sig då och då och det kan förefaller det leda till att gasfyllning behövs snabbare. Kan inte komma på _någon_ bra anledning alls till att man skulle vilja göra detta.

Att slå av den när det är varmt; tja man KAN ju göra det och köpa en riktigt bra deodorant i stället och duscha oftare och kallt, men deodorant och dusch kostar ju liksom bensin också pengar.

Kanske onödigt att klargöra, men jag gör det ändå; min är påslagen året runt, i alla klimat, ja jämt kan man faktiskt säga :)

Mvh Björn
andha45
Jag kan inte heller känna någon skillnad i motoreffekt.

Inte heller tror jag att någon stänger av ac:n när det är 30 grader varmt för att spara bensin, och istället åker till konsum o köper deo.

I Astran som drar 8,1 istf 6,8 kanske man kan spara genom att stänga av ac:n, men det är nog inte många på detta forum som åker Astra.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På min Volvo 740 118hk märkte jag inte av någon bränsleåtgångsskillnad med eller utan AC på långresor, jag åkte samma sträckor med både AC på och av (manuell AC) bilen hade likvärdigt förbrukning , däremot så gick det "tungt" att köra om när AC kompressorn slog till mitt i omkörningen.
På 528an hade jag den aldrig avslagen på 4år och tror knappast att det går att åka under 0,72 även om jag stänger av AC.
Vid landsvägskörning så gör det kanske inte så stor skillnad när allt snurrar för fullt .

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På ett företag som jag jobbade för förut så hade vi en sån där liten minibuss av märket opel. Med AC påslagen så var det svårt för den att ta sig upp för backen i garaget. Så nog går det åt några hk att dra runt en AC-kompressor en varm sommardag.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag håller med Hasso. Min 525 har på 2800 mil förbrukat 0,91 i snitt. Jag tror inte att det hade blivit så mycket mindre med ac:n avstängd. Funderar man i sådana banor bör man aldrig ha rutorna nere. Man bör också ta bort ev rails och montera så smala hjul som möjligt. Extraljus är inte att tänka på, om någon till äventyrs skulle få för sig att sätta det på en bmw :)

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Beror på vilken modell ni har, har ni variabel pump drar det inte mycket mer, har ni inte variabel så drar det en hel del mer bensin.

På en E34 är det inte vettigt att ha ACn på hela tiden t.ex. Där regleras pumpen bara av/på.
På min Camaro ökade förbrukningen med ca 1dl sommartid. Jag har alltid ACn på. ACn kopplas väl ur vid fullgas?!
Ja
760
JanF
530i-93
Vet inte om den kopplas ur på alla bilar. På min Supra TT så kopplas en massa saker som drar energi ur vid fullgas, t.ex AC för att få all kraft till accelerationen.

På E34 går pumpen oavbrutet med full effekt till det har blivit ca +4 grader i kondensorn, sen slår frysvakten ifrån. Detta gör att pumpen går av och till. Är det +40 ute kan det t.o.m. bli så att pumpen går 100% då den inte når +4 grader. Sen värmer värmeelemenet luften till önskad temp.

Det gör att jag inte gillar att ha den inkopplad 100%. Är det tex 15 grader ute så kommer AC att jobba ned till 4 grader ett tag innan motorm blir varm så luften kan eftervärmas.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Konstigt att ingen känner eller märker skillnad när ac slår på/av?jag känner det tydligt när man åker på plattmark med tempomaten på,man är väl paranoid men känns det gör det.På tex M30in så känns det som 5hk försvinner en sommardag.Men det är det klart värt.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Ja
760
JanF
530i-93
Visst känns det att AC pumpen går i/ur om man ligger jämn fart. Även till och med med V8an. Men jag har ju manuell, åker du automat så är det svårare att känna i/ur kopplingrana
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.