AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
630

Vem säljer lågdammande bromsklossar i Sverige?

Hej,

Jag bytte till vinterdäck i förra veckan, och ägnade därefter en god stund igår med att rengöra mina M-Par sommarfälgar från bromsdamm. Herrejäklar vad originalbromsklossarna dammar på E38:an, jag tror aldrig jag har sett så grisiga fälgar invändigt förut!! Särskilt framhjulen var det ett jäkla jobb att få rena igen.

Surfade därför nyss runt en stund efter mindre dammande klossar. Hittade lite amerikanska forum där detta diskuterades, och i vilka olika keramiska varianter rekommenderades. De som verkade få mest goda referenser hette "Axxis Deluxe Plus", som någon subjektivt sa dammade 95% mindre, och utan märkbar påverkan av bromsverkan. Lät ju bra.

Undrar därför om någon vet om dessa, eller motsvarande, klossar går att få tag på i Sverige, och isåfall var och vad de ungefär kan kosta? Är det månne fler än mig som stört sig på dammet, och gjort något åt det? Någron som sett några negativa biverkningar?

Mvh. /Kjell
Paap Reeder
TaRox är helt OK beträffande dammandet.

MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Många som kör med EBC-belägg säger att de dammar mindre än original (som dammar rätt mycket!).

EBC säljs bland annat hos Autoexperten och Mekonomen.

Nackdelen med de flesta belägg som dammar mindre än original, är att de brukar vara tuffare mot bromsskivorna = större slitage på skivorna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.