AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.514

Stannar plötsligt

Hej,
Först en störning av radio och skärmen släcks plötsligt sen gå allt igång men sen släcks skärmen och motorn dör. Detta händer när man kör en gång per dag... Sen startas bilen igen och allt är OK.
Har en 540 touring -97. Vad kan felet vara, ngn som vet?
Thrana
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Detta verkar nästan vara samma problem som jag upptäckte idag (hände 2ggr), men bilen dog aldrig. Däremot så blev det störningar på stereon och allt blev svart på skärmen samtidigt som xenonljusen börjar blinka, vindrutetorkarna går igång och alla lampor i instrumentet tänds upp. Detta varar i ca 5sek sedan startar allt upp normalt föratt sedan börja igen efter ca 20sek till man stänger utav och startar bilen. Märkte samtidigt att datorn gick tillbaka till tyska men klockan och allt sådant går rätt.

Skulle vara väldigt kul att höra om någon annan råkat ut för detta och vet vad det kan bero på.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Finns det nån "huvudsäkring" på så nya bilar månne? En spricka i den skulle kunna ge såna symptom...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Persson, du måste ladda dit batteri eller byta ut det.
typiskt batterisyntaxerror när det är dåligt laddadt eller någon cell som ger upp.Startmotorn drar ned spänning under den nivå som elektroniken behöver för full funktion, sedan när generatorn börjar ladda så höjs spänningen och det börjar fungera igen.
Detta drabbar även ofta BMWägare" med dålig körprofil" som det heter på BMW språk, dvs korta körningar med många starter som drar ur batteriet som aldrig hinner återhämta sig.
Typiskt 08 syndrom för 540 ägare :)
När kylan slår till så halverars kapaciteten på batteriet och har man sedan ett dåligt skött batteri som inte har 100% som utgångspunkt så är det godnatt.

///MVH Hasso
Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Prefekt, då bär det iväg och köpa ett nytt batteri idag då. Ska man köpa orginal eller duger ett från batterilagret med samma värden lika bra. Har för mig att det är lite svårt att få batterier som inte är orginal att sitta fast p.g.a annan storlek, ivarjefall på e36.

Men bör inte symtomen för dåligt batteri komma lite tidigare, jag hann köra över 1mil innan det började. Men jag är skapligt säker på att det bör vara något med batteriet för båda gångerna hade jag kört bensinvärmaren innan.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Persson:

Antagligen går det att "rädda" ditt gamla batteri med 1-2 dygns lågströmsladdning, gör en konduktansmätning på närmaste verkstad (som har konduktansmätare) men ladda batteriet först.

Köper du ett nytt batteri så ska det också laddas fullt i ~1 dygn innan du börjar använda det, batteriet är INTE fulladdat från affären, det brukar tvärtom ha stått och fått tappa kapacitet ett bra tag...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bensinvärmare också AJAJA då.
Då ska du installera en Defa underhållsladdare som du pluggar i eluttaget om du har nått under den perioden som du kör bensinvärmaren, annars får du snart problem igen.
1 mil 10 minuters körning = ingen laddning av batteriet alls.
Tar som sagt 24 timmar minst att fylla ett "tomt" batteri.
Sedan är inte hållbarheten mer än ca 4 år på de nyare batterityperna. Om man inte laddar dom fullt ett par gånger under minst 24 timmar så det får full kapacitet annars smalnar snart arbetsområdet på batteriet ner.
Så ett nytt 90-100Amp är att rekomendera för vinterns övningar.

Det får plats ett 100 Amp batteri (sitter förmodeligen ett 80)
det är rekomendabelt om du kör bensinvärmare.
Varts blue Dynamic är ett bra batteri, BMWs 90amp passar också.
Lågprisbatterier är just vad dom är, funkar bra normalt , men när tempen kryper nedåt, det är då man märker skillnaden.

///MVH Hasso
Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Hade inte märkt utav problemet något mera under dagen föränns jag skulle hem ifrån jobbet. Då tändes ABS lampan och ca 2sek efter det så tystnade stereon och vindrutetorkarna drog igång, föratt senar åtargå till det normala i några sekunder innan det började igen. Det kan inte ha något med en ABS sensor att göra då? Har för mig att jag läst något inlägg av folke där vänster bak abs sensor även har kopplingar till stereon och vindrutetorkarna.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"Syndromet" kan också uppträda till följd av tomt batteri, nästa problem blir antagligen ryckiga, konstiga växlingar då automaten kräver mycket av batteriet.

Köp en laddare t.ex. Länk + ladda batteriet flera nätter i rad.

Naturligtvis kan du också ha fått ABS-problemet men det kanske bara är lite skit/snö vid sensorn?

Mvh
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Har manuell så det problemet ska jag väll slippa hoppas jag. Är det inte bättre att köpa en rejälare laddare som automatiskt slår över till underhållsladdning när man ändåså är på gång?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En C-tek laddare finns på Clas O ska visst vara bra men kostar hälften av vad en nytt 100amp batteri kostar.
ABS är den mest strömkrävande utrustningen och det är den som indikerar först vid dåligt/laddat batteri. Har även hänt mig vid några tillfällen som inte kör så mycket vintertid.
Blev några 24 timmars laddningar på 528an i våras.
Är ditt batteri från 98/99 skulle jag köpa ett nytt, kolla datumstämplingen på minuspolen.
Men även se till att jag har en underhållsladdare att koppla in så fort bensinvärmaren har använts dagligen.
Nu ska väl inte den gå igång om batteriet har för låg spänning för att säkerthetsställa att bilen startar.

(givarfel ger på ASC/ABS indikering har inget med detta att göra.)

///MVH Hasso
Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Ok, då kan jag räkna bort ABS problem alltså.
Någon som vet om det är värt extrapengarna för ett Varta silver dynamic? Det ska ju ha 30% bättre köldstartstöm än blue
Den lilla prisskillnaden mellan batterierna är ju försumbar om du slår ut det på tex 5 år som batteriet kommer att hålla.
Köp det dyrare och bättre batteriet, det kommer du inte att ångra.
Speciellt inte när det är -25 ute.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Vilket batteri utav dessa ska jag välja?

100Ah Varta blue dynamic ca1500:-
88Ah Varta Silver dynamic ca1400:-

Finns att läsa om dom här Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Glömde BMW orginal
90Ah ca 1500:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.