|
Sida 4 av 28
|
|
|---|---|
|
Thunderbird Jag skrev tidigare ett inlägg om ditt problem med bilen och anser, med den information som jag har i detta fall, att du bör kunna häva köpet. Jag har själv nyligen hävt ett bilköp och det var inga problem. Jag läste noggrant igenom leveransbestämmelserna, konsumentköplagen plus lite information från Konsumentverkets hemsida och hävde sen köpet. Problem för min del var en begagnad bil (BMW) som jag köpte från en bilfirma, som det var ett flertal fel på (märkte det efter ca 5 mil). Efter ett antal avhjälpningsförsök tröttnade jag och krävde att köpet skulle hävas, vilket inte var några problem (jag förlorade inte ett öre på affären). Som jag skrev tidigare tycker jag att du ska ta kontakt med någon jurist som kan hjälpa dig. Börja med att läsa leverensbestämmelserna för ditt bilköp (det är oftast på baksidan av kvittot). Dessa bestämmelser ligger i linje med Konsumentköplagen, en lag som är s.k. indispositiv, dvs. tvingande (en säljare kan aldrig förhandla bort något som står i Konsumentköplagen). Om du meddelar felen / felet inom skälig tid (vilket du gjort) ska säljaren åtgärda felen. Säljaren ska avhjälpa felet utan kostnad eller olägenhet för köparen. Köparen behöver i normalfallet inte acceptera mer än två avhjälpningsförsök för samma fel. Därefter har du som köpare rätt att häva köpet om fallet är av väsentlig betydelse för dig. Som köpare behöver du inte acceptera fler avhjälpningsförsök då felet är av stor betydelse för dig. Bestämmelserna i Konsumentverkets riktlinjer vid bilköp är tydliga; som köpare har du rätt att kräva att felet avhjälps inom skälig tid. Avhjälpandet får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation ett flertal gånger. I ditt fall har du rätt att häva köpet om det är av väsentlig betydelse för dig (vilket det är!). Du ska få tillbaka pengarna du betalade, men eventuellt ett avdrag för de mil du kört. Om du vill häva köpet ska du kontakta en erfaren jurist som hjälper dig. Vissa advokatbyråer kan erbjuda en timmes gratis rådgivning, vilket innebär att du kan presentera hela ärendet för dem och höra vad de anser att du har rätt att göra. Min bedömning, utifrån den information som du har gett, är att bör du kunna häva köpet. Hoppas att det löser sig och att du i slutändan blir nöjd. |
|
|
Thunderbird, tycker det låter märkligt att två kunder kan få så olika bemötande av samma firma??? Jag har oxå läst om 645:an och tycker det är hemskt att det kan bli så på en bil oavsett var den är köpt. Men jag kan inte spekulera i vad som gått snett, och varför jag klarat mig. Hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt till slut. Det kanske är säljarens attityd det är fråga om? Jag vet ju vem jag köpt mina bilar av, hoppas du inte har köpt av samma. Vill inte skriva namn här men kontakta mig på mail så kan vi kolla om det är samma. Fransosen |
|
|
thunderbird: Även om BMW har försökt "kompensera" med vinterdäck så har du all rätt att häva köpet! Mvh |
|
|
Ja nu är det sista alternativet som kvarstår att gå via domstol men de lär bli en lång process! Men men de för bli så tyvärr! Jag fick ett samtal idag från Karl Fröjdh (kundrelation ansvarig för BMW Sverige) i mer än 10 minuter försökte han att övertyga mig att jag ska åka till Borgs Bil och laga kvarstående fel (upprepade minst 20 tals ggr)! Gubben verkar inte förstå att alla deras chanser är förbrukade och att Borgs Bil för aldrig röra min bil igen! Dem har fått så många chanser förut och har inte kunnat fixa bilen. Vad talar just nu för de att helt plötslig ska Borgs Bil lyckas fixa up bilen? Vill dem att bilen ska avdunsta där eller (som stakars Fredriks 645a)? De kunde han inte förklara eller garntera en bekymmersfri bil där efter heller!! Hur många ggr kan man limma ihop ett förstört glaskärl? Commmman BMW, va en man och ta ansvar! |
|
|
Dålig stil av BMW, klart du borde få häva köpet utan att behöva gå till domstol. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| otur................ | |
| otur................ | |
|
Ohh fyy f** så du är också drabbad :-( Jag har en 330iX sedan, tillverkat 06/03 och den har inte varit så bekymmer fri, men den funkar någorlunda bra nu. Har blivit bärgad två gånger på grund av tändspole problem och batteri fel. Även vissa andra delar byts ut, AC modulen, högra backspegeln, gummihandtaget till bagageluckan och ena X-neon lampan. Jag lider med dig thunderbird. |
|
|
Panda.x Var har du köpt din bil i från? |
|
|
Jag önskade att min bil var skruvad i Ryssland!!! -----------------------------> Tyska BMW monteras i Ryssland Ryska bilar har dåligt rykte, men i ryska Kaliningrad, på andra sidan Östersjön, bygger tyska BMW personbilar som sägs ha högre kvalitet än de bilar som byggs hemma i Tyskland. En förklaring är att många i personalen är välutbildade militärtekniker som blivit över när det ryska försvaret hårt har skurits ner. -Där på andra sidan muren och stängslet, säger Rolf Böttner, BMWs platschef i Kaliningrad och pekar, där ser ni ett normalt Ryssland, med hierarkier, kaos och buller, men här inne hos oss är det ordning och rent, som i en bilfabrik i Tyskland. Rolf Böttner är den ende tysken i BMW-fabriken och han basar över 200 ryska bilarbetare som monterar ihop 2.500 bilar om året, alla säljs i Ryssland. Det är affärsidén. För västbilar som till minst 30 procent tillverkas i Kaliningrad slipper de höga ryska importtullarna. Dessutom är produktionskostnaden här 15 procent lägre än hemma i Tyskland, trots att varenda del till bilarna, från enkla muttrar och packningar, skeppas hit med båt från norra Tyskland. Fabriken ligger i ett trist och nergånget hamnområde, på gården finns en testbana som väl motsvarar hålen i ryska gator och vägar, varje bil härifrån utrustas med ett dålig-väg paket, stötdämpare och fjädring som tål mer stryk. Inne i monteringshallen finns inte ett spår av rysk oreda och smuts, det är som att komma in i en urfabrik med minutiös ordning, det är rast, vid bandet sitter två av arbetarna som är djupt religiösa, och läser bibeln. Rolf Böttner vill, eller kan inte, diskutera uppgifter som säger att BMW-bilarna som levereras från Kaliningrad har färre fel än de som byggs i Tyskland, men det syns att han är nöjd med ryktet. Hans bilarbetare är kvalificerade, många har ett förflutet som tekniker i det ryska försvaret, därifrån kommer också tolken Juri Schamsutdinow som berättar att han efter språkstudierna arbetade som tolk hos dom ryska trupperna i det gamla Östtyskland. -Språksvårigheter, mentalitetsskillnader, visst var det svårigheter när vi kom hit, säger platschefen Böttner, men om det inte hade blivit lönsamt, då hade vi lagt ner. Jan Mosander var Ekots reporter i Kaliningrad. Länk |
|
|
Thunderbird: synd att du köpte din bil från borgsbil ... jag har oxå hört mkt skit om dem samt upplevt.... efter mina erfarenheter ska man köpa ny bmw eller begagnad så gör det i Bmw group stockholm. Men lämna inte in bilen där för sevice eller rep. Säljarna är ++++++++ men service&reservdelar---- Skall ni lämna in bilen gör det i Bilcentralen i segeltorp ...jävligt schysst personal samt duktiga och jävligt jävligt schyssta bilmekaniker....lämnar alltid bilen där..det bmw group i solna har nekat som gick i garantin har det haldrig vart ngn tjafs i bilcentralen... BMW M-POWER |
|
| Thunderbird. Ok. Vad jag vet så tar det upp till 3 månader att få en bil levererad från det datum man beställer. Det låter ju som något tragiskt blev fel redan där har inte deras verkstad funkat bra heller eller? hur många dussin gånger har bilen vart där utan att felen är lösta? | |
|
GINO & Asken: De kan man lugnt säga, allt har gåt fel från början tills nu, ingenting har stämt efter beställningen:-( Tre gånger hos Borgs Bil + 50 tals telefon samtal och där efter har jag vägrat att besöka dem på grund av att Borgs bil inte har hållit sina löften en enda gång! Sen har jag varit hos Bilcentralen i Nacka & Segeltorp för andra reparationer. Jag undrar om jag har fått en ny bil eller inte? Jag misstänker att delar har plockats in från demobilar eller tidigare skräpbilar! För att jag inte har set röken av en ny bil hittills! Jag vet inte vad ni kallar en sådan bilaffär för? |
|
|
Thunderbird: hade du vart i usa och detta hade inträffat inte nog med att du skulle ha fått ny bil dessutom minst soppa för ett halvår oxå.... men här i sverige får du en klapp i ryggen med en lapp som de står "tack dumme konsument" jag blir så j-vla förbannad när ja tänker på det som har hänt dig, för att det kan hända vem som helst... nästa gång e det kanske din tur!!!! Jag hoppas att du får tillbaka dina stålar , spottar på dem kräken o drar o köper en annan bil (vad som helst förutom bmw) jag skulle ha gjort så iaf. kan inte sponsra sådana företag som beter sig på det viset ...... BMW M-POWER |
|
|
Lite tillägg på delhistorien om 645an som försvann. Bilen hittades på Arlandas långtidsparkering nyligen mer eller mindre felfri. Bilen hade blivit nyckelkörd med xxxxxnyckeln x antal mil. De bevakningskameror som finns på parkeringen lär nog innehåll kul ting enligt vad jag förstår:)) Rätt brukar alltid bli rätt. Mvh Asken |
|
|
Hoppsan, luktar lite FB med andra ord?.. // Jim Profit |
|
|
Vad har hänt med de andra bilarna som "försvunnit" ifrån Borgs då? Det är ju inte bara denna 645an. /RS2 |
|
|
Appropå transportskador av nya bilar från fabrik. Jag jobbar till sjöss på en lastbåt som kör rullande gods. Ibland billaster. Båten är igentligen inte avsedd för billaster så vi får in ca 320 bilar osurrade alternativt ca 270 surrade bilar (Bilbåtar tar ca 5000-6000 bilar). En del bilmärken har som krav att deras bilar alltid skall surras, BMW är dock inte en av dem. Det är alltså upp till Kaptenen ombord att bestämma om bilarna skall surras eller ej, vi kör naturligtvis så mycket osurrat som möjligt för att få in så mycket last som möjligt. Jag kan säga att cirka 2-3 bilar av 320st får lackskador varje gång som vi har kört bilar. Sen är det en annan historia om hur bilstuvarna behandlar bilarna den ca 500m-1km som de körs från uppställningsplattsen till fartyget. Allt för offta (framförallt motorstarkare modeller) varvar de skiten ur dem (helt nya bilar med att par km på mätarn...) |
|
|
Jim Profit: va betyder "FB"? |
|
|
FB = Försäkringsbedrägeri. Vill passa på att säga att jag inte påstår att det är det men det verkar ju lite märkligt om bilen tagits med nyckel. // Jim Profit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.