AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
113.194

BMW 330i-03 som har bärgats 5ggr hittills.

Sida 25 av 28
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Det är nog snarare så att E90 kommer att dras med fler barnsjukdomar än E46. Historiskt så brukar bilar med mer elektronik inbyggt klara sig sämre än sina äldre syskon. Ändå tycker man att en 03'a E46 borde vara i princip helt felfri då den har varit med ett tag, men tydligen inte. Min gissning är att E90 kommer att dras med barnsjukdomar i åtminstone 3 år till, om än i mindre utsträckning ju äldre modellen blir. Sedan kan man ju fråga sig vad som ska betecknas som barnsjukdom. Min åsikt är att allt som inte uppfyller sitt krav på livslängd är en form av barnsjukdom. Bussningar i framvagn som blir glappa efter 5-6000 mil, bromsskivor som slår sig efter 3000 mil osv. är väl egentligen också en form av barnsjukdomar.
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Denna tråd verkar vara en evighets tråd, kommer den någonsin ta slut? =)
svintoleffe
Om nu e-90 skulle vaar så dålig, då tycker jag det är knepigt att dom har dragit om mercedes med just den serien.=))

Länk Bimmern
MVH Leffe
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Svintoleffe>>
Jag vet inte hur din erfarenhet av fabriksnya bilar är, men faktum kvarstår, dom flesta nya bilar får problem med någonting, speciellt om dom är fullproppade med elektronik. Möjligtvis om du köper en fabriksny Japan så kan du klara dig. Sedan är inte barnsjukdomar och småtrassel det samma som en dålig bil.

MB har haft problem ända sedan rosten kom med C-klass nån gång i mitten av 90-talet. Sedan hoppade samma problem vidare till E-klass, känner flera med relativt nya E-klass (01,02) som har gravrost. Senare C-klass är enligt många av dess ägare nått av det sämsta som funnits beträffande kvalitet. MB har ju gjort vissa desperata försök att hålla kvar kunderna med 30-årig rostskyddsgaranti och en massa Goodwill mot rostproblemen som kostat åtskilliga miljarder. Att BMW gått förbi MB ser jag inte som nått konstigt då MB levt alltför länge på sitt rykte från fornstora dagar med gamla E-klass och S-klass, från typ 92 och tillbaka i tiden. Det är ju rullande kassaskåp om man jämför med dagens MB.

Att E90 skulle vara en dålig bil tror jag absolut inte, men visst dröjer det ett par 3 år innan man får ordning på småstrul. Det räcker du läser dom olika testerna som gjorts i fackpressen så kan man läsa om dörrlister som lossnar osv. Men sånt drabbas alla nya bilar av i mer eller mindre omfattning. Själv drömmer jag om en 130i efter att ha köpt senaste AMS tidigare idag. Lika snabb som M3-E36 runt racerbanan men ändå en "vanlig" bil som inte kostar mer än en "vanlig" bil.
Hälge:

Mina ärenden har varit under damernas händer! Men Ordföranden hette Anders E. som fattade senaste beslutet!

********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% *********
När MB har fallit på marken och BMW har fått stjärnans plats. Nu gäller att BMW bevarar denna position. Men frågan är hur länge det kommer att dröja innan dem faller tillbaka?

Enligt denna artikel försöker BMW att förbättra sig! Detta ser jag som en positiv steg för BMW:s framtid.

Intel utvecklar standard med BMW

Amerikanska elektronikjätten Intel och tyska biltillverkaren BMW ska ta fram en gemensam industristandard för att få elektroniska prylar att fungera i bilar, enligt uppgifter från Ny Teknik. Intel och BMW vill förändra det faktum att elektroniska produkter har svårt att fungera tillsammans med bilarnas elektronik.
Målet för samarbetet är att musikspelare, bilnavigatörer, mobiltelefoner och andra prylar ska gå att använda tillsammans med bilens elektronik, som exempelvis ljudanläggningar och färddatorer.

Källa:
Länk

Ändå ganska skönt att BMW erkänner att dem har problem och vill åtgärda dem!

Felfria bilar har dem inte idag i alla fall!!
Helga
Till TB:
Lite offtopic men.........varför skriver du "dem" och inte "dom".
Det stör mitt estetiska sinnelag för en modern god svenska.

//Helga
Till Helga:

Varför använder du en massa punkter i mitten av meningen? Torde störa ett estetiskt sinnelag mer än felaktigt användande av "dem". :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ipod and deadbattery på E46 är tydligen sånt som händer finns noterat i
"service round the table subjects" menyn hos BMW!

///MVH Hasso
Länk
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Nu är jag lika barnslig som några andra, men är inte "dom" talspråk och "dem" skriftspråk?
Kanno någon af derom giva svarsmål i denom svåro frågosak?
"dom" är talspråk för "de" och "dem". Numer används oftast "dom" i mindre officiella sammanhang - typ mejl, chatt, sms och forum.
No
9
Noctem
330i -01 (E46)
den 1 pron. den n. det; gen. dess; pl. de
el. vard. dom ; gen. deras, objektsform dem,
vard. dom

Alltså precis som Tomas säger är dom mer vardagligt, alltså ofta i skrift när man t.ex. skriver ner en dialog eller vill ha en mer enkel framtoning på texten. Normalt används de eller dem i skrift men båda formerna är korrekta.

Niklas
Dem - vulgaris kan fluktas i utkanterna av tätbefolkade urbana kongregationer. Det gäller att hänga med i tiden. Håll hårt i hatten heter numera håll hårt i "sterion". ;) ... --- ...
Ursäkta om jag stör i eran grammatikundervisning....

svintoleffe:
Att E90 drar förbi C-klass kan delvis bero på att C-klassen är snart 6 år gammal och E90 är snart 1 år gammal..... Kan det möjligen vara så att MB-ägarna väntar in den nya C-klassen som väntas komma nästa år...?? Då KAN det bli lite tuffare för E90/E91..... vem vet??

___
Slippa-bli-blåst-guiden för dummies: Länk
svintoleffe
Den drar inte bara förbi c-klass, utan bmw har helt gått om MB totalt.

Om ni tror en japan funkar bättre, då garvar jag baar, kolla mithbushi, deras GDI motorn, den som skulle var så bra, visst den drar skit lite, men problemen med den motorn, dom är hemska, o dom kan inet laga dte felet heller.

Länk Bimmern
MVH Leffe
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
SvintoLeffe>>
Kolla alla undersökningar som görs årligen av Motormännen, Vi Bilägare. Kolla ägarnas synpunkter i AMS, kolla Bilprovningens statistik. Alla säger samma sak, Mazda, Toyota, Lexus m.fl. japaner ligger i topp. Jag köpte själv en fabriksny Toyota 2001, körde 3 år 7000 mil och det absolut enda jag gjorde med bilen var byte av en trasig glödlampa i skyltbelysningen till en kostnad av 7 kr. Kunde du inte hitta nått bättre än Mitsubishis GDI-motor? Lite bättre kan du allt, eller det kanske är det enda felet du hittar på en japansktillverkad bil?
svintoleffe
Tomas,

Du förstår att min farsa var det som hade mitsubushi, med gdi motorn.

Så o komma o säga att jag inte hittade något bättre det gör dåligt tycker jag.

Det vcar hans andra bil, som han hade problem ifrån det företaget, det var allt ifrån gnissel i baksätet till att han fick programmera om motorn o byta en liten elmotor i dne, o dte gjorde dom 5 gånger böt dom motorn, i dne, 9 gånger fixade dom program varan, i den, o inte blev dte bättre av det.

Sen efter det, då gick han o köpte en hynda santa fe som jag ordnade åt honom faktist.

Dom lider av en sak som alla ska kolla efter, o det är att på en del bilar, så krånglar 4-hjulsdriften, men framför allt, så spricker olje filtret på dom, på grund av att dom snikade med oljefiltren, så det är en rekomendation, som jag kan ge, kolla olje filtren.

Suzuki, kan vi ju ta, dom lider av att bakhjuls lagren pajar, bageluckan fryser för minsta lilla, lika gälelr handbromsen..

Nöjd.?

Länk Bimmern
MVH Leffe
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Hyundai? Är den Japansk?
Suzuki, är det Swift från 89 du syftar på eller?
Det är bara att inse, ska man ha en bil som fungerar så är det en Japanare som gäller. Toyota, Lexus eller Mazda, dom är utan konkurens.
Jag köpte en 2 år gammal Mazda 323 som hade gått 14000 mil som budbil i Stockholm och behöll den i 8 år och sålde den med 24000 mil på mätare. Mina reparationskostnder uppgick till 1 700 kronor. Naturligtvis bortsett från slitdelar som batteri och avgasrör. Den var enormt driftssäker. Däremot var den inte rolig att köra, bullrig, obekväm och så slö att man tänkte sig för innan omkörningar. Mina erfarenheter av BMW är annorlunda. Roliga och bekväma men med en tendens att behöva verkstäder lite oftare än min och anhörigas Mazdor. Jag har dock ingen lust att byta tillbaks. Fast om Lexus tar fram en större kombi, så kommer jag nog att titta på den. För mer information om bilars hållbarhet läs bilprovningens "bilens svaga och starka punkter" (eller ngt liknande" eller besök bilprovningens hemsida, där en del information erbjuds.
svintoleffe:
Om du vill smutskasta japanska bilar: säg att de är tråkiga och opersonliga...... Inte att de har dålig kvalitet, eftersom de i stort sett aldrig går sönder...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.