|
Sida 22 av 28
|
|
|---|---|
|
Till skillnad från dig Anders, så är jag inte naiv. Jag tar inte hans parti bara för att det är en BMW (att tro det är ju inte naivt ialla fall...) Bäste Anders... |
|
|
Bara för att ARN har beslutat si och så, så ska man väl inte lägga sig ner och dö för det??? Killen kanske inte va nöjd med dealen, han kanske vill strida vidare, han kanske känner sig BLÅST på en helt ny bil. Frustrerad minst sagt. |
|
|
Jag tycker många hakar upp sig på "dealen", man kanske känner en viss form av avundsjuka för det "fina" erbjudande T-bird erhållit, vad vet jag?! Men en bil som krävt bärgarens tjänster så många gånger och som inte lyckats bli lagad måste väl vara den stora grejen med denna historien? Vem vet, T-bird kanske sitter på pengar som tillåter 5 nya E90'is kontant så han inte finner erbjudandet intressant utan ser hela historien som en principisak. Alltså ett ifrågasättande av både bilmärket BMW och dess återförsäljareorganisation med tillhörande reparationsavdelning. Jag tycker själv det verkar märkligt att man inte lyckats fixa bilen med så många försök på sig. Uppenbarligen så finns det felfria 330 så felet kan inte vara på linan i fabriken, därmed borde felen kunna lagas, men så har ju uppenbarligen inte skett. Så skit i alla uppgörelser, huvudproblemet måste ju vara varför inte bilen kan lagas på ett tillfredsställande sätt. |
|
Helga |
Jag tror inte så mycket på måndagsbil men däremot att det finns måndagsverkstäder. Och tydligen så har TB råkat ut för en sådan. Tror oxå att BMW (läs Borgs) idag ångrar att de inte bytade ut bilen direkt! Måste ju ha gått att få tag på "ny" 330 E46 vid den tidpunkten och så hade man inte solkat ner BMW och sej själva. Att få se sin nya 330 bärgad 8 ggr skulle göra mej kvalificerad för psyket. Och TB skulle ALDRIG tagit emot 4 vinterhjul. Fis i rymden ja! //Helga |
|
Helga>> Jag håller med dig! Vad är det för !&"%¤)(/ inkompetenta mekaniker som inte kan laga fysiska fel på en bil. Att man ibland misslyckas med att åtgärda defekter som kräver skarpa sinnen kan jag ha förståelse för då vi alla använder våra sinnen olika. Men ett fysiskt fel, t.ex. en bil som stannar utan orsak, det ska en mekaniker lösa annars borde han inte jobba där han gör! |
|
|
Konstigt att man kan få igen pengarna för en sketen brödrost upp till 2 år om den visar sig vara skit, men en riktig värdelös biljävel för 400" då är det tvärkört. Skulle också ha bett dom stoppa upp däcken i röven undrar vad det kostade bmw max 8-9". Tänk om han redan ligger på gränsen inte så lätt att hosta upp 60 papp då inte. |
|
| Good point mattias h | |
|
mattias h - du tycker det är konstigt att man inte kan få igen pengarna för "en riktigt värdelös biljävel". Ditt påstående illustrerar tydligt det problem som gång på gång dyker upp i denna tråd. Problemet, som jag tidigare har försökt att förklara, är att du (och många med dig) - utan kritiskt tänkande - utgår från att T har rätt i sina påståenden. Du utgår från att bilen är värdelös. Du utgår från att alla fel som gjorts gällande är korrekt återgivna och att de stämmer. Nej, är det möjligen någon som har en länk till ARN:s yttrande? Jag tänkte beställa det tidigare men har helt enkelt glömt bort det. Det skulle onekligen vara intressant med en mer nyanserad bild av det inträffade. Att så förutsättningslöst ställa sig på en sida utan att lyssna vad andra sidan har att säga är allt annat än trovärdigt. |
|
|
Bara att bilen har blivit bärgad 8 ggr räcker gott för mig. Det är bara se i bmw:s egen tidning så märker man direkt vilken typ av kunder dom helst vill ha sen är det nog ingen fördel att TB är utläning heller. Som sagt hade han varit en blekfet östermalms gubbe skulle nog problemet varit ur världen för länge sen. |
|
| Lite off-topic: jäkligt snygg bil du har mattias! | |
| Tack för det Mixtus! | |
|
Håller med mattias h igen. Bara det att den har bärgats åtta gånger... |
|
|
Tycker man fokuserar lite väl mycket på "bärgning 8ggr". Om jag inte minns fel så är det pga att batteriet är slut i samtliga fall. Det är bara att fortsätta på liknande sätt så kan man lätt komma upp i tvåsiffrigt antal bärgningar. Känns inte som Thunderbird gör så mycket själv för att lösa problemet, har bilen någongång satts på underhållsladning tex? Man kan få vilken bil som helst att dra ur batteriet genom att utsätta bilen för en körprofil som den inte alls är tänkt för. Varför gå till ARN om man ändå inte tänker följa deras beslut? |
|
|
Men hallå! 6-7ggr har den bogserats för att batteriet var tomt! Det säger ju Thunderbird själv. Om det nu hade varit så mycket fel på bilen så hade väl en organistation som ARN, som är till för att skydda privatpersoner från att bli lurade av företag, "dömt" till fördel för TB. Som sagt. ARNs beslut skulle vara intressanta att lägga läs och återge i denna tråd. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
BjörnB : "Man kan få vilken bil som helst att dra ur batteriet genom att utsätta bilen för en körprofil som den inte alls är tänkt för." Kan du upplysa oss om vilken körprofil det kan vara fråga om? Är inte BMW riktiga körmaskiner som ska tåla en hel del!? Det är väl därför man lägger upp 400k för att få valuta för pengarna! Annars så kan jag väl lika gärna köpa en Micra. |
|
|
En körprofil av typen 2km varannan dag drar ur ett batteri ruskigt fort. Inga konstigheter med det. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Andre, kör extremt korta sträckor tex. |
|
svintoleffe |
Man brukar säga så här oerhört korta kör sträckor, samt typ under vinter hallvåret, elelr i sommarens hettam, fläkten på för fullt, då försvinenr strömmen i batteriet väldigt väldigt fort kan jag meddela. Sen kan man inte låta en bil i dagnes läge emd all elektronik, stå i ett par par dagar ibalnd en vecka utan o röra den, dåd els larmet tar ström samt andra saker. Oså när amn sätert sig i bilen o den startar, så komemr man en liten bitt, inna data boxen oa llt har hunnit suga ur den lilla ström som finns, vipps, så är strömmen slut o där står man. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Svinto, om du väl fått igång bilen så är det väl inga problem? Startmotorn är väl den särklass största strömförbrukaren och spelar inte i samma division som en databox. Annars håller jag med om vad du skriver. Racerbilen: Länk |
|
|
Jag har precis tagit del av ARN:s avgöranden, se utdrag nedan: ---------------------- 1. Det första beslutet är daterat 2004-09-06. Här några utdrag: YRKANDEN: AF har yrkat hävning av köpet och återbetalning av hela köpeskillingen. Han har även yrkat ersättning med 11 000 kr, varav 10 000 för mistad inkomst och 1 000 kr för utlägg för telefon m.m. Därutöver har yrkats ränta enligt konsumentköplagen. NÄMNDENS BEDÖMNING: Nämnden konstaterar att parterna den 11 december 2003 träffat en förlikning varvid AF förklarat sig var till fullo nöjd med bilen och den kompensation han erhållit. I ärendet har inte framkommit någon omständighet som utgör skäl att frångå överenskommelsen. AF kan således inte göra gällande de fel och dröjsmål som omfattas av förlikningen. Som AF påpekat är den konsumenträttsliga lagstiftningen visserligen tvingade till förmån för konsumenten. Inget hindrar dock att konsumenten i en konkret tvist avstår från en rättighet som följer av lagstiftningen, exempelvis genom förlikning. Av de uppgifter som parterna lämnat framgår att det efter det att överenskommelsen träffats uppstått fel i en tändspole och i en nyckel. Såvitt framkommit har felet i tändspolen avhjälpts. Kvarstående fel i nyckeln utgör inte skäl för hävning. Yrkandet därom kan därför inte vinna bifall. Däremot har AF rätt att få felet avhjälpt av bolaget utan kostnad. I den delen skall således talan bifallas. ---------------------- 2. Det andra beslutet är daterat 2004-10-18. Här några utdrag: YRKANDEN M.M.: Nämnden avgjorde den 6 september 2004 ärende 2004-2394. I beslutet avslogs AF:s yrkande om hävning och ersättning. Som skäl för beslutet angavs i huvudsak att parterna träffat en bindande överenskommelse, vari AF förklarat sig till fullo nöjd med bilen och den kompensation han erhållit. Nämnden fann därför att han inte kunde göra gällande de fel som omfattades av överenskommelsen gentemot bolaget. Nämnden konstaterade att det uppkommit två nya fel efter överenskommelsen, varav ett avhjälpts. Det kvarstående felet, i en nyckel, utgjorde enligt nämndens bedömning inte grund för hävning. Nämnden rekommenderade dock bolaget att genast avhjälpa detta fel. AF har den 15 oktober 2004 begärt att avgörandet skall omprövas, se bilaga. NÄMNDENS BEDÖMNING: För att nämnden skall kunna bevilja omprövning krävs i ett fall som detta att någon av följande villkor är uppfyllt: 1. Parten åberopar omständigheter eller bevis som inte tidigare har åberopats och som kan antas leda till en väsentligt annan utgång i ärendet. Parten måste samtidigt göra sannolikt att han eller hon inte tidigare har kunnat åberopa dem. 2. Avgörandet är uppenbart oriktigt på grund av ett klart förbiseende eller misstag från nämndens sida och rättelse av beslutet inte kan göras. Nämnden kan inte finna att något av villkoren för omprövning är uppfyllt. AF:s begäran om omprövning kan därför inte bifallas. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.