|
Sida 21 av 28
|
|
|---|---|
|
@Andreas Det är en lång grej men här har du några "smakprov". Bilen var (jag säger "var" trots att den antagligen fortfarande finns någonstans...) en Saab 9-5 kombi 2,3t -00, nyköpt på Svenska bil i kungens kurva (som då hette Klintberger & Way eller nåt liknande) för knappt 300 tkr. Alla felen berodde inte på bilen, Saab-mekanikerna gjorde också sitt "bästa". - lampor gick från första dagen mer eller mindre varje vecka. Efter ett tag kontaktade jag Saab och frågade om det verkligen var normalt att byta lampor veckovis men jag fick inget vettigt svar. Vid nåt tillfälle (i samband med service) gjordes en felsökning men som väntat hittade man inget - varje vinter fick jag byta dörrlås på bakdörrarna. De frös så fort det var under 0 grader och gick sönder när man (försiktigt) försökte öppna dörrarna. Snyygt jobbat för en "svensk" bil! Saab hade för övrigt ingen lust att låta det gå på garantin eftersom man menade att man utfört sitt jobb korrekt... - jag hade ett oljeläckage (ja, det var den beryktade modellen med felkonstruerad lättviktsmotor...) som Saab först lyckade täta efter 5 (!) reparationer. Faktum är att läckaget förvärrades för var gång Saab-mekanikerna hade varit i farten. Man undrar hur de "kvalitetssäkrar" sitt arbete. Till slut, när jag hade blivit riktigt förbannad, "lyckades" man i a f få slut på eländet - efter inbrott med trasig sidoruta "glömde" Saab-mekanikerna ett antal verktyg i dörren. När jag vid service påpekade att det lät märkligt från dörren när den öppnades och stängdes kollade man och "hittade" de kvarglömda verktygen... - efter en service (som kostade mig 5000 kr) låg oljelocket löst i motorrummet - fick bilen repad vid ett antal tillfällen. När Saab (lackverkstan i Fittja, som dessbättre inte längre finns, tror jag) hade lackat om bilen var det mer repor på den än när jag lämnade in den. Jag frågade om det verkligen skulle se ut på det sättet, och fick svaret att det "aldrig blir riktigt bra när man lackar om bilar manuellt". Hmmm... Efter att jag hotade med stämning lackades den om och visst gick det att undvika repor... - vid en annan omlackering (denna gång lackverkstan vid Globen) monterades bakluckan fel vilket ledde till skavskador och efter något år rostangrepp. En polare som tittade på bilen konstaterade att bakluckan var felmonterad. Jag tog kontakt med Saab och de "erkände" att de antagligen gjort fel men ville inte stå för kostnaden eftersom det hade gått för lång tid innan jag hörde av mig. Efter en evighetshistoria med 50 mail, telefonsamtal, etc fixade Saab dock felet - droppen kom sen när jag var med familjen på skidsemester. Då stannade bilen helt plötsligt bara uppe i skogen i norrland. Då fick jag nog och sålde skiten (ursäkta språket men det är verkligen träffande i det här fallet) Några slutsatser jag drar: ALDRIG mer en Saab (det var min 3:e Saab och bilarna blev egentligen bara sämre och sämre) och ALDRIG mer en kontakt med en trött. oproffsig verkstad i Stockholmsområdet (möjligen är Stockholmsverkstäderna för andra bilmärken bättre men jag tänker i a f inte ta risken). Jag försökte verkligen göra den här historien kort (-: Hälsn Per |
|
|
Hoppas verkligen inte thunderbird får byta in sin 330. Folk gnäller som fan när företag inte följer ARNs beslut...men ska inte konsumenter göra det då? Har ARN beslutat att TB har fått en rimlig kompensation i och med däcken för 28 000:- så är det nog en rättvis bedömning. Här får vi bara höra en sida av historien av någon som har ett egenintresse i att hålla historien vid liv. Because it’s on the Internet, it has to be true! |
|
svintoleffe |
ARN. Nämnden avslog köparens krav på att köpet skulle hävas, att säljarens gest med fyra nya vinterhjul - värde 28 695 kronor - var tillräcklig kompensation för besvären. Det var ARNs beslut, jag har tigt det ifrån expressen där hans bil är med i. Länk Bimmern MVH Leffe |
|
Hur rimligt låter det då? Låt ARN köra bilen så att dom fattar va det handlar om. Vinterdäck för 28 695...kontra en bil för 390 000...tänk på det ni. Ni som inte befinner er i denna sits kan omöjligt veta hur det känns. Det är en sak att skriva om det, en helt annan femma att uppleva det. Skandal... |
|
|
George.K: Om det finns en beslut och en nämd(ARN) som finns för hjälp till de som behöver hjälp så har de lagt ner tid och arbete för att hjälpa kunden. Och nu har det kommit fram till att det är en rimlig ersättning detta strycks även av en Jurist på föreningen M. |
|
|
Ok, dom kanske har lagt ner tid på det, ok en jurist kanske har hjälpt dom att komma fram till beslutet. Men nu ska jag fråga dig Starre, hade du gått med på denna deal om du hade drabbats av alla dom här felen? |
|
|
George.K: Då jag inte har all fakta som hur köpet gick eller hur/när de felen uppstod så kan jag inte svara på din hypotetiska fråga. Däremot så känner jag mig tillräckligt på läst av div inlägg och har läst artikekln(expressen) för att kunna uttala mig om beslutet som gjordes av ARN och en Jurist på M. |
|
|
Jag kan bara reflektera till mina åsikter, till mina ståndpunkter, jag kan inte tvinga nån att tycka som jag. Men hade det varit jag, hade inte låtit mig köras över på det här sättet. Bästa sättet...Ring Sverker.. |
|
|
George.K: Vad kan Sverker göra som inte ARN och en Jurist redan har kommit fram till? Tror du att Bmw Sverige kommer att ge vika för de krav som Thunderbird ställer? Vad kommer då att hända låt mig återigen få citera utifrån artikeln: Citat från expressen: Han fick en ny bil ska jag också ha I denna tråd finns det en person som hade problem med ett annat märke där ville kunden ha liknande vilkår som Thunderbird ställer. Det företaget ville inte ställa sig på kundens krav de hade säkert då oxså ev hamnat i samma sits dvs om han fick en ny bil ska jag oxså hade det. Detta skulle i så fall bli krav från flera inte bara i en litet land som Sverige utanifrån länder med 10ggr omsättning och då blir det väldigt dyrt för bil företaget oavsett om man heter Bmw eller Volvo. Det blir nästan som ett prejudikat eller en kotym i branschen och jag tror inte att bil branschen skulle klara av det utan att andra blir drabbade i form av högre priser då deras aftersales kost skulle stiga i skyarna. |
|
|
Jag håller me dig Starre, det ska inte bli tal om prejudikat. Men det finns faktiskt extrema fall, och extrema fall skaman ta hänsyn till. |
|
|
Det var intressant att fråga den andra sidan lite frågor och få en bild från 2 sidor. Sen vad som är rätt och fel det är en annan sak. Jag hade personligen svarat för länge sen. "Stopp hallå!" Det finns människor bakom varje beslut och detalj. Den som säger att thunderbird inte har fått hjälp att lösa sina problem på alla de upptänkliga sätt man kan tänka sig. Thunderbird: Har Bilcentralen, Borgs och Solna samt BMW gjort något rätt överhuvudtaget? Är bilen finansierad eller kontantbetald? Om du ahr ränteutgifter som står och tickar dessutom menar jag. Oväsentligt att svara på om du inte vill. Asken |
|
|
George.K: Vid extrema fall vilket jag betvivlar att detta är så tror jag inte att det bästa var/är att vända sig till expressen eller olika medier, för att komma till en bra lösning för alla parter. Jag själv har varit föremål för ett fall där jag och ett stort företag(nett omsättning ca:11.7miljarder skr) kom fram till en bra lösning för alla parter utan att blanda in medier. Detta tog säkert ca:1.5-2år innan vi hade en lösning det tar tid när man agerar mot större företag. |
|
| Håller med till viss del där asken. | |
| vad är extrema fall för dig starre? | |
|
George.K: Återigen det är svårt att avgöra sådana hypotetiska frågor som du ställer i falla i denna topic. Men jag anser inte att detta är ett extrem fall som skulle rättfärdiga Thunderbirds krav utifrån den fakta som har kommit fram u denna tråd. |
|
|
Problemet - George.K - är att vi i denna tråd hela tiden har hört T's version om och om och om och om och om igen. Hela tiden hans version av det inträffade. Alltid hans reaktioner, hans subjektiva bild, hans känslor, hans syn, hans upplevelser. Jag har inte läst ett enda inlägg av någon från BMW i denna tråd. En väsentlig skillnad är således att i ARN fick BÅDA parter möjlighet att yttra sig. BÅDA fick kommentera; BÅDA fick ge sin syn på det inträffade. Därefter samlade ARN upp pusselbitarna och gav ett yttrande. Därmed fungerar ARN som en oberoende tredje part. Det jag tycker är så anmärkningsvärt att så många utan förbehåll ställer sig bakom T's ensidiga och - som jag uppfattar det - onyanserade kritik i denna tråd. Ingen rök utan eld kanske någon säger. Visst, men här talar en hel del för att fjädern blivit till en hoppande jättehöna. |
|
|
Håller med Mixtus. Jag är dessutom övertygad om att det är "ogynsam körprofil" som ligger bakom 95% av problemen med bilen. Bilarna är inte byggda för att köra låt säga 2km var annan dag. Då tar batteriet slut och dom mest fantastiska elfelen dyker upp. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Men hallå gubbar!!! Jag har haft ett 15-tal olika bilar, båda gamla häckar och fabriksnya. Har säkert kört 40.000+ mil under 15 års körkortsinnehav, och peppar peppar, jag har ALDRIG behövt tillkalla en vän eller bärgare för vare sig starthjälp eller bogsering! Hade jag betalat nästan 400.000:- för en fabriksny bil och behövt tillkalla bärgare 8 gånger och man på verkstad inte lyckats laga bilen dess emellan så hade min besvikelse inte haft några gränser! Vissa gnäller på en SAAB som blir repig på verkstaden, tänk då en bil som behöver bärgas 8 gånger. Man har hört om skräckvisioner om både SAAB och Volvo, kanske inte så konstigt när 80% är tjänstebilar och märkena är Sveriges mest sålda, då blir det scenarion ibland eftersom mekanikerna anser att "det inte är så noga med den där tjänstebilen". Men kör man ett premiummärke som BMW, och som kräver 8 bärgningar, då får man vissa funderingar, vad är det som är så svårt att laga? Måndagsex i all ära men även ett sådant måste ju gå att laga! |
|
|
Det är ganska uppenbart att vi bara har hört Thunderbirds sida av det hela. Kanske finns vissa saker han kunnat göra annorlunda. Jag är med på det oxå. Men när en bil har behövts bärgas åtta gånger och allt fortfarande inte är åtgärdat, då är 4 vinterdäck som är värda 28 695 i kompensation värda en fis i rymden, och nu är det bara min åsikt... |
|
|
Visst ska människor med gemensamt intresse hålla varandra bakom ryggen, men det får finnas gränser. Bara för att Thunderbird äger en bil av samma märke som vi så ska vi väl inte automatiskt ta hans parti? ARN är en myndighet som objektivt prövar tvister och anmäler man till ARN bör man också följa deras rekommendation. Jag kan förstå att man är både uppgiven och frustrerad i en sån här situation, men jag tänker inte blint ta parti för en person som vägrar godta den uppgörelse som ARN rekommenderar bara för att han har en BMW. Då kan man snacka om naiv, bäste George. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.