AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
113.201

BMW 330i-03 som har bärgats 5ggr hittills.

Sida 16 av 28
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Typ ...=)
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Nu tycker jag vi slutar att förlöjlig trådskaparen. Vill du ha hans sits?

//Player
Håller med Player.

Man kan ju inte påstå att kunden inte har påpekat problemen till Borgs Bil, som sålt bilen till kund. Man kan heller inte påstå att Borgs Bil har haft ont om tid på sig.

Att problemen inte har åtgärdats är till 100% Borgs Bils ansvar.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det gäller att skilja på två viktiga detaljer i detta.

Player, du karakteriserar med ditt inlägg svårigheten att skilja på äpplen och päron på ett mycket bra sätt. Du skriver två meningar - men de handlar om två olika saker. Den första delen har du förstås rätt i. Lite ironi kan vara på sin plats ibland, och även om jag tycker att det är ganska så harmlöst behöver vi som sagt inte driva det vidare. Men det är bara den ena delen.

Den andra meningen insinuerar - som jag förstår det - att thunderbird har rätt. Player är inte ensam i sitt tyckande. niklas.olsson med flera fastnar också i samma fålla. Och här har vi egentligen det jag stör mig på mest i denna tråd. Vi har en helt ensidig version som gång efter gång basuneras ut, ofta med svepande och oklara antydningar och påståenden. X och Y är värdelösa; förtroendet är noll; skall det vara så här; A och B fungerar inte; de har inte hört av sig ... och så vidare.

Inte i ett enda inlägg (såvida jag inte har missat något) har vi fått motpartens syn på det hela. Inte en enda gång har vi fått veta hur Borgs Bil (eller någon annan av de som har pekats ut) ser på det hela. Allt bygger på vad en person tycker och tänker och hur denna person upplever sin situation. Det enda vi möjligen skulle kunna använda som underlag är Allmänna reklamationsnämndens yttrande(n) som jag ännu inte har haft tid att leta efter. Och trots en direkt fråga så svarar inte thunderbird på vilka ärendenummer dessa yttranden har. Vi kan med stor sannolikhet utgå från att nämnen har gjort en objektiv bedömning eftersom de är en beroende tredje part.

Därmed är det inte sagt att thunderbird har fel. Han kan mycket väl har rätt i mångt och mycket. Han upplever uppenbarligen situationen som ett mindre helvete och det kan vi inte ta ifrån honom. Men att bara grunda sin bedömning på vad en part tycker och tänker är att dra alltför långtgående slutsatser, som jag ser det i alla fall. Fläckvis så är det ganska så allvarliga anklagelser som thunderbird häver ur sig. Om det nu är så att thunderbird har valt att ta hjälp av ett ombud så lär vi få se hur det går.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Åter igen...
Hur många här har hört, sett och vet allt som ligger bakom detta?

Att problemen inte åtgärdas anser inte jag att man kan lägga 100% skuld på en försäljare för. Man kan tex inte räkna med att ett verkstadsteam knackar på dörren i samma ögonblick som ett fel uppstår. I det här fallet verkar det som att det finns 2 versioner om varför felen inte åtgärdats eller varför kunden inte fått en ny vara eller varför det dragit ut på tiden.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Thunderbird: Det är inte synd om mig eller tragiskt. Det är ju däremot detta ärende. Den enda skillnaden kanske är att jag tycker hela den här tråden verkar väldigt obegriplig för att jag skall få ihop det hela är att jag tagit mig min fulla frihet att verifiera det som skrivs. Det är ju upp till varje trådläsare att bilda sig sin egen uppfattning. Nu till detaljsvar till ditt inlägg.
Idag fungerar bilen klockrent minst sagt och är i familjens ägo.
Okej: om verkstan Segeltorp säger att du kör för lite att den ska hinna laddas upp vid minst tre (3) olika tillfällen och batteriet bytts, sex (6) ggr av vad man kan läsa vid den andra texten totalt? Varav detta hos Borgs en gång. I deras servicedatorer borde du väl finnas med hur många servicesidor som helst eller hur? Det finns ett par blad inte mer.
Jag läser att: ”ursäkta mig att jag stänger av bilen på kvällen.” = din tolkning
Jag läser även att: BMW personal säger tre (3) ggr och handlar sex (6) ggr enligt din tolkning och ändå anklagas de för att göra fel och du är oskyldig.
Jag tolkar: att det låter som det finns ett osäkerhetsutrymme.
Min handling: Lyfter luren tidigare i år och ringer till BMW Segeltorp respektive Solna. Kollar även det jag kan läsa med Borgs.
De säger samstämmigt: ”Det är inget fel på bilen i grunden”
Min slutsats: 7 personers version är efterfrågad av mig. Jag förstår vad svaret är.
Jag skriver på fullaste allvar ja. Inte är detta ett skämt från min sida i alla fall det kan du vara säker på.
Du frågar mig har de inte fått chansen på 2 år?
Mitt svar: Har man problem med bilen kontaktar man återförsäljaren och ger dem chans att fixa bilen. Det säger tom lagen. I tillägg till detta har även ARN två! (2) gånger kommit med utslag i fallet och Borgs har följt dessa. Rätt eller fel?
Ja jag har kontaktat ARN och bett om informationen och ej ännu erhållit den för att läsa själv vad det står så det blir fair.
Varför vill inte Borgs ha bilen denna gången? Därför bilen har tagits till BMWs centrala verkstadsexperter på importen för att verkligen gå igenom bilen ytterligare en gång för att undvika en ev tvekan att det skulle kunna vara något fel. (535an var även där). Du visste väl om detta eller hur? Varför skriver du då inte det?
Ägaren: Ja ägaren heter Roger Borg och VDn Hans Olsson.
Betr mina affärer med Borgs. Dessa är privata men för att inte det skall råda någon tvekan så har jag köpt 2 bilar där och fått den ena inlöst. Båda bilarna har sålts till rabatter samtliga personer som är kunder liksom mig har tillgång till och jag har inte erhållit några som helst fördelar rent ekonomiskt.
Advokat: Ja jag har varit i kontakt med min egen advokat för att spegla det här ärendet och be om hans professionella syn på det hela. Inte på mina problem.
Min slutsats: Min advokat har gett mig insikt på hur det hela funkar juridiskt.
Betr mina fakta och relation ang Borgs så påpekar jag återigen texten:
Jag har inga privata relationer med Borgs eller dess personal och när jag har undrat eller läst något i detta forum som verkat svårt att få ihop har jag kontaktat de som är omskrivna och frågat efter vad som menas och efter att ha lyssnat dragit mina slutsatser och skrivit dessa. För sakens skull så kontaktade jag även en 3:e person som lämnat tillbaka sin bil till Borgs och denna är lika belåten som jag är i slutänden med behandlingen.
Min slutsats: Det finns nöjda och icke nöjda kunder kan man läsa av i denna tråden.
Jag vet också att ingen av de jag kontaktat för fakta i fallet har uttryckt ting gentemot dig som person eller liknande.
Vad är stolthet, vad är grundproblemet? Kanske i att relationen inte fungerar?
Jag skulle inte själv ha några problem med att köpa den bilen du beskriver som Sveriges mest problemfyllda bil till ett marknadsmässigt korrekt pris.
Mvh
Asken
I mina ögon spelar det ingen roll vem som har rätt.

Det är ju bara att krasst konstatera att bilen inte är i ordning efter upprepade reparationsförsök. Därmed faller ansvaret på ÅF.

Sedan kan det ju ur Borgs Bils perspektiv tyckas orättvist på korsen och tvärsen, men världen är orättvis.
Niklas - Om du inte är 100% insatt i ärendet, tycker jag inte att du ska skriva som du skriver.
Nej, du må ha rätt. Min mening är att man bör bortse från respektive historier och enbart se på fakta.
Niklas - Problemet är just det att vi inte HAR några fakta, utan bara en persons vinkling av vad som hänt. Jag tvivlar inte på att bilen inte levt upp till thunderbirds förväntningar, men så länge jag bara hört hans sida av saken har jag svårt att göra mig en bild av var problemet ligger. Thunderbird själv är ju inte den mest rake, tydlige och informative i den här diskussionen, så det är SVÅRT.

Asken är den enda som har en hyfsat nyanserad bild av situationen eftersom han fått båda sidors versioner.
Ge
639
George.K
330ci - 02
Ok, problemet är nog större än vad vi har fått intryck av här, så känner jag.

Men om vi tar ett steg längre, och resonerar vidare.

Ponera att detta skulle hända mig i framtiden, att jag beställer en ny bil, det blir en massa strul med den, hur ska jag gå tillväga med att få bilen i det skick som jag har beställt den i (alltså problemfri)?
Ska man häva köpet och få pengar tillbaka, eller gå åt dom så hårt att man ska få en ny bil, eller låta den vara hos deras service tills dom vet vad problemet är? Såna frågor skulle jag vilja ha svar på, kanske lite offtopic men ändå.

Det tycker jag kan verka intressant, Thunderbirds bil är nog inte det enda måndagsexemplaret som kommer byggas i framtiden...
Läste (delar av?) tråden för en tid sedan så jag är inte helt insatt... Det mixtus och asken säger, att man ska ha en nyanserad bild av händelserna, är alltid bra att påpeka! Men jag tycker huvudproblemet är att en fullt fungerande 3-serie e46 "klagar ingen på". Så vi kanske kan konstatera att en bil för över 300 000kr inte fungerar korrekt?! Detta har pågått en tid, både bilfirma och kunden har drabbats. Ekonomiskt bör situationen vara allvarligare för kunden än för bilfirman. En affär för över 300 000kr kan en bilfirma hantera men för de flesta privatpersoner svider det ganska mycket! Sen tycker JAG att BMW som utger sig för att vara ett sk premiummärke har lite större ansvar mot kunden än tex Kia. Alltså det ingår lite goodwill och service när man köper dyra märken (jämför Elgiganten och Bang&olofsen). Inget av detta är juridiska argument men det gör att jag tycker att det framför allt ligger på bilfirman att lösa problemet! NU...!
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag håller med föregående talare. Till syvene sist eller vad man brukar säga, så handlar allt om pengar. Köper man en ny bil för väldigt mycket pengar där handlaren gör några kronor i vinst så har man ju självklart större potential att få rätt, inte minst om man ur handlarens synpunkt är en "viktig" kund. Köper man en begagnad bil för 150.000 som jag gjorde så är man inte lika viktig som kund. Min historia är en helt annan men jag blev behandlad som skit av Bilpartner i Landskrona när jag hade garantianspråk. Det tragiska är att jag åkte över 20 mil och betalade lite extra för "dom bra garantiernas skull" som visade sig vara värdelösa.

Men blir man behandlad som luft av ett företag (vet inte hur det är i detta fallet då jag inte har ork att läsa hela tråden) så ska det komma fram till den allmänna skaran. Vi som stor grupp kan påverka, det kan man inte som ensam. Så får man problem med en firma så ska man lufta sina åsikter, för det kanske kan leda till att firman skärper sig.
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Asken

Bra skrivet!

/Fredrik Swärd
Asken:

Egentligen det spelar ingen roll för mig att höra 3,6,8 eller 111 gånger att jag kört för lite med bilen. Denna löjliga kommentar bör aldrig sägas till kunder. Istället borde dem ägna sig att åtgärda felet än att anklaga kunden.

Hur många servicepapper har dem visat för dig hittills? Som jag har sagt tidigare jag har skickat in en hel bunt med servicepapper till Borgs Bil, sen att han inte visar dem för sina anställda är helt annat fenomen. Jag vet inte vart du får din information ifrån och vilka personer som du har haft kontakt med. Namnge åtminstone några av dem så får vi se om de har haft någonting med bilen att göra!

Angående ARN så har du rätt, men den bygger halvvägs på bilens historia dvs. från bilens tändspolar som hade åtgärdats och ena nyckeln hade strejkat på nytt. Jag skrev till ARN att dem bör se helheten, att denna bil inte är pålitlig och inte heller man kan lita på verkstäders jobb! Bilen blev bortbärgad 5 ggr på några månader och nya fel dök hela tiden. ARN tyckte att vid detta skede hävning av köpet var inte möjligt på grund av att jag har mottagit 4st vinterhjul och vissa fel var åtgärdade vid denna tidpunkt.

Nu hänger inte jag med 535an (har inte hört talas om denna bil)! Berätta vad detta är?

” vad är grundproblemet? Kanske i att relationen inte fungerar?” Grundproblemet är att bilen inte fungerar som den ska och även Borgs Bil har inte gjort en enda rätt drag från start tills nu. Inte konstigt att man inte kan skapa en relation till en försäljare som bara bluffar och lägger skulden på någon annan!

Intressant, för första gången hör man att någon vill äga denna bil! Hur mycket vill du betala (den är i ny skick och serviceboken är inte stämtalt än)? En fråga till, varför vill du äga ännu en till problem-bil?

Asken, jag läste att Teknikens Världs team som testade den farliga 523an får åka till Tyskland och visa hur man testar bilar. DU & JAG vi är unika på att hitta fel som påstås få BMW ägare har råkat ut för. Vad säger du om att vi också åker ner till Tyskland! :-)
En positiv nyhet, Roger Borg hörde av sig i slutet av föra veckan (han har tagit åt sig kritiken), han meddelade att bilen var klar nu (~ efter 3 veckor)! Han var helt säker på att bilen var helt åtgärdad denna gång. Vet inte om jag ska jubla eller göra något annat! Hur länge tror ni att det dröjer innan 9e bärgningen?

Hur som helst, jag ska hämta ut bilen imorgon (ohhj vilken release party det kommer att bli).

Vilket krav ska jag ställa den här gången så att det blir rätt, vad tycker ni?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ta med dig Asken, han är ju spekulant. Då kan ni ju kika på bilen tillsammans ...
Ka
32
Kallekula
318i 2000
fan vad surt med alla problem.
Jag tror att problöemet ligger i att alla tillverkade vill klämma in så jävla mycket funktioner i bilarna så att de hinner inte testa ut dem ordenligt
Det här är nog inte ett generellt BMW problen utan snarare alla, speciellt Merca,
vill ha massa finesser från Bosch, och de testas inte ordentligt innan de släpps på marknaden...
Ärligt, vem vill äga första årsmodellen av nya 5-serien om 3-4 år...
F.Y.I

Nu har jag hämtat ut bilen! Vad som har gjords denna gång är:

Jobb 1: Strömställareenhet utbytt (påstår orsaken till allt störning)
2: Packnings bytte TA (vet inte vad detta är) även för Strålkastare & blinkers
3: T-Blå 1,5L *8 ?
4: Framstol V & H DIV justering + Smörjning
5: Bytte Tankgivare + Sensor
6: Förfrågan i Diagnossystem
7: Kontroll = UA
8: Givare för bränslemättare byte, bränslepump & klammer är också utbytta
9: Instrumenthållare byte

Viktigaste av allt är att det inte står på serviceorden att dem har åtgärdat nycklarna och även om bagageluckan som öppnas av sig själv är åtgärdad eller inte. Det tog 40 minuter att diskutera med servicekillar att varför dem har censurerat arbetsorden för nycklar! Till sist skrev dem för hand att ”BMW Solna har initierat en nyckel”. Snacka om att försöka dölja bevis!!!!!

Sen har verkstad killar åstadkommit med en 8-10 cm jack i skinnet på ratten:-(

När jag körde hem bilen igår så fick bränslevisaren frispel på nytt (har byts ut 2ggr hittills)! När bilen rollar så visaren den ibland 0 lit/milen men när man står stilla så visar visaren 1,2 -> 2.0 lit/milen.

Nu har Roger Borg tagit på sig ansvaret att meddela BMW Sverige och BMW Tyskland vad som ska hända med bilen framöver. Vi får se om jag får höra att dem kan fortfarande kan fixa alla fel eller något annat…

Vad tror ni att jag kommer få att höra denna gång?

********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% *********
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Blir din nästa bil en BMW?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.