AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
113.191

BMW 330i-03 som har bärgats 5ggr hittills.

Sida 15 av 28
Jag vet inte... Jag har sagt det förr om detta ärende: det är frustrerande att bara höra ena sidans version. Mycket märklig historia som jag inte heller riktigt får ihop. "Märkligt" är nog just ordet för det mesta i denna historia.
niklas.olsson:

Bra sagt! Roger har varit medveten från början tills idag. Han har inte tagit på sig ansvaret och har inte gjort något alls åt saken. Man kan inte stoppa huvudet i sanden hur länge som helst!
Anders N:

Vad är du inte förstår?

Jag beställde en ny bil från Borgs bil -> Borgs Bil beställde bilen från BMW Sverige -> BMW Sverige Beställde bilen från BMW Tyskland -> jag fick bilen och den funkar inte -> den står fortfarande på verkstad och alla skyller på alla.

Vill du veta andra sidan exakt? Ring till Henrik N. hos BMW Sverige (kundrelation ansvarig) och begär bilens historia. Hoppas att han svarar bara!!! När du får svar från honom berätta gärna för oss alla här vad han har sagt till dig.

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag förstår ingenting. Vad menar du med "advokatmallen"? Jag har aldrig hört talas om en sådan mall.

Jag är helt enkelt nyfiken på vem som hanterar ärenden av denna karaktär - är det någon du kan rekommendera eller är du besviken? Gick du på rekommendation eller slog du upp ett namn i telefonkatalogen? Det finns säkert flera på forumet som vill ha tips eller råd och dåd för liknande problem.
Thunderbird - Tagga ner attityden! Jag har inte anklagat dig för något. Men jag ska förklara vad jag inte fattar: Du har hållit på med detta sen i maj 2003 och verkar inte vara närmare en lösning idag än du var då. DET är vad jag inte fattar. Det känns inte som att du är intresserad av att lösa det hela heller, utan närmast skiter i vilket. Går du och väntar på att du ska få en NY bil? Det är den enda logiska förklaringen jag kan hitta till att du verkar så pass ointresserad.
Mixtus:

Advokater har en sort process som dem måste följa efter!

Jag har lagt ner flera månader att hitta rätt advokat. Jag åter kommer med mera information när ärendet har avslutats vilka jag har kontaktad och vad som har hänt. Jag letade efter advokater på nätet, via jobbets jurister, vänners advokater mm.. Det finns jätte många advokater men inte många som är lämpliga för köprätt och fordon ärende.
Anders N:

Ursäkta, har jag sagt att du har anklagat mig för något eller?

Jag kommer att hålla på 25 år till om det behövs för att få en fungerande bil! Har inte jag rätt till en fungerande bil eller?

Skulle inte du ha gjort samma sak? Om inte berätta vad hade du gjort istället?

Tackar,
Thunderbird - Läste du öht vad jag skrev?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
thunderbird: En detalj bara. När exakt anlitade du ombudet? Detta har såvitt jag förstår pågått sedan i mitten 2003. Förstår jag dig rätt om du helt nyligen har kontaktat ett ombud?
Anders N:

Jag ser vad du har skrivit. Vad vill att jag ska göra istället?

Att få höra att vi kan fortfarande fixa dina fel är ingen lösning för mig……..slut.
Mixtus:

Yes, du har förstått helt rätt! Som jag skrev tidigare jag letade efter en bra advokat länge. Ombudet anlitades i somras.
Okej, jag ger upp.

Lycka till hursomhelst.
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Håller med Anders N i det att det tagit väldigt länge för dig detta om bilen är uthämtad 2003, tråkig historia och hoppas du får ett bra slut iaf!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Intressant. Jag kan inte låta bli att göra några övergripande reflektioner.

De första felen inträffade 2003 (om jag förstår det rätt) och nu, drygt två år senare, väljer du att anlita ett juridiskt ombud. Spontant så tycker jag nog att du har väntat alldeles för länge och jag ser ingen struktur i vad du vill åstadkomma. Hoppas att ditt ombud kan hjälpa dig med detta. Med tanke på att du letade efter en bra advokat länge så måste han (hon?) vara något alldeles extra. Du vill inte bjuda oss på en vink om vem det är? Du kan skicka ett privat e-brev om du inte vill gå ut i etern.

För övrigt så förstår jag ingenting av den här advokatprocessen som du hänvisar till. Här gäller det att agera, men möjligen så har du genom din passivitet försuttit dina möjligheter till ett snabbt avslut. Nu måste det istället mala i processkvarnen och det lär ta tid. Ingen bra lösning. Precis som Asken var inne på så gäller det att smida medans järnet är varmt, och ställa klara och tydliga krav i direkt anslutning till att felen uppstår. Det är i detta skede du borde ha haft hjälp av ett ombud.

Nej, jag tycker faktiskt att ditt gnällande är på gränsen till tramsigt. Fluffiga, otydliga påståenden om ditt och datt, och det låter ungefär som när mina grabbar satt sandlådan. Jag vet mängder av ärenden där det har lönat sig att tidigt ta in ett professionellt ombud som talar med motpartens ombud, med syftet att lösa problemen utan att personliga motsättningar lyser igenom. För den enskilde konsumenten kostar det visserligen en slant men i ditt fall så tror jag att det hade kunnat lösa sig relativt snabbt.

Eftersom du inte vill tala om ärendenummer på ARN så får jag väl ta reda på det själv. Där kanske jag kan få en objektiv beskrivning av det inträffade.
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
Mixtus: Du slog huvudet på spiken! =) Jag tycker denna soppa är helt sinnesjuk, köper man en ny bil så ska den fan funka problemfritt från dag 1!
Men som jag sa tidigare så tycker jag dessvärre att efter 2 år inte har kommit längre än så här är lite konstigt faktiskt....
Mixtus:

Det låter intressant för dig när inte vet hur det känns att ha en bil som funkar uselt. Att veta om du kommer hem eller kan åka till jobbet varje dag! Eller att ha kunna ta med sig någonting i bilen när bagageluckan står öppen när du kommer till bilen och att bilen ska slussas in till verkstäder ständigt! Även lämna bilen olarmat och inte kunna planera in semestern.

Jag tycker att du inte nämner en ända gång i dina inlägga att BMW har ansvar för sina produkter och sina kunder. Egentligen skulle inte spela någon roll om jag är svensk, utlänning, vacker, svart, gul, besvärlig kund, handikappad, dum, smart mm.. att få tillgång till en bil som inte håller måttet. Jag har ställt denna fråga tidigare till er alla och BMW chefer, men tyvärr har jag inte fått en enda svar hittills. Vilka av er kan tänka sig att äga en sådan bil?

När gäller Asken, han säger att han inte känner personerna hos Borgs Bil men tidigare inlägg från Asken (se sidan 5) får han en hel del information från dem. Han gör säker bra affärer när han köper bil där ifrån också! Sen kan jag bara gratulera att han har lyckats att lämna tillbaka bilen till dem. Annars hade Borgs Bil fått en annan person till som skulle ta up deras verksamhet i autopower. Sen vet vi hur den nya 5 serie ägare tycker om sina nya bilar. 5 serie blev Sveriges mest nersövda bil på verkstad förra året och i år.
Grattis BMW!

Sen är så att jag inte ska behöva påpeka vad dem ska göra, vad som bör hända och hur saker och ting ska gå till. Tycker du att dem har visat ett professionellt ansikte mot mig och er? Tycker du/ni att dem har haft kunden i fokus?

Visst jag håller med dig att vissa inlägg är lite barnsliga men jag skriver allt som jag hör och ser. Men innan jag gick till pressen och er kunde BMW Sverige ha löst detta bekymmer på ett smidigt och tyst sätt. Dem valde visa sin stolthet i stället att lösa problemet.

Angående rätt processen, så sattes den i gången 4-5 månader efter köpet och den rollar på fortfarande men principen är det samma! Sen vet ni själva att rättsliga saker kan ta tid i alla länder. Visst man kan tycka att det borde ha gått fortare, men om jag hade anlitade en advokat istället för ARN så tror jag att det hade löst sig idag. Men men om jag viste hur bilbranschen fungerade hade jag självklart valt denna linje istället. Nu vet jag tyvärr hur vissa bilmärke kan driva med sina kunder… Men dem skjuter sig själva i benet!!

********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% *********
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det jag tycker är intressant är hela ditt beteendemönster, inklusive dessa evighetsmonologer där du bekämpar väderkvarnar och fårhjordar. Det finns vissa likheter med berättelsen om när Don Quijote kämpar mot väderkvarnarna (i tron att de är jättar). En samling munkar blir i hans ögon trollkarlar, och det som verkar vara en hemsk riddare är i själva verket en barberare. Ett värdshus blir i hans ögon en borg, och så vidare. Och det finns ett talesätt som säger "som man ropar får man svar". Kanske något för dig att fundera på.

Det återstående frågan är väl vem som din Sancho Panza - en tråd på Autopower kanske?

Jag önskar dig givetvis lycka till i ditt fälttåg. Hjulen rullar för seger!
Mixtus:

:-)

Vist gör den! Allt är möjligt idag!

Jag tycker att dina kommentarer är också intressanta, för att du svar inte på frågorna men istället har du fastnat i dina barns sagoböcker.

Tack för tipset ändå!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
För ordningens skull bör noteras att Miguel Cervantes bok, Den snillrike riddaren Don Quichotte, är en underbar sagobok - för vuxna.
Frågan är vem som är Sancho Panza i så fall? Vi övriga som skriver och läser i denna tråd??? ;) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.