|
Sida 14 av 28
|
|
|---|---|
|
niklas.olsson Svar nej, dem har inte tagit på sig att kräva bilen till sig själva från andra verkstäder! Dr Phil har helt rätt.. Men tyvärr tillämpas inte denna lag någonstans:-( |
|
|
thunderbird : jag lider med dig!! verkar som du har haft lite otur, eller mycket otur rättare sagt. verkar som om de bollar dig fram o tillbaka. om jag vore dig, skulle jag polis anmäla de för bedregeri, sedan får ni klara ut problemet i tinget. köper man en så pass ny bil, ska man slippa problem. ska det jä..las hela tiden, kunde man lika bra åka en gammal bubbla, och sätta bmw märket både fram o back, så kanske bmw sverige skäms. ett annat tips är att be en vän ringa och presentera sig som reporter på nån tidning, det kanske sätter fart på de. lycka till. |
|
|
Det där att köra bilen till olika verkstäder är ju intressant. Men vad är ett fel i sammanhanget? Är det ett symptom kunden upptäcker, eller en teknisk orsak? Om en styrväxel eller annat rasar 3 gånger pga olika brott, är det då 3 fall av samma fel och "strike, you're out", eller 3 olika sorters fel? Jag hade stor hjälp och moraliskt stöd av min konsumentombudsman. Jag har inte läst hela tråden, men har du en sådan i din hemkommun? |
|
|
thunderboird: Vad säger din advokat då? Det är ju bara att köra det juridiska så slipper man strulet? ARN gjorde ju utslag va? Eller minns jag fel? Mvh Asken |
|
|
Ser med spänning fram emot svar på Askens frågor, i huvudsak: (1) Vad har ditt juridiska ombud gjort gällande? (2) Har ARN yttrat sig i ärendet, i så fall vilket ärendenummer? Jag är också nyfiken på vilket ombud du har använt - vad heter han/hon? I övrigt kan konstateras att dina påståenden tappar trovärdighet när du slänger dig med allmänna påståenden som att "konsumentskyddet är till 95 % fördel till bilfirman 5 % till kunden". Vi har ett oerhört generöst konsumentskydd i Sverige, och jag känner inte igen mig i dina påståenden. Det skulle vara mycket trevligt om du kunde svara på Askens frågor. |
|
|
CiM Tack CiM, ja man kan lugnt säga att jag har haft otur från första minuten! BMW har inte respekt för journalister! Expressen, Mitt i Huddinge och Mitt i Vällingby tidningar har skrivit om denna soppa redan! Men det finns flera tidningar att vända sig till. Här är Expressens version när dem skrev för ett år sen: Länk |
|
|
niklas.olsson Yes, har kontaktad dem för ett och halv år sen, dem hänvisade mig till ARN. |
|
| OK, det varierar tydligen en del hur mycket de vill delta i diskussionerna. En del ringer faktiskt upp näringsidkaren ifråga och talar med dem. | |
|
Thunderbird, Du väljer av någon anledning att inte svara på såna frågor som ställs kritisk till dig, men gärna till dom som säger att dom sympatiserar med dig, varför? Jag får en känsla av att du lägger mycket möda till att smutskasta personerna och företaget ifråga, uppgifter så som otrevligt bemötande etc. vilka är uppgifter som någon annan än du och motparten omöjligt kan bevisa annat än om du bandar samtalen. Artikeln i Expressen tex, har ju inte ens en kommentar från ansvarig på bmw? Detta tillsammans med ditt sätt att kritisera företaget gör att jag känner en viss skepsis. Övertyga mig gärna eftersom jag inte anser att NÅGON bör bli orättvist behandlad. |
|
|
Anders S. Lugna ner dig nu lite (jag har bara två händer)! Jag håller på att skriva till både Asken och Mixtus. Vänta några minuter till tack. |
|
|
Asken: Advokaten har bollat fram och tillbaka brev till Borgs Bil, ändligt den lagliga sätt att fråga först hur mottparten tänker lösa problemet. Borgs Bil svarade att dem vill fixa alla fel som existerar. Advokaten tyckte att jag skulle ge dem en chans till att åtgärda nyckeln (ändligt ARNs beslut som väger in lite grann i de hela). VD´n hos Borgs Bil skulle åter komma med en tid till mig som han aldrig gjorde. Angående ARNs första beslut rekommenderade dem mig att ta kompensationen och om att bilen fortfarande strulade så skulle jag söka till dem på nytt. Som dum man var gjorde det klasiska felet att lita på BMW Sverige och tog emot deras erbjudande. När det gäller ARNs andra beslut så tog det ett halvt år att komma fram till att rekommenderar Borgs Bil att avhjälpa felet med nyckeln. ARNs beslut var efter att bilens tändspolar hade get up efter 40-50 mil körning (5e bärgningen) från sista besöket hos Borgs Bil (men den var fixad sa dem). Men sen två veckor senare när jag skulle åka från jobbet att träna så gick inte att larma av/på larmet (för 3-4 gången) då gick jag up i taket och skickade jag papperna på nytt till ARN. Jag borde ha väntat lite längre att göra detta! Jag kan fortfarande skicka in en omprövning angående deras beslut och komplettera med allt som har hänt där efter. Men då behöver dem säkert ett halvt år till på sig att fatta ett beslut och deras beslut kan köras över Borgs bil & BMW Sverige. Därför jag har inte vänt mig till ARN sen dess. Sen angående varför jag har inte hämtade min nya nya nya nyckel från Borgs Bil har varit att dem inte har varit villiga att ersätta mina resekostnader och arbetsförlustkostnader. Sen en annan grej har varit att jag inte litar på deras jobb tex när ena gången dem beställde en ny nyckel till mig så fick jag inte den nya nyckeln:-( dem förstörde den nya nyckeln och sa att den gamla nyckeln har vi åtgärdat. Smarta killar! Vem vill råka ut för samma dåliga service på nytt. Hur som helst både Bil centralen i Solna och Segeltorp har försökt där efter att åtgärda felet men nyckeln men dem har misslyckads totalt. Men nu är både nyklarna skickade till dem med bärgarens hjälp. Här är lite lathund: En del av fel som rapporterades till ARN Leveransfördröjning (3v). Motorstopp mitt under färd Missljud i kupén Gnisslande bromsar Batteriet urladdades av sig självt sex gånger på olika område (bärgad fyra gånger på grund av det.) Problem med nyckeln minst tre till fyra gånger Larmet gick av sig själv mitt i natten. Broms lampor lyste när bilen var helt avstängd Diverse varningslampor lyste i bilen och man inte kunde släcka dem själv. Fönsterhissar hängde sig. Man var tvungen att stänga av motorn under färd och starta om bilen på nytt. Volym knappar på ratten bytte låtar istället för öka ljudet! Etc. Efter ARNs beslut har dessa nya fel inträffat Tändspolar gick sönder efter bara några mil efter kompensationen Nyckeln gick inte använda några veckor där efter. (se ovan nämnda problem) Volym knappar på ratten bytte låtar istället för höja ljudet kvarstod Problem med nyckeln minst tre-fyra gånger på nytt igen Instrumentbelysning släcktes under färd ett par ggr. Bensinförbrukning mätaren hängde sig på 1/2 L. Batteriet laddade ur sig på nytt Vatten läckte i nummerbelysning lampor Problem med batterikåpor och bagageutrymmens komponenter. Dörrhandtag hängde sig när det var lite kyligare ute (gick inte att stänga dörren) Etc. För närvarande är dessa fel icke åtgärdade Ena nyckeln är FORTFARANDE ur funktion (tredje gången efter kompensationen, totalt 7-8ggr eller mer), Den andra nyckeln funkar då och då, Imma innanför strålkastare och blinkersglas när de är fuktigt i luften, Förarstolen gnisslar, Rostproblem Varnings lampor varnar för trasiga lampor som är OK (tidigare fenomen) Bensinförbruknings visare lägger av helt plötslig (tidigare fenomen) Bagageluckan öppnas av sig själv efter senaste uppdatering Igår fick jag ett samtal från BMW Service Card och dem sa till mig att bilen kommer att bli eventuellt klar nästa vecka. Så nu blir minst 3v:-( Jag får vänta lite till och se i vilken skick jag får bilen innan stämning! ********** Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = 0% ********** |
|
|
Mixtus: Jobbar du på ARN? |
|
|
thunderbird: (1) Jag förstår fortfarande inte exakt vad ditt juridiska ombud har gjort gällande? (2) Uppenbarligen har ARN yttrat sig i ärendet - två gånger. Men jag saknar fortfarande ärendenummer. Har du det så är jag tacksam. Vad heter ditt ombud? |
|
| Nej, jag jobbar inte på ARN. | |
|
Det kanske är läge att rikta in sig på ett enskilt problem som återkommit flera gånger, tex nyckeln, och låta advokaten driva ett hävande av köpet via rättsväsendet. |
|
|
thunderbird: tack för svaret på mina frågor! Detta är vad jag kan tycka mig känna igen från egna problem med min gamla 330CiA. Nyckeln laddar ur. Om batteriet är tomt och man kör korta sträckor vid ett fåtal tillfällen hinner inte det uppladdningsbara batteriet i nyckeln få ström och det fungerar inte att fjärröppna/ stänga beroende på hur ofta nyckeln används. Larmet går vid ofrekventa tillfällen. När batterispänningen sjunker tillräckligt lågt går backupsirenen in och antar att en tjuv försöker bryta strömmen, då larmas det. Rost. Ny motorhuv på Garantin löst på en dag från at huven kom till ÅF. levtid ca 4 veckor från skadeanmälan. Jag har följande frågor ytterligare till dig för att kunna försöka förstå det hela. Hur många av de kundmottagare och verkstäder du besökt fler än 1 gång menar att en gångbar teori är att bilen körs för sällan och för korta sträckor som en av orsakerna till en hel del av alla problemen, främst de elrelaterade? Jag har själv köpt en fabriksny bil(5-serie) från Borgs i Maj och efter 2 veckor fick den problem. Efter ca 3 månader hade de trots ihärdiga försök att reparera bilen inte lyckats totalt(1 fel kvar kliman spruta varmluft, numer fixat på bilen) varpå de löste in bilen och samliga pengar betalade för bilen sändes tillbaka. De ordnade fri lånebil under hela perioden och som jag upplevde det hade vi under under den större delen av tiden en god kommunikation även om det var jobbigt att köpta bilen inte fungerade. Borgs serviceorganisation har jobbat hårt och inte ens BMWs tekniska avdelning visste om vad man kunde göra men senare visade det sig att det var 3 bilar i Världen med detta problem. Till slut löste det sig och jag är idag mycket nöjd med hela ärendet. Då jag ringde Borgs VD alldeles nyss så sa han såhär. "Om vi får chansen att konstatera felet så självklart reparerar vi det, inget snack om saken. Vi har inte fått chansen att göra detta." "Bilen har varit i Segeltorp, Solna och alla möjliga ställen utan vår inblandning." "Vi har beställt en ny nyckel åt honom och den har han inte hämtat ut den har legat sedan länge." "Alla är inblandade BMW Sverige och många fler." "Vår hela erfarenhet säger att när det är samma fel så många gånger måste det bero på något." "Jag lägger mig inte i ärendet och har valt att hålla det så." Det är tydligen Borgs bils ägare du haft kontakt med inte VD? Nej jag är inte anställd av Borgs, har inga privata relationer med dom, jobbar inte på ARN, BMW eller någon av dem närstående företag eller institution. Ja jag har varit i kontakt med en advokat i ärendet ifråga med. Ja jag får inte allting att gå ihop med den information som skrivits tidigare i pressen, från ARN samt om man frågar den personal i Segeltorp, Borgs eller Solna. Itne ens om jag försöker ta hälften av vad du säger och hälften av vad de säger får jag ihop allt. Förstår du att jag är konfunderad? Mvh Asken |
|
|
Håller med om att den inte går ihop på någon sida, den här historien. Dock, man kan ju tänka sig att om denna bil "har varit i Segeltorp, Solna och alla möjliga ställen utan vår inblandning" så ser denne VD på eget initiativ till att den förflyttas till Borgs Bil för problemlösning under eget ansvar. Även om kommunikationen med kunden inte fungerar, vill man ju se till att hålla sin egen rygg fri. |
|
|
Mixtus: 1: Än så länge inte mycket! Han kör ändligt advokatmallen. 2: Varför vill du veta vem är ombuden och vad e ditt syfte med detta? |
|
|
niklas.olsson: Så kommer att ske. |
|
|
Asken: Det var så lite så. Tyvärr får man säga stakars dig också. Min 330 är unik ändligt BMW, men den unika bilen vill jag att dem behåller för sig själva och inte lämnar den till någon annan! Vad hände med din 330? Jag har hört från Bilcentralen i Segeltorp minst 3 gånger att dem har sagt till mig att jag kör för lite med bilen. Förlåt Bilcentralen att jag råkade stänga av min bil när jag skulle gå och lägga mig på natten! Jag ber om ursäkt.. Du har rätt ”ägaren kanske inte är VDn” han heter Roger i alla fal. Menar du allvar att dem säger att dem inte har fått chansen att få bilen till sig själva? Haahhaaa, det måsta vara årets skämt! Dem har haft två år på sig att komma men en tid och med vettiga förslag att lösa problemet. Hade dem löst problemet så hade jag inte suttit här och bränt min tid och eran + BMWs. Kan du fråga Borgs Bil varför dem vägrade ta bilen till sig själva den här gången? Varför läger Borgs Bil all börda på mig axlar och BMW Sverige? Dem är ändå ansvariga för kunden, eller har jag fel? Har jag inte rätt att ha en fel fri och pålitlig bil som alla som äger en bekymmer fri BMW? Jag skrev tidigare att bärgaren fick order att körde bilen till närmaste verkstad och både BMW Sverige och Borgs Bil kontaktades angående vad som har hänt. BMWs kundrelation tyckte verkstäder sköter sig utmärkt och att bilen skulle fixas där den var. Vem anlitade du som advokat? Om du har flera funderingar, skicka gärna din telefon nummer via e-mail adressen så får vi diskutera igenom dem. ********* Efter 8 bärgningar är förtroendet för märket = -80% ********* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.