AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.736

Toppfart och fartspärr?

mu
86
munken
tyvärr ingen bmw just nu
Min M5 3,6 slog av vid prick 260km/h på mätaren! Provade vid flera tillfällen. =) Men de ska väl vara 250 eller?? varför?
Den var inte chipsad å de slog tydligt ifrån hade gått fortare annars, och de var inte varvstoppet...

Ja hörde att porsche om ja inte minns fel hade/har sina spärrar på 260km/h!

Sen så har ja märkt att funktionen "limit" på färddatorn inte har samma hastighet som hastihetsmätaren, mätaren visade märkbart mer! Är de nån lagt till nån felprocent på mätarn så den inte ska riskera å visa för lite vid ex. däckåfälg byte???

Men den exakta hastigheten är den på färddatorn? Eller är de tvärtom att färdatorn har marginal innan "limit" börjar blinka?!

De var på nån tidigare bil har inte kollat "limit" på 750:in än.

Men 750in ska va spärrad på 250 eller?
Porsche har ingen spärr på någon modell, BMW spärrar vid 250 km/h på dom flesta modeller som toppar mer ospärrat den enda som har en högre spärrad toppfart är M3 CSL där första ägaren har racinglicens;) att mätaren visar 260 km/h är inte konstigt eftersom den oftas visar mer än verklig fart.

Mvh Stephan
V12 LeMans
Min visade lite drygt 245km/h mätarhastighet när fartspärren gick i mjukt och fint , ;-) , kollade ej varvtalet på motorn den hastigheten , men vid 160 km/h är det 3000 rpm , vilket borde motsvara ca 4600 rpm och utan spärr borde den klara minst 260 verklig hastighet med tanke på hur lätt den nådde spärren .

De första 540 hade (och 740 också för den delen) hastighetsspärren satt till 240 km/h , för att M5 skulle ha lite högre toppfart än 540 ( likadant med 740 och 750 e32) ;-) .
(en bekants ospärrade 750iL lär ha nosat på 280 mätarfart för 15 år sen , under (censur) "helikopterjakt" .

V12 LeMans,

Om jag minns rätt så är 540 -93 spärrad vid 240, de senare E34 540 vid 245 och de manuella vid 250. Automatarna gör 262km/h utan spärr och de manuella hela 275km/h!

Finns det någon jobbigare känsla än när man känner att spärren går i och bilen har mer att ge? :)

MVH,
E38B12
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Har Ni tänkt på att det är ganska mycket effekt som skall överföras från däck till vägbana. Det "slirar" med andra ord ganska mycket vid dessa farter!

Vixit, dum vixit, laetus
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Har hört från någon att fel däck/fälg storlekar kan påverka hastighetsmätaren. Även fast den inte visar mycket fel så kan den ju visa 260 vid 250. jaja.

Drog ur min 735 och den stannade på 250km/h. Gör nog inte om det förns dom nya däcken är balanserade. Ganska äckligt också med sänkningssatsen då det börjar guppa. =) Men gud så kul.
Hastigheten skiljer mellan mätaren och den digitala hastighetsmätaren (en av de dolda funktionerna i OBCn) Den digitala mätaren verkar vara helt exakt, min stämmer helt enligt min GPS. Toppfarten på plan mark är drygt 280km/h på mätaren och 267km/h på OBCn. Bilen är en M5 3,6 med borttagen spärr och flyttat varvstopp. När jag hade fartspärren gick den in mellan 255 och 260 på mätaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.