|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte till vinterdäck för några dagar sen, och upptäckte att mina bakdäck är slut. Har kört MAX 1000 mil. Leker aldrig - dessutom finns ju asc´n... Upplevde däcken som mycket bra greppmässigt, men vad sägs om 1000 mil?! - Framdäcken är nästan som nya. Vad tycks? Ps. När jag fick på vinterdäcken kändes det som om jag fick ca 20 hk extra. Någon som upplevt liknande? Mvh Ricke | |
|
Att det känns som du får mera hk beror säkert på att du har annan omkrets på sommar och vinterdäcken. Har själv märkt det när jag har skickat på större fälgar på bilen och då istället tappat massa hk. |
|
|
Jo, visst är det så. Sommardäcken är i det här fallet 245 40 17 och vinterdäcken 205 60 15 (inom det godkända + - 5%) Men att däcken tar slut på 1000 mil!! Ge mig gärna tips på däck med längre körsträcka (borde i detta fall vara enkelt). Ricke |
|
|
Hej hej Är din bil sänkt? Om den är det så kan den vara "hemmasänkt" och det kan ofta leda till att bakdäcken blir kobenta. Jag hade en 328 Ci för några månader sedan och jag hade samma problem. Nu vet jag inte om den är sänkt men om den är det så spelar det nästan ingen roll vilka däck du köper. Dom kommer alltid slitas ner fort. Kolla upp det!! //Matti K Matti K |
|
|
P Zero anses vara relativt tysta, ge bra grepp och ha något sämre livslängd. 1000 mil är väldigt kort om du inte har busat särskilt mycket. Jag skulle kolla hjulinställningarna först - annars kommer nog nästa par bakdäck att förvsinna lika fort. Camber (kobent) kan öka slitaget, en större bov är sannolikt toe-vinklarna: sett uppifrån pekar däcken "inåt" eller "utåt" - antagligen har du för mkt toe-in; toe-out kan ge en rejält nervös bakvagn som borde ha märkts! mvh Anders |
|
|
Hej Bilen är inte "hemmasänkt", den är sänkt med Weitec fjädrar och har även h/r dämpare som är 1½ år gamla. Körde med Michelin Pilot Sport förut och de körde jag 2 säsonger på - de var inte helt nya när jag köpte dem dessutom. Ägnar mig som sagt inte åt lek, men däremot ganska aktiv körning. Det jag vill få reda på är om fler har haft dessa problem med Pirelli P Zero däck. Det är ju ingen större risk att jag handlar nya sådana... Förutom den totalt urusla livslängden finns det dock inget negativt att säga om dem. De greppar bra och är sagt tysta. Verkar dock vara riktigt "tungdrivna". Ska dock kontrollera med en gummimojj om hjulinställningen är fel. - Jag kanske har åkt på tvären med dem utan att veta det... : ) Hej då |
|
|
OK, även jag har grillat upp en omgång P Zero på en säsong; men då är det åtminstone 5-6 slalomträffar på de däcken (MYCKET busigt och brett ;-) och kring 1000 mil. Däcken var bättre beg när jag köpte dem. Ger märket ett försök till, hittade bakdäck till grymt bra pris som jag inte kunde backa på, framdäcken fick jag byta mitt i säsongen... (jo, hjulvinklarna var kanske inte världsklass) mvh Anders |
|
SpineKracker |
Men om du inte gjort hjulinställning efter sänkningen är den ju "hemmasänkt", som Firren uttryckte det, oavsett hur dyra prylar du har på.. Firren, det är väl i fram man har toe-in på bakhjuldrivna bilar? Eller missminner jag mig helt?? /P E30, för att man vill. |
|
SpineKracker: jag är för dåligt påläst, felhjulsdrift, bakhjul eller fyrkrafs ställer säkert olika krav på vinklar. På min bakhjuldsdrivna 993 kan man i alla fall ställa toe både fram och bak och det är viktigt att se till alla vinklar för att få en (någorlunda) väluppfostrad bil. Enligt flera gurus på rejsa.nu renderar toe mer slitage än camber ("kobent"), vilket jag nog håller med om! Neutral toe nära noll verkar ge minst slitage trots aggressiv camber. En kontroll av hjulvinklar tror jag kan ge bmwRicke åtminstone lite ledtrådar till sitt duktiga däcksslitage och jag skulle gärna höra vad "aktiv" körning är och hur det skiljer sig från "bus" =c] mvh Anders |
|
|
Tar till mig dina tips Firren! Med aktiv körning menas (jag menar i alla fall) att man kanske inte följer trafikrytmen helt och hållet, utan tar sig fram lite effektivare. Därmed får man ju en högre snitthastighet än vid normalkörning och sparar därmed en hel massa tid... : ) - man har i alla fall lite roligare på sin transportsträcka. - Detta ska inte förväxlas med buskörning tycker jag, där hjulspinn kan ingå... Mvh Ricke |
|
|
Ricke: haha, ok då har vi nog ungefär samma syn på busa och köra aktivt :) Jag tänkte mer att vid aktiv körning förekommer ibland lite däckspip vid kurvtagning vilket nog bidrar till ett visst slitage... Vore kul att höra vad som kommer fram om / när du kollar dina vinklar! :) mvh Anders |
|
SpineKracker |
Firren: Mycket toe in eller out borde rimligtvis slita mer på däcken som du säger. Å andra sidan blir väl däcken förstörda pga av snedslitage med mycke camber..? Läste en artikel om detta med hjulvinklar i AMS eller om det var Automobil.. får försöka hitta det nummret =) 993... härliga tider!! =) E30, för att man vill. |
|
Det enda som egentligen händer när negativ camber ökar (säger man så? ;) är väl att däcket går mer "på högkant" - så det är klart, i och med att en mindre del belastas slits kanske den delen mer, att köra däcket "på tvären" via för mkt toe borde rimligtvis slita mer! Jag har rätt duktigt med camber bak (-2 eller var det -2.5 grader?) och bakdäcken slits relativt jämnt (även om de numer liknar slicks, hm). Som sagt, på rejsa.nu har detta ältats och konsensus verkar vara toe som är största boven. 993, ja, ljuva bil, den får vila sig i form inför kurviga sommarvägar :))))) Länk mvh Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.