|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker det verkar som detta är ett bra pris: SPECIAL PACKAGE DEAL on MKIV computer and 16:9 Widescreen $1500 + $32 UPS ground shipping BMW 16:9 Widescreen Display BMW MKIV navigation computer BMW Navteq DVD map 2004.2 BMW Original V.24 Software Disk Ebjudandet finns på bimmernav.com. Jag vet att det ska till en del prylar till men är det inte ett bra pris på dessa grejorna? Kartan är väl klart över usa men den går kanske pruta bort. Är det någon som har handlat av bimmernav? Det känns lite osäkert att köpa för så mycket pengar från usa om man inte vet lite om dem. Hur är det, tillkommer den svenska momsen sen när paketet ska hämtas ut? Det är väl ingen skillnad på europeiska och amerikanska navigationssystem? Det vore ju snopet om det inte passade i min bil. "BMW six appeal" Farkost:Länk | |
|
Dear Bood: Jag har handlat från dem och dem är seriösa. Du kan nog tryggt handla av dem. Beroende på hur dem har skickat det och skriver på paktet så verkar man kunna slippa momsen, jag har betalat USA moms aldrig svenska moms på deras grejer. Det är ingen större skillnad på EU och USA BMW navisystem vad jag har vet. Du måste ha lite mera prylar om du inte har navigation i din bil idag och det drar iväg kan jag lova. Några mera saker du behöver är 1. Kabelstam 2. Radio modul och Radiantenn förstärkare 3. GPS Antenn Räkna på ca 10.00 SEK för sakerna ovan. Kolle med en BMW återförsäljare vad dem ska ha för ett Navi KIT, hörde någonstans att dem säljer nu kompletta kitt för 36.000 SEK dock vet jag inte vart jag har hört det, kanske drömt? Ring BMW Sverige och kolla. Mvh Kristian |
|
|
En Cd-Växlare vore också trevligt om du inte vill lyssna på band hela bilens livslängd. 5-Seriens 16:9 skärm erbjuder bara band bakom skärmen. Mvh Kristian |
|
|
Ok, tack för infon. Jag har läst i forumet vad du har lyckats installera i din bil. Imponernade läsning. Det borde alltså gå att få ihop ett paket för 20-25 tusen. Dyrt blir det hur man än gör. Jag har ingen navi nu men funderar på om jag ska skaffa det. Vi får se. Jag kanske får nöja mig med min Garmin Quest i fortsättningen också. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Bood: Det är klart du ska ha OEM navigation om du känner att du har råd. Det var väldigt kul när man ser att man fixar det bra för både bilen och sitt ego. Men prova först en bil med den utrustningen, den är inte så dära mega imponerande, många andra lösningar tex den du har är mera imponerande teknisk sett. Med Fågelvy osv osv.. Men visst det är snggt och ser mordernare ut med OEM. Lycka till! Det är några stycken här som på forumet som gjort det. Mvh Kristian |
|
|
Saken är ju den också att vi kör max 1500 mil om året med bmw:n och då behöver vi navigator kanske max 200 mil. Lite semesterresor osv. Det blir med andra ord väldigt mycket pengar i förhållande till nyttan. Garmin Quest funkar väldigt bra men som sagt, det ser inte lika bra ut. Fåfängt, jag vet men man kör ju bmw :D Jag tycker det känns som vi kommer att behålla den här bilen länge och då vill man ju gärna att den ska vara precis som man vill ha den, eller hur? Jag tackar för dina kloka synpunkter och funderar vidare. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
Den lär bli betydligt mer lättsåld med Navi när den dagen kommer, i synnerhet den årgången, detta kan till viss del motivera kostnaden. Desstutom kan man göra mycket för att reducera kostanderna genom att vara lite listig. Några förslag: * GPS-antenn kostar runt $25 - sök på Magellan här på forumet. * Nöjer man sig med radiomottagare utan TMC kostar de inte många € på eBay. Se Länk som exempel. * Antennförstärkare bör man kunna fuska med och köpa en piratkabel för VAG-bilar med aktiv förstärkare i. Skall vara ISO-antennkontakt. BMW har en adapter från ISO till mini-ISO som används i vissa fall, p/n 61 12 6 913 955 för ca 150 spänn. * V24 s/w disc behövs inte... Vidare förslag för kostnadsreducering: * Köp en MK3 Navi-dator på eBay, ca €300 istf €800 för en MkIV där. Undvik Mk1, Mk2 och Mk2i, inte lönt... * Köp karta på CD istf DVD direkt från Navteq Länk över bara de länder du är intresserad av, när du intresserad av dem. Kartor är färskvara med kort livslängd. Vidare så behövs litet småsaker som fastvinkel för Navin samt en annan klädsel till täckluckan i bagaget - tror jag - är inte så hemma på touringmodellerna. Detta borde den kunniga och trevliga personalen på reservdelsavdelningen hos din lokala ÅF kunna hjälpa dig med. Är dom inte det får du köpa en EBA och en ETK på eBay i stället... :) Handla från USA gör jag emellanåt, men budgetera alltid med att det blir moms och tull på fulla värdet. Att säljaren anger falska uppgifter för att undvika detta är straffbart, har man bett dem göra det och detta är dokumenterat (email) kan man själv råka illa ut. Skulle nu man slippa moms eller tull är det att ta det som en glad överraskning men räkna som sagt inte med det. Till viss del beror det på positionerna i "handelskriget" mellan USA och EU. Och med "ol'W" omvald lär det ju inte bli bättre precis... Sist men inte minst, överväg att gå ner till en 4:3-skärm, iaf till att börja med. Dessa kostar inte drygt mer än en spottstyver på eBay, se Länk som exempel fast det finns en del som annonserar dem för fantasipriser. Ger detta mersmak så är det ju bara att skaffa den där 16:9 när allt är på plats och kränga 4:3 monitorn då. 16:9 lär knappast gå upp i pris så det är ingen brådska... Fast som Kristian säger (och beskriver i annan tråd) så är kabelstammen den krångligaste värsta biten. Men det går det med som han och andra har visat. Mvh Björn |
|
|
Hej och tack för att ni tar er tid med mina funderingar. Det är väl kanske fler som läser som har samma tankar som jag? Hur som helst är det säkert så att jag får tillbaka en del den dagen bilen ska säljas. Det är nog ovanligt med svensksålda 525 med navi. Jag tycker inte det finns många på annons iallafall. 4:3 skärm är inget alternativ, tycker jag. Det måste vara likadant som om det vore fabriksmonterat. Det är en sen -02a. Jag tog ut bilen i januari-03. Vad hade den haft för navi om den hade varit utrustad från fabrik? Det hade väl varit mk4? I så fall är det det jag vill ha. Även om jag kan hålla med dig om att det kan vara smartare med kartorna på cd för smidigare/billigare uppdatering. Bra tips. Åter igen, tack för era tips. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.