|
|
|
|---|---|
|
För ca 1,5 år sen köpte jag en ny cd till bilen (Kenwood KDC 307 4x51w), förrut hade jag en Pioneer (4x35w). Nu till det konstiga....ljudet va mycket bättre med den gamla än med den nya(?) Varför är det så?? Alla inställningar är som dom ska va. Och det är bara orginalhögtalare än så länge... Tacksam för tips (kan väldigt lite om billjud) // Tobias | |
|
Det är mycket mer än effekten som påverkar ljudet ( och dom där fantasi effekterna i appraterna skall man ta med en stor nypa salt...verkligheten brukar vara ca 4x10-15W RMS med bibehållen signal kvalitet..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| okej! så man kan inte "ändra" på dom själv? eller måste jag köpa ett steg och andra högtalare? hade en tanke på det för ett tag sen, men det blev för dyrt...=/ | |
|
Som GM helt riktigt skriver: Du har just konstaterat att siffrorna som brukar anges för huvudenheterna är helt tagna ur luften, de stegras dessutom lite för varje år och ny modellserie som kommer ut. Tyvärr tycks många använda effektsiffrorna som nån slags mått på ljudkvaliten. Även om man har t.ex 30 eller 50 "riktiga" watt att tillgå så är det mycket annat som avgör ljuskvalitén, högtalarna inte minst. Man kan inte ändra nåt som direkt höjer uteffekten på stereon, inga förstärkare som jobbar med 12-14V matningsspänning kan ge mera än 15-20W max på högtalarutgången och då har redan disten börjat ge sig tillkänna ganska hörbart. Externa slutsteg arbetar med spänningsomvandlare som höjer matningsspänningen internt för att kunna ge högre effekt ut. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.