|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E60 -04 å undrar om det är ok att lägga på 205or på 7 tum breda fälgar? (Mina vinterfälgar är 7x16 tum.) Jag inbillar mig att det blir tystare gång å då jag har en hörselskada vill jag ha så tysta däck som möjligt. Om jag inte minns fel så var mina 15-tums fälgar till min förra bil (523) 7 tum breda å där hade jag aldrig mer än 205 breda däck. Nu säger min lokala däckkrängare att 205 blir alldeles för smalt på min nya bil och att det skulle resultera i slingrig gång å se konstigt ut på fälgen. Någon som kan ge mig klarhet? Mvh Hans En gång BMW, alltid BMW. | |
andha45 |
Hej! 205 funkade bra på förra 5-serien så det går säkert bra på nya också. Dessutom har ju både nya A6 (177 hk 2,4) och E-klass Classic E200K/E240 + några dieslar 205-60-16. BMW rekommenderar 205-60-16 till 520, lär alltså funka på 530 också. Vad har du för sommardäck förresten? Ska kolla fälgbredd till Audi o Merca, återkommer. |
andha45 |
A6 2,4: Lättmetallfälg, 9 eker 7 X 16 med däck 205/60 16 Det lär funka utmärkt på en BMW också. |
|
Okej, låter som att det blir 205or för min del. Sommardäcken är 225/50-17. (Inte så mysiga i ljudkomfort, ganska skarpt ljud i kupén i högre hastigheter.. kanske beror på att det är "Run Flat"- däck samt att profilen gör sitt.) Standarddäcken.. minns inte vilket fabrikat men kan kolla det. :-) Tack för hjälpen... En gång BMW, alltid BMW. |
|
andha45 |
Bra! Kul att få förståelse på detta forum för smala däck. Jag tycker helt klart fördelarna överväger. Vi har en 525 i familjen med Run Flat (245/45 Bridgestone) och den har helt klart påverkats negativt av de däcken. Fick tillfälle att köra en 525 med friktionsdäck 225/55/16 och det var en enorm skillnad. Du kommer säkert bli nöjd med 205:orna. Duger de på Merca W211 och Audi A6 duger de på e60. Jag har f ö en S60 250 hk med 205-55-16... |
|
205:or är helt normal bredd på en 7"-fälg även hos BMW! Tänk bara på att E39 är en rätt tung vagn och med smala däck finns det risk att du understiger tillåtet belastningsindex på däcken! Då sliter du ut däcken mycket snabbare och det finns risk för överbelastning och däckexplosion i värsta fall (dock ganska liten risk!). Dessutom blir bilen instabil med för lågt LI. Kolla i regbeviset vilket LI (load index) som däcken minst skall ha, och köp sedan däck som har minst så högt LI. I vissa dimensioner finns det förstärkta däck som har speciell märkning ("rf" - reinforced eller "XL" - extra load)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
andha45: Ja, det är inte alla som vill ha breda däck. Exempelvis upplever jag bilen mer spårkänslig med breda 17-tummare än vad den är med förvisso lika breda 16-tum och det går inte att jämföra med hur min E39 uppförde sig som hade 205or. Men visst, det är mer sting i väghållningen när sommarsulorna ligger på. :) (handlar ju kanske om mjuk/hårdheten i däcken...) Johan B: Läste en fråga som gällde Li och den killen hade kommit fram till att det skulle funka bra vad gäller Li på hans 530d (E60). Och om jag kollar specarna för bilen ser det ut som att jag skulle kunna köra med Li92 utan vidare. Skall kolla regbeviset när jag kommer hem idag. Tack för tipset. BMW skrev så här: Din bil är testad av BMW och därefter helbilsgodkänd. Detta innebär i det här fallet att när det gäller hjuldimensioner så har BMW fastställt vad som ska vara monterat på varje bilmodell. Att gå under eller över dessa normer kan påverka bilens köregenskaper och säkerhet negativt. Även de säkerhetssystem som DSC, ABS etc. påverkas av felaktiga däcksdimensioner. *** Man kan väl säga att rätt många kör med både 235 å 245or (vilket dessutom kan levereras med bilen) och säkert bredare än så på sina E60, å då undrar jag om DSC/ABS skulle misstolka ett par 205or radikalt bara för att de är lite smalare... |
|
andha45 |
Det är fullt möjligt att någon beställer en e60 med 18" 285/35/18 bak på sommaren, och 205/60/16 på vintern, då dessutom de förra är riktiga sportdäck med Y-kod och de senare Q-däck så rimligen är DSC/ASC/ABS anpassat efter detta. Jag tror att Run Flat-konceptet bidrar till spårigheten, det är min känsla iaf, jag jämför e60 med 245/45/17 Run Flat med e39 vi haft med 235/45/17. |
|
För den som följt tråden och är intresserad så säger BMW så här: "Eftersom din bil är en 530i -04 så är minsta godkända dimension 225/55 x 16." och "Att din E39:a var godkänd med 205/65 x 15 beror helt på vilken modell (520,525 osv.)det var." Alltså olagligt attt köra på 205or för min del. Märkligt att regbeviset säger annat... |
|
andha45 |
Ja, stämmer. 205/60/16 är godkänt på 520 men 525 o 530 skall ha 225/55/16. Enligt BMW. Kan f ö berätta följande: min Volvo leverades från fabrik med 205/55/16 men enligt Volvo måste den ha 215/55/16. Åf beställde andra fälgar på vilka det satt 205-däck. Enligt reg-beviset kan min bil ha 205 el 215, enligt Volvo ska det vara 215. Du kan nog lugnt köra på 205/60/16 - är det godkänt enl. reg-beviset? |
|
Jag har inte regbeviset framför mig, men jag vet att det stod 195/65-15 som minsta dimension. Vägverket säger så här om en EG-typgodkänd bil (står EEG nått på regbeviset så det känns som EG-typgodkänt?): Länk Frågan är vad som gäller vid en olycka eller besiktning, regbeviset eller vad tillverkaren säger. tillverkaren borde ju ha rätt om man säger så... Är helfordonsgodkännandet nått som ligger utanför och gäller framför regbeviset? |
|
|
Det står förvisso "Bilägare rekommenderas att vända sig till sin märkesrepresentant för information om vilka däck- och fälgstorlekar som är godkända men inte anges i registreringsbeviset..." Dår är minsta dimension 225/55 x 16 och regbeviset är bara en fånig lapp med intetsägande information... |
|
andha45 |
Jag kanske är lite färgad av att min bil lev. med en dimension som inte är helbilsgodkänd "men ändå ok att åka på" enl. Volvo, och dessutom enl. reg.beviset. Allmänt sett kan man säga att tyskar är betydligt noggrannare än svenskar med rätt däckdimension. Jag har t ex aldrig varit med om - eller hört talas om - att svenska bes.gubbar tycker det gör ngt om man har lite "fel" dimension. |
|
205/60/16 låter väldigt smalt för en E60 530i, inget som BMW rekommenderar precis. Vad står det i reg-beviset? Jag skulle köra 225/55/16 utan att tveka. Stor och tung bil kräver stabila däck, varför avvika från vad som rekommenderas, samt vad som står i reg-beviset? /Lazze Länk |
|
|
I regbeviset står det angivet 225/55-16 men som alternativa dimensioner står det 195/65-15 och 255/35-18, och vad jag förstår får man köra med vilken dimension man vill däremellan. Vägverket meddelade mig precis att så länge jag håller mig inom rullningsomkretsens ramar kan jag köra på de dimensioner angivna i regbeviset och således kan jag köra på 205/60-16. (Rullningsomkretsen är som minst 1937 och som mest 1995 till min bil) Anledningen att jag vill gå ner lite i bredd beror på att det blir mindre vägljud (egen erfarenhet) när man jämför med däck av samma märke/modell. |
|
andha45 |
Ja, mindre vägljud blir det både av mindre tum och mindre bredd, och kanske framförallt av att slippa Run Flat-däcken. Kan man alltså ha 15" på nya e`60? Det visste inte jag, gamla 530 hade 16" bromsar om jag förstått det rätt. |
| Njae, jag tror faktiskt inte att det går att kränga på 15".. det är rejäla bromsok... men det står så i mitt regbevis iaf... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.