|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag har för min del ett riktigt mysteriskt problem på halsen med min relativt nyinköpta beemer...idag när ja gick ut för att starta (fram tills nu utan oro) gick det inte som ja väntat mig, det hände inte särskilt mycket förutom att det lät som ja hade ett strömlöst batteri. Jag tog då fram batteriladdaren och kopplade på den för att snabbladda cirka en halvtimme, men när jag åter kom ut för att pröva igen var det samma lika. Jag upptäkte då att batteriladdaren indikerade på "felkopplat" var på jag bytte säkringen och väntade ytterligare en halvtimme för igen pröva på nytt. Jag vrider på tändningen, allt ser än så länge bra ut tills jag vrider till startläge...då låter ungefär som när en elmotor får antingen för lite ström eller är överbelastad (lite svårt ljud att imitera i text men ni kanske hänger med vad jag menar :) och + att fram i motorutrymmet mellan säkringsdosan och pluspolen sitter en hållare för antingen någon form av relän som surrar (även fast varken tändning eller batteriladdare är på) eller är detta hjälp-pumpen för förvärmarn??? Sedan helt utav någon anledning börjar de lampor som tänds när man vrider på tändningen, stereon samt innerbelysning att blinka i allt snabbare takt...ungefär med en halv sekunds mellanrum. Jaha tänker jag då att det kanske har blivit kortslutning i batteriet så jag flyttar över ett batteri från en Peugeot diesel (kanske inte samma Ampere men borde väl ändå räcka för att starta bilen tänkte ja) ...jodå, men det gick tungt och var lite sämre med ström än vad jag väntade mig så åter igen dit med laddarn för att ja sedan medelmåttigt glad i hågen ska ut och pröva på nytt...AARGGHHH!!! Nja, ni kan ju tänka er själva vad som nästan var ett faktum för M-rattens framtid som kringla på närmsta konditori :[ Ja, och här står ja nu helt utan andra förslag, finns det någon här som vart med om samma sak med sin 525tds Touring eller någon som har en aning vad som hänt?! Bilen har tidigare gått felfritt och mycket bra...hoppas på svar snarast då ja är i stort behov min bil (snyft) Mvh/ | |
| Din startmotor kan ha sagt upp sig..det är inte allt för ovanligt på tds..det brukar märkas långt innan att den går lite tungt och sakta..men vet man inte hur fort den ska gå tror man det är normalt | |
|
Tjena Okej, detta borde väl isåfall visa sig på en diagnos med dator...eller kan man mäta upp den separat?? |
|
|
Andreas N. Vad har du för mail ?? Jag har en liggandes.. (ifall) A |
|
|
Har fått lite info idag om att problemet kan vara dålig kontakt någonstans och att det inte behöver vara startmotor som gett upp...låter troligt eller?? När tändning vrids på så lyser alla kontrollampor som dom ska i cirka 1/2 sekund men sedan med halv styrka och det låter ungefär som att det inte finns tillräckligt med ström till något. (tänk dig att du har en fläktmotor som snurrar och du håller i den så den inte kan snurra...så låter det, och ganska högt) Några tips någon? Hälsningar/ mindre kunnande |
|
|
Otto von Diesel: Jag har mail: linda_andreas@passagen.se Ja, man vet ju aldrig om det är den, men det borde man väl kunna konstatera om man provar att kortsluta den eller hur? Mvh/ Andreas |
|
|
Har nu kollat lite...det finns ström i batteri(även när batteriladdare inte är påkopplad), huvudsäkring verkar vara hel men ändå verkar det inte gå fram ström som det ska. När laddare är påkopplad och jag vrider på "radioläge" finns ström så det driver stereon men vrider ja på lyset dör stereon och bara glödgar men kopplar jag bort laddaren är bilen helt död. Har även provat "tvångsstarta" startmotorn med mejsel men det verkar inte finnas tillräckligt med ström, det blixtrar visserligen men inte som det bör göra...*snyft* |
|
| Jo men har starten sagt upp sig så hjälper det inte att kortsluta den med en mejsel..hur har starten funkat ? har den gått sakta ?..det ska vara en rent ut sagt helvetes snurr i den..och troligen har du en orginal..en Italiensk Magnetti..vilket är rena skiten..jag hade liknande problem jag böt start och allt blev bra..jag åkte till bilelfirma och fick en bytes start en Bocsh..hade en Magnetti..förvisso beöver det inte vara det felet på din men fundera lite över hur den har funkat...för när den är som den ska vara så tror du nästan den ska flyga ur bilen då du vrider på nyckeln..och just strartmotorn är den svaga punkten på tds tyvärr | |
|
Nja det är klart...inte har den vart på väg att ge sig iväg ut ur bilen inte...kanske man skulle prova en utbytes Bosch ändå...men för att kunna konstatera att det är den som gett upp, borde man inte kunna förbikoppla den på nåt sätt och se om alla symtomen som indikerar på att det är dålig strömstyrka försvinner...eller?...tror du dessa symtom uppkommer pågrund utav att antingen startmotorn eller solonoiden givit upp? |
|
|
Anderas N: är det möjligen min gamla tds du pratar om? från luleå? |
|
|
Japp det stämmer det...men nu är felet hittat. Det var ett utav reläna till förvärmarpumpen som hängt sig och laddat ur batterit...var ute och sladdade runt igår kväll i nysnön...den är ju bara för härlig att köra....wiiiii! :) Men fråga mig inte varför den inte reagerade med det friska batterit från Peuegot:n...inte en susning...men när jag provade det batterit som satt i och var ny laddat så vart det ok *rycker på axlar* och vi då hörde då att pumpen stod och gick fast tändningen var av... Annars är ja toknöjd med bilen...ska eventuellt montera "sprakare" snart samt koppla om så man kan dimljusen på parkeringen...och så blir det nog ett par AngelEyes på den inom en snar framtid hoppas jag =) Mvh/Andreas, Ljusdal |
|
|
okej:) nice att du är nöjd med bilen:) har varit utan bil sen du köpte min gamla tds:) så förra veckan var jag och köpte mig en annan tdsa -93. automat är så skönt men skatten ska betalas nu så det får vell bli och sälja den eller lastbilsregga den. vad som händer får jag se:) var sitter det där reläet? har nämligen samma problem på min ungefär. någonting laddar ur batteriet på natten:S |
|
|
Hehe ja, den där skatten är inge vidare du...har oxå funderat på lb-reggning...relät sitter fram bland säkringarna, det är två st mini-relän till den pumpen...vrid på tändningen så du hör att pumpen går(måste kanske varmköra bilen lite för att den skall gå upp lite i temp)...sen är det bara att rycka ur och testa vilka relän det är... P.S. Har du några bilder på -93:an?...lite nyfiken bara =) Mvh/A |
|
| satte ut den på blocket igår..sök efter bmw 525 tds Touring -93 i norrbotten så hittar du nnog den:) | |
| Ja, där var den ja...lite mer "gubbvarning" över den gentemot den förra...men vettigt pris på den dock :) Hittade du relät förresten? | |
|
saknar fan min gamla tds:) den var egentligen för fin fär att sälja:) hehe ne d var inte det som drog ström det var batteriet som var värdelöst köpte nytt batteri så nu är den som vanligt igen måste bara byta glödstiften på den:) |
|
| Ja hehe...köpa tillbaks den kanske? :) JUST KIDDING! Skönt att du blev varse om problemet iallafall...det är aldrig kul med sådana... | |
|
ne det är ju inte det. hade nästan velat det:) hehe det är så skönt så med automat så jag håller mig nog till min:) vad bra att du är nöjd med bilen. |
|
|
Andreas N. Det är inte dålig bil du har...provkörde typ dan innan du köpte...helt klart rappaste dieseln jag kört hittils!! Hur många kombi-dieslar går brett på bar asfalt med nya breda 17":are? -Nä just det :) Vårda ömt sen svänger du förbi Lars P å ger honom en dieselkick. ;) |
|
|
keihin: inte var det en dålig bil jag hade:) |
|
|
Keihin: Jasså, du känner Lars...träffat han på nån träff då? Det är en jäkla fin Opel han har =)...men det är inte en BMW! =) Ja ska hälsa han... //Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.