AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.391

vad flödar era toppar?

antar att nån som portat sina toppar har flödesmätt dem i flödesbänk... så skriv gärna vad era toppar flödar... också nyfiken på vad M50 och S50 flödar orginal....glöm inte att ange vid vilket tryck det är flödat...
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Min portade M42 topp flödar 160 cfm in vid 12.5mm ventillyft och 136.8 cfm ut. Mätt vid 10" vp.
Dock har jag inte gjort arbetet själv utan en kille i Åtvidaberg som kallas Musen.

----
Länk
356cfm ,28" ,15mm lyft. Volvo 16v
AL
289
AL
318is CSN-90

Å Musen har fixat en likadan som Strypt har till mig oxå. =)

www.topptrim.se

"...det är inte alltid så enkelt..."
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

strypt/AL: Vad tog han för det jobbet? Skulle gärna flöda mina toppar som jag portat. Kan man göra det hos honom?

Håller på och startar min 318iS turbo i garaget. Någon av er som har en aning mellan vilka stift orginaltriggergivarna skall kopplas? Får ingen triggersignal tyvärr...
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Det går alldeles utmärkt att testa flödet hos honom. Vet inte vad det kostar dock.

Vet inte om jag har förstått frågan rätt, undrar du vilka stift på handsken till boxen som triggergivarna e inkopplade på?

----
Länk
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
om du menar tändkabel givaren så är det på 6an på dom bmw jag har hållt på med.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag är oxå intresserad av att få en topp flödestestad...tänkte hobbyfila lite på en M40-topp och det skulle vara kul att se resultat före/efter...
Ante Arvika: varför flödesmäta en 16v topp till 15mm, antar att du inte har så mkt lyft på kammarna.....
st
251
strypt
525 -92
318is -90

Har sett kammar till S14 som lyfter 16.5mm...så nog finns det alltid :)

----
Länk
ja, kanske finns, men finns det behov för det?? min kollega på jobbet smider en 2liter 16v, målet är närmre 1000hk, och hans kammar lyfter under 12mm.... flödar btw bättre än en viss kompositbils topp....hur som helst, grymmt fina är volvo topparna...

själv kämpar jag vidare med en 8v skittopp=)
Pitebo: Flödesmätningen är gjort till höga lyft för att se hur lyftet påverkar flödet.

Men några 15mm i lyft kommer jag inte att åka med,möjligtvis nånstans runt 13mm. Flödet är bra vid 13mm också. :)

Mvh Ante
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.