AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.615

M5 eller M3 turbokonvertering?

vi
19
virus
320 -93
323 -86
Hade tänkt mig runt 800-900hk och undrar lite vad jag ska välja för motor. Har funderingar på en m5 3.8 eller en m3 e36 motor. Någon som har något annat förslag som är bättre? Finns det nån för eller nackdel med nån av motorerna? Ska sitta i en e30.
bygg på den motorn du får tag i för rätt peng, lätt va?

ja skulle helst bygga på s38:an det är manligast =)
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
m5an är tyngre med samma potensial och du kan använda orginaltråget. e36an har tråget bak mot växel lådan men är lite smidigare och lättare. Det är inge större bekymmer att få ut de effekterna ur nån av maskinerna om man är noga.
vi
19
virus
320 -93
323 -86
Jimbooo:
Har en s38 liggandes men jag funderar på om det är smidigare med en m3 motor pga vikten och så. Men jag håller med om att den är lite manligare:)
800-900hk, kul att folk knappt ska överdriva.. =)
Fredrik_tak: Han behöver inte överdriva, finns flera personer som plockat ut sannslöst med effekt redan. Kolla på kilanders monster!! "virus" behöver inte vara sämre på att bygga motorer än någon annan, ingen som vet!!

Virus: lycka till med bygget!! är inte 3,6an ett bättre val än 3,8:an? 3,8:an har väl väldigt tunna cylinderväggar??

Nyström L:
Nu har jag väll inte antytt annat än att det är Överjävligt med effekt! Skiter väll högaktningsfull i om han kan bygga motorer eller inte, har jag sagt att han inte kan det? Många inser nog inte hur mycket effekt 800-900hk är..
Kilanders monster vet jag om, sen lika så VS motors M5:a på strax över 1000hk..

//Fredrik

Sen ang valet, skulle jag ha mycket HK skulle jag köra med 3.8l M5 motorn, då man tydligen har mycket "gratis" i den motorn.

//Fredrik

en s38 är ju knappt trimmad vid 800hk, inte mkt mer än en M20 på 500 iaf. om man tänker så så låter det inte som omöjligt ens för en nybörjare
ja menar laddar du ett kilo plockar du ju 600++ hk
Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
Ni kan ju testa! att det är en barnlek..jovisst om man vet vilka saker man måste ha och vad som behöver göras om?

allt är ju lätt om man vet vad som krävs.

Nicke Blom

kör ascona turbo
det finns ju redan som sagt några stycken s38 turbo.

lågkomps kolvar
pyramidringat block
1600cc spridare
sprut
stödgördel
mirafrästa ventiler

sen dom självklara grejjerna som grenrör, ic, soppa pump etc förstås

800 ur en 3.8 tror ja e likvärdigt som 500 ur en M20 knappt det
Fredrik_tak: ber om ursäkt för jag trodde att du menade att när han överdrivde så trodde jag att du menade att snackade skit, att han aldrig skulle klara det. Ber om ursäkt ännu en gång!

Bm
196
Bmw 600hk....
633csi-77 Holset hx50
635csi-79
323tic-82
Hej.Enligt mina källor så ska man inte bygga på 3.8an utan man ska bygga på 3.6an om man ska bygga för mkt effekt och driftsäkerhet..obs räkna med att det blir dyrt och det är aldrig lätt att bara slänga ihop en motor och få mkt effekt om man vill använda motorn mer än några fullgasrepor på strippen...
Stefan...

Race to the last drop!
Nyström L:
Ingen fara, du behöver inte be om ursäkt.

//Fredrik

Ni
71
Niklas e34
E39/M-00
e34/525 turbo
köpa prylar går så klart! sen ska man ha rätt avgashus kammar ,mappningen är en viktig del men visst går det utan problem om man vet det.

Nicke Blom

kör ascona turbo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.